ادامه اعتراضات به موضع اتحادیه اروپا در قبال فلسطین

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-خاورمیانه از کشورهای اروپایی به دلیل مخالفتشان با انجام تحقیقات درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی انتقاد کرد.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، هم چنین وزارت خارجه فلسطین در اقدامی اعتراض آمیز سفیران اتریش، جمهوری چک، انگلیس و بلغارستان را به خاطر رأی منفی کشورهایشان علیه قطعنامه‌های مربوط به فلسطین در شورای حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی احضار کرد.

شورای حقوق بشر پنجشنبه با انجام تحقیقات بین المللی درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی موافقت کرد اما کشورها اروپایی با این تصمیم مخالفت کردند که منجر به انتقادات فراوانی شد.

دیده بان حقوق بشر اروپا-خاورمیانه در اظهارات مکتوبی به وزرای خارجه آلمان، انگلیس و اتریش از مخالفت این کشورها با تشکیل کمیته تحقیقات درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی ابراز نگرانی و اعلام کرد: امتناع کشورهای اروپایی مهم از رأی دادن به نفع انجام تحقیقات و تلاش بی طرفانه برای شفافیت "ناامیدکننده" است. تحقیقات بین المللی برای رسیدن به نتایج موثق درباره نقض‌های صورت گرفته در خشونت‌های اخیر و دلایل عمیق تنش‌های مکرر در اراضی فلسطین بسیار اهمیت دارد.

رامی عبده، رئیس این دیده بان گفت: حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه به کشته شدن غیرنظامیان و آسیب زدن به املاک غیرنظامی منجر شد. همگان و در رأس آن کشورهای اروپایی باید مسئولان نقض‌های حقوق بشر را مجازات کرده و اقداماتی را برای عدم تکرار چنین نقض‌هایی در آینده اتخاذ کنند.

وی تأکید کرد: کشورهای اروپایی مسئولیت اخلاقی و سیاسی بزرگی برای فشار بر اسرائیل جهت همکاری با تحقیقات را برعهده دارند. موضع مخالف کشورهای اروپایی با تشکیل کمیته تحقیقات اعتبار این کشورها در سطح منطقه‌ای و بین المللی را از بین می‌برد.

أمل جادو شکعه، معاون وزیر خارجه فلسطین ناخرسندی رهبری فلسطین از این آرا را که به مثابه چراغ سبزی برای اسرائیل جهت ادامه تجاوزات و نقض منظم حقوق مردم فلسطین، اشغالگری و ادامه ارتکاب دو جنایت آپارتاید و آزار و اذیت است، اعلام کرد. اقداماتی که طبق قوانین بین المللی جنایات علیه بشریت محسوب می‌شوند.

وی سفرای چهار کشور مذکور را ملزم به ارائه توضیحاتی در مورد رای منفی کشورشان در شورای حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی کرده و نامه‌های اعتراضی وزیر خارجه را به همتایانش در این کشورها تحویل داد.

جادو شکعه در ادامه بر لزوم ریشه کن کردن علل نقض‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین از طریق پایان دادن به اشغالگری دراز مدت در اراضی فلسطینی تأکید کرد.

وزارت امور خارجه و مهاجران فلسطین همچنین اعلام کرد که سفیر آلمان نیز پنجشنبه احضار می‌شود.

دیدگاه
اخبار بازرگانی