مقتدی صدر در واکنش به انتخاب رئیسی: ایران و عربستان دعوای خود را به عراق نیاورند

مقتدی صدر در توییتی هشدار داد که "به قدرت رسیدن «سید ابراهیم رئیسی» در «جمهوری ایرانی» نباید به سایه افکندن افراط‌گرایی و افزایش منازعات بر منطقه بیانجامد." او ابراز امیدواری کرد رییس جمهور جدید ایران با بکار گرفتن عقل و شرع و گفت‌وگو به منازعات سیاسی و طائفی در منطقه پایان دهد. او هم چنین خواهان خروج نیروهای عراقی و غیرعراقی از سوریه پس از انتخابات اخیر این کشور شد.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، اکثر گمانه زنی حکایت از صدرنشینی جریان صدر در انتخابات آتی عراق که حدود سه ماه دیگر برگزار می شود دارد. از این روز توجه به مواضع او برای تنظیم روابط با عراق اهمیت زیادی دارد. آن چه از مجموعه توییت های او برمی آید این است که مقتدی صدر بر هویت ملی عراق و استقلال این کشور از سایر کشورها تاکید دارد.

مقتدی صدر بااشاره به وضعیت ژئوپلیتیک عراق گفت که عراق از جنوب و غرب با عروبیت (کشورهای عربی) و از شرق با تشیع (ایران) در ارتباط است، این امر منجر به قرارگیری عراق میان منازعه عروبیت در غرب و جنوب و تشیع در شرق شده است.

چنین اظهارنظری به معنای تاکید بر هویت ملی عراق فراتر از هویت دینی آن است. او ادامه داد: ما هم به ریشه عربی‌مان و هم به مذهب شیعه اثنا عشری‌مان افتخار می‌کنیم، از این رو خواهان حفظ مناسبات حسنه با هر دو طرف و رعایت اصل حُسن هم‌جواری هستیم و تا زمانی که هر دو طرف اصل حسن هم‌جواری را رعایت کنند، طرف هیچ‌کدام را نمی‌گیریم.

به عبارت دیگر از دیدگاه مقتدی صدر عراق ریشه‌های عربی آشکار و روشنی دارد. صدر خاطرنشان کرد: نخستین پایه و اساس حُسن هم‌جواری این است که در امور داخلی کشورها مداخله نشود و برای هموارسازی دشواری‌ها و مشکلات مشترک همکاری صورت بگیرد و کشور همسایه وارد این مشکلات و منازعات نشود و اینکه همکاری در یک سطح و بدون سرسپردگی و نگاه بالا به پایین باشد.

رهبر جریان صدر ادامه داد: ما امروز معتقدیم عراق قادر است تا حلقه ارتباطی میان ایران با کشورهای عربی با حفظ کامل استقلال و حاکمیت خود باشد به خصوص که همگرایی میان دو طرف، بی‌شک تاثیر مثبتی بر عراق خواهد داشت.

در مورد روی کار آمدن ابراهیم رییسی، مقتدی صدر تاکید کرد، ما امیدواریم، وی با بکار گرفتن عقل و شرع و گفت‌وگو به منازعات سیاسی و طائفی در منطقه پایان دهد چرا که این امر موجب قوت اسلام، تشیع و عروبیت و ضعف دشمن مشترک و به خصوص اسرائیل خواهد شد که از این منازعات برای بسط نفوذ عنکبوتی خود سوء استفاده می کند… ولی سست‌ترین خانه‌ها به عنکبوت تعلق دارد.

وی اظهار داشت: من از دو همسایه عزیر عراق، عربستان و ایران می ‎خواهم تا مشکلات خود را حل و فصل کنند و عراق را از این منازعات دور نگه دارند به ویژه که بغداد در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد. انتخابات عراق موضوعی داخلی است، ما در این باره بر تداوم حُسن هم‌جواری و توسعه روابط تجاری، فرهنگی و دیپلماتیک برابر در راستای منافع دو طرف تاکید داریم.

صدر گفت: همچنین این درخواست من شامل دیگر کشورهای عربی یعنی سوریه و اردن هم می‌شود نه به این دلیل که با ایران یا هر طرف دیگری در منازعه هستند بلکه به این خاطر که حضور آنها منجر به صلح و ثبات در سوریه و عراق و خارج شدن بخشی از عناصر عراقی و دیگر گروه عناصر از آن خواهد شد.

وی تاکید کرد که باید نیروهای عراقی و غیرعراقی خصوصا بعد از انتخابات اخیر سوریه از آنجا خارج شوند.

رهبر جریان صدر هم چنین از امریکا خواست تا در امور داخلی عراق دخالت نکند. او گفت که نباید حضور امریکا در عراق را فراموش کنیم، این حضور علیرغم اینکه امریکا قصد دارد از عراق خارج شود، ادامه دارد، امریکا در این مرحله (مرحله خروج از عراق) نباید در امور داخلی عراق به ویژه در انتخابات آتی دخالت کند.

دیدگاه