چرا لیست اعلامی شورای نگهبان این قدر منتقد دارد؟

شایعاتی که از شامگاه دوشنبه درباره لیست نهایی شورای نگهبان درباره کاندیداهای تایید صلاحیت شده در فضای مجازی پیچیده بود، امروز تبدیل به "خبر قطعی" شد و هفت نفر به عنوان کاندیدای نهایی که امکان ورود به مرحله بعدی انتخابات را دارند، رسما اعلام شدند.

سعید جلیلی ، رئیسی ، زاکانی، مهرعلی‌زاده، قاضی زاده هاشمی ، محسن رضایی و همتی افرادی‌اند که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند. اما اعلام این لیست که در آن اسامی شخصیتهای معروفی چون جهانگیری و علی لاریجانی ، احمدی‌نژاد و حتی پزشکیان دیده نمی‌شد با واکنش‌های زیادی مواجه شد و انتقادات متعددی را برانگیخت. این انتقادها فقط از سمت اردوگاه اصلاح‌طلبان واعتدالیون شنیده نمی‌شود بلکه اصولگران میانه‌رو نیز نسبت به آن اعتراض داشتند و این فهرست هفت نفره را مانع جدی‌ای برای مشارکت همه نوع سلایق سیاسی دانستند که نمی‌تواند زمینه‌ساز مشارکت حداکثری هم باشد که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب قرار داشته است.

از جهانگیری و آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا فعالان رسانه‌ای اصولگرا، نسبت به این کار شورای نگهبان انتقاد کردند.

جهانگیری گفتک « به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح گرایان می دانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود.»

آیت‌الله لاریجانی نیز گفت : «از نخستین حضور اینجانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰ نزدیک به ۲۰ سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

جالب آنکه حتی خود رئیسی نیز با انتشار فیلمی از خود گفت که در حال رایزنی برای تایید صلاحیت برخی شخصیتها است . همین خبر ، دستاویزی شد برای محمد دلاوری مجری تلویزیون که در توئیتی بگوید : « فهرست شورای نگهبان موافق هم داره؟ خود رئیسی هم که مخالفه! »

علی مطهری هم در توئیتی در واکنش به اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها نوشت: «از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز نظام داشت در حیرتم!».

عبداللهی از سردبیران خبرگزاری تسنیم نیز در انتقادی توئیتی از شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت های گسترده ‏، نوشت: « تصمیمات شورای نگهبان باید به لحاظ عمومی قابل توجیه باشد نه اینکه بخش مهمی از بدنه حزب‌اللهی هم قانع نشوند.»

اما چرا لیست اعلامی شورای نگهبان، تا این حد از اعتراضات جریان‌های سیاسی مختلف را در پی داشت؟

جدای از آنکه برای کمتر کسی قابل باور بود که علی لاریجانی چهره اصولگرای معتمد نظام که 12 سال هم سابقه ریاست مجلس را داشت، یا جهانگیری که در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است و صلاحیتش هم در انتخابات 96 تایید شده بود؛ رد صلاحیت شوند افراد زیادی هم ابهاماتی درباره برخی افراد حاضر در لیست نهایی شورای نگهبان مطرح کردند. از جمله اینکه چطور شده این بار شورای نگهبان صلاحیت افرادی را تایید کرده که در انتخابات نه چندان دور، رد کرده بود! مثلا مهرعلیزاده که صلاحیتش برای انتخابات مجلس یازدهم که دوم اسفند 98 برگزار شد، مورد تایید قرار نگرفت . یا زاکانی که صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 96 برغم اینکه نماینده مجلس شورای اسلامی بود، رد شد.

مجموعه این عوامل باعث شده تا سوالات متعددی از سوی افکار عمومی مطرح و عملکرد شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را با انتقاد مواجه کند.

دیدگاه