تفاوت پیام تبریک اخیر رهبری نسبت به انتخابات‌های قبل؛ از جای خالی تبریک و توصیه به منتخب انتخابات تا عدم تشکر از نامزدها

در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری 1400، یک موضوع توجه خیلی‌ها را در فضای مجازی به خود مشغول کرده است؛ تفاوت پیام رهبری تبریک رهبر معظم انقلاب برای این انتخابات در قیاس با ادوار قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، پیام روز 29 خرداد رهبری البته فصل مشترک‌های مشخصی با پیام‌های ایشان بعد از انتخابات ادوار گذشته ریاست‌جمهوری داشت؛ ازجمله تشکر از حضور مردم پای صندوق رأی، تأثیر این حضور بر شکست دسیسه‌های دشمنان و تقدیر از برگزارکنندگان این انتخابات.

اما نقطه تمایز مهم این پیام با نمونه‌های مشابه قبلی این بود که در آن اشاره‌ای به رئیس‌جمهوری منتخب نشده بود. رسم ایشان در پیام‌های قبلی نشان می‌دهد که همواره رهبری موفقیت در انتخابات را به فرد منتخب تبریک می‌گفتند و به وی توصیه‌هایی می‌کردند.

برای مشخص شدن موضوع نگاهی کوتاه می‌کنیم به این بخش از پیام رهبری در ادوار گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های 76، 84 و 92؛ یعنی همان سال‌هایی که منتخب انتخابات اولین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کرد.

ایشان در بخشی از پیام خود برای انتخابات 2 خرداد 76 نوشتند: «به رئیس‌جمهور منتخب مردم، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدمحمد خاتمی، توفیق خدمتگزاری ملت عظیم‌الشأن ایران و تحمل این امانت بزرگ را صمیمانه تبریک می‌گویم و ایشان را به وظیفه‌ شکر و اهتمام و آمادگی متذکر می‌گردم.»

هشت سال بعد در پیام روز 4 تیر ماه ایشان برای انتخابات 1384 آمده است: «اینک با تبریک این مسئولیت خطیر به رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، نکاتی را به ایشان و همه‌ آحاد ملت عرض می‌کنم.»

در پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای انتخابات سال 92 نیز چنین آمده است: «اینجانب با خشوع و خاکساری در برابر لطف و رحمت خداوند حکیم و علیم، جبهه‌ سپاس بر زمین می‌سایم و خود و شما را به ذکر و شکر و قدرشناسی این نعمت بزرگ فرامی‌خوانم و با سلام و عرض اخلاص به حضرت ولی‌الله الاعظم روحی فداه و تبریک به ملت عزیز و به رئیس‌جمهور منتخب جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ حسن روحانی نکاتی را به ایشان و همه آحاد ملت عرض می‌کنم.»

در تمام پیام‌ها رهبر معظم انقلاب از فرد پیروز نام آورده و موفقیت او را در انتخابات به وی تبریک گفته است؛ اما در این پیام نامی از ابراهیم رئیسی به میان نیامده است.

نکته دیگر اینکه در پیام رهبر معظم انقلاب برای ادوار قبلی انتخابات خصوصاً در دور اول کار رؤسای‌جمهوری همواره مواردی به عنوان توصیه این افراد عنوان می‌شده است. در پیام سال‌های 76 و 84 این توصیه‌ها چهار مورد و در پیام سال 92 نیز شش مورد هستند. علاوه‌براینها، حجم متن پیام اخیر رهبری نیز تقریباً نصف پیام انتخابات‌های گذشته است.

همچنین رهبری در تمام ادوار یادشده انتخابات در پیام خود از نامزدهای رقیب حاضر در انتخابات نیز تشکر کرده بودند. حتی در پیام سال 84 این موضوع به شکلی بود که ایشان از مرحوم هاشمی رفسنجانی به نام، یاد کردند و او را «از ذخایر انقلاب و از چهره‌های برجسته‌ نظام جمهوری اسلامی ایران» و همچنین «برادر عزیز و هم‌سنگر دیرین» خواندند. در پیام اخیر ایشان اشاره‌ای به نامزدهای حاضر در انتخابات نیز نشده است.

نکته دیگری که به عنوان تفاوت در این پیام نسبت به پیام‌های مشابه گذشته به چشم می‌خورد، بخش پایان پیام است. رهبری در سال 76 با عبارت «والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته» پیام خود را تمام کرده‌اند. در سال 84 عبارت «والسلام علی عبادالله الصالحین» در پایان پیام به چشم می‌خورد و در سال 92 نیز عبارت «والسّلام علیکم و رحمه‌الله» در این بخش آمده است. اما در پیام اخیر ایشان باز هم خبری از این عبارت‌های پایانی نیست و ایشان در انتهای پیام صرفاً به عبارت «سیّدعلی خامنه‌ای/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰» بسنده کرده‌اند.

دیدگاه