تخریب شیرهای میدان حر/ دعوای دیرهنگام شهرداری و میراث فرهنگی

امروز خبر تخریب دو مجسمه شیر در میدان حر در فضای مجازی منتشر شد. اما ماجرا چه بود؟

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، نبرد گرشاسپ با اژدها اثر غلامرضا رحیم زاده تصویر ماندگار میدان حر است که ثبت ملی شده است.

در دی ماه سال ۱۳۹۹ سازمان زیباسازی شهر تهران از هنرمندان‌ و متخصصان دعوت کرد تا در فراخوان مرمت و ساخت المان‌های اطراف میدان حر شرکت کنند.

تخریب ربطی به شهرداری منطقه 11 ندارد
علی اسماعیل زاده مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 11 در گفتگو با خبرنگار قرن نو با اشاره به این تخریب گفت: واقعیت این است که مرمت اطراف میدان حر دست سازمان زیباسازی بوده و متعلق به شهرداری منطقه نیست.

وی توضیح دادک شهرداری منطقه تنها امکانات لجستیکی در اختیار سازمان زیباسازی قرار داده اما پیمانکار از طرف سازمان انتخاب شده و ما هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداشته‌ایم.

مجسمه‌ها بی‌ارزش بوده‌اند
شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران در بیانیه‌ای عنوان کرد: سازمان زیباسازی شهری متولی قانونی مرمت و تولید احجام و مجسمه‌های شهری است. دو مجسمه شیر به همراه مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است. همچنین دو مجسمه فرعی توسط مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است؛ چراکه شیرهایی مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده‌ و سال‌ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده‌اند. دو شیری که اکنون قصد جایگزینی آنها را داریم، در دهه ۸۰ توسط نوه استاد ارژنگ ساخته شده‌ و گویا چندان هم ارزش هنری نداشته‌اند.

او ادامه داد: جنس دو مجسمه‌ شیری که در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به شمار می‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده‌اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.

دیوسالار تصریح کرد: دو شیری که قرار است اکنون جایگزین شود، توسط آقای مجید نکونظر ساخته خواهد شد که هم دارای ارزش هنری بالا است و هم ماندگار خواهد بود. برای مرمت این اثر به هنرمندان زیادی درخواست دادیم و به سختی توانستیم فردی برای ترمیم آن پیدا کنیم.

شهرداری باید استعلام می‌گرفت
مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران نیز پس از بیانیه به ایسنا گفت: مجسمه‌ میدان حر، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، در ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که شامل مجسمه نبرد گرشاسب می‌شود. بنابراین شهرداری هر اقدامی با هر عنوانی در محدوده میانی میدان انجام دهد باید از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران استعلام بگیرد. مرمت مجسمه‌های این میدان بدون هماهنگی و اطلاع ما بوده است.

او افزود: صبح امروز (سه‌شنبه چهارم خردادماه) به محض اطلاع از ماجرا، عوامل یگان حفاظت به محل اعزام شدند و پروژه متوقف شد تا بررسی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

او در مورد میزان تخریب و آسیب واردشده به مجسمه‌های میدان حر تهران گفت: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز بررسی‌ها را انجام نداده‌اند، اما تصاویری که یگان حفاظت فرستاده نشان می‌دهد تخریب‌هایی صورت گرفته است. لازم است کارشناسان پس از بررسی و ارزیابی، نظر دهند تا مرمت و اقدامات حفاظتی لازم، بر آن اساس صورت گیرد.

دیدگاه