چرا نامزدها چشم خود را به روی آثار اقتصادی تحریم‌ها و کرونا بستند؟

اولین مناظره‌ انتخابات ریاست جمهوری 1400 در حالی برگزار شد که نتوانست نظرها را جلب کند. به خصوص که نامزدها ترجیح دادند بی تفاوت از کنار کرونا و تحریم‌های ترامپ که جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بود به راحتی بگذرند؛ گویی که ایران، نه تحریم است و نه مثل همه کشورهای جهان، همچنان درگیر کرونا است!

به گزارش جهان مانا ، محور اولین دور از مذاکرات انتخاباتی، اقتصاد بود اما مهمترین مولفه‌های اقتصادی کشور در این مناظره ،‌ مغفول بود. هیچ کدام از کاندیداها حتی به کرونا که کل دنیا را درگیر خود کرده، اشاره نکردند . در عین حال جز یک نفر از کاندیداها، بقیه‌ چنان موضوع تحریم‌های آمریکا را که سه سال و نیم است علیه ایران اِعمال میشود ؛ ندیده گرفتند و به سکوت،‌از کنارش گذشتند که گویی هیچ یک از این واقعیت خبر نداشتند که میزان درآمدهای کشور از نفت در سال 99 به پایین‌ترین حد خود در تاریخ دولتهای ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی رسید و رویکرد خصمانه ترامپ، سخت‌ترین روزها را به ایران تحمیل کرد و باعث شد تا خسارتهای اقتصادی زیادی وارد شود. اما چرا این نامزدها که زمان تصویب برجام جزو مخالفانش بودند، درباره تحریم‌ها و کرونا سکوت کردند؟

علت سانسور خسارات تحریم را می‌توان در این جست که این کاندیداها، در حالی وعده‌های رنگارنگ اقتصادی می‌دادند که فرض را بر رفع تحریم‌ها و احیای برجام گذاشته‌اند. به عبارتی ، فرض آن کاندیداها این است که هرکدام بتواند به پاستور راه یابد، تا آن موقع دولت روحانی مذاکرات وین را که در حال انجام است، با موفقیت به پایان رسانده و همانند دوره اجرای برجام در سال 95 ، گشایش‌های اقتصادی در کشور رخ خواهد داد.

اما کرونا نیز که همچنان مساله اول دنیا است،‌ در مناظره‌ دیروز غایب بود. به عبارتی نامزدهای ریاست جمهوری ایران نشان دادند که کرونا به هیچ عنوان دغدغه آنان نیست. جالب آنکه کرونا به موضوع چالشی و پُربحث در هر کشوری بوده که انتخاباتی داشته و برگزار کرده‌ است.

درباره نادیده‌انگاری کرونا توسط کاندیداهای انتخابات پیش‌رو نیز باید گفت اقدامات دولت روحانی و بسترسازی‌هایی که برای واردات و ساخت واکسن ،‌صورت گرفته باعث شده تا هیچ یک از کاندیداها دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشد چرا که با رایزنی‌های صورت گرفته توسط دولت دوزادهم، مشکل اصلی خرید و واردات واکسن که انتقال ارز بوده، رفع شده است. ایران به خاطر تحریم‌های امریکا و همچنین نپیوستن به FATF امکان نقل و انتقال ارز را نداشت ولی با رفتن ترامپ و شروع مذاکرات احیای برجام، این مشکل تا حدودی رفع شد و ایران توانسته تاکنون بیش از 4 میلیون دُز واکسن وارد کشور بکند.

از سوی دیگر، همچنین زمان چیدن ثمره سرمایه‌گذاری برای ساخت واکسن نیز فرارسیده و در تابستان حداقل دو نوع واکسن‌ ایرانی یعنی پاستور و برکت، به مرحله عرضه عمومی میرسد و این، ‌یعنی لازم نیست هیچ کاندیدایی طرح و برنامه‌ای برای مقابله با کرونا داشته باشد چرا که مهمترین و سخت‌ترین کارها در این باره را روحانی انجام داده است .

منبع: قرن نو

دیدگاه