رمزگشایی از بالابودن کرکره سفارت جمهوری چک در سوریه به عنوان تنها کشور اروپایی

سفارت جمهوری چک تنها کشور اروپایی است که برغم یک دهه جنگ در سوریه،‌هنوز سفارت‌خانه‌اش در دمشق فعال است

در طی یک دهه اخیر و در طول سال های جنگ داخلی در سوریه، سفارت جمهوری چک در سوریه تنها سفارت اروپایی (و غربی) بوده که به کار خود در تمام این مدت ادامه داده است.

به گزارش جهان مانا، بعد از ادعای پیروزی 95 درصدی بشار اسد در انتخابات اخیر و بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا مبنی بر غیر قانونی بودن روند انتخابات، جمهوری چک سکوت کرد.

همچنین، در طول تقریبا یک دهه اخیر (از سال 2012) تا به امروز، سفارت چک در سوریه بر خلاف دیگر سفارتخانه های غربی مشغول به کار بوده است، تصمیمی که با حمایت دولت های آمریکا و روسیه و البته مخالفت محدود افکار عمومی روبرو بود. اما چرا پراگ سفارت خود در دمشق را باز نگه داشت و این فعالیت چه آورده ای برای دولت چک داشته است؟

جدا از روابط خوب دیرینه جمهوری چک با سوریه، مهم ترین دلیل این تصمیم را حضور دیپلمات کارکشته ای به نام فیلیپی در راس این سفارت در دمشق میدانند، دیپلماتی که از سال 2010 به عنون سفیر این کشور در سوریه انتخاب شده است. در حقیقت، فیلیپی با سابقه کار در ترکیه و لبنان و عراق و همچنین، با توجه به ارتباطات گسترده اش با مقامات دولت سوریه، نقش مهمی در باز نگه داشتن سفارت چک در سوریه در این سال ها داشته است.

البته در طی این سال ها تنها در سال 2017، وزیر خارجه جمهوری چک اعلام کرد که در صورت اثبات نقش دولت سوریه در حملات شیمیایی، سفارت این کشور در دمشق تعطیل خواهد شد. اما این فعالیت چه آورده ای برای دولت جمهوری چک داشته است؟

در پاسخ باید اشاره کرد که جدا از طرفیت دیپلماتیکی که این حضور برای جمهوری چک ایجاد کرد و به این کشور امکان نقش آفرینی به عنوان محافظ شهروندان آمریکایی در سوریه و همچنین، میانجیگری جهت آزادی دو شهروند آلمانی و لهستانی را داد، سبب شد تا موزه ملی پراگ مجوز عملیات باستان شناسی در سوریه را بدست آورد.

منبع: قرن نو

دیدگاه