غول‌های نفتی دنیا در سال گذشته چقدر درآمد کسب کردند، ایران چقدر؟

بزرگترین و با نفوذترین شرکتهای دولتی نفت در جهان کدامند؟

از آنجا که نفت یکی از پرتقاضاترین سوخت های فسیلی در دنیا است و پول های هنگفتی در این صنعت خوابیده است دولت ها برای آنکه کنترل بیشتری بر روی منابع کشور داشته باشند اقدام به تاسیس شرکت های ملی حفاری، تولید و صادرات نفت کرده اند.

به گزارش جهان مانا به نقل از ویژوال کپیتالیست، نفت یکی از بااهمیت ترین منابع طبیعی در دنیا و یکی از پرمصرف ترین انواع سوخت های فسیلی است که در صنعت حمل و نقل گرفته تا در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود.

از آنجا که نفت یکی از پرتقاضاترین سوخت های فسیلی در دنیا است و پول های هنگفتی در این صنعت خوابیده است دولت ها برای آنکه کنترل بیشتری بر روی منابع کشور داشته باشند اقدام به تاسیس شرکت های ملی حفاری، تولید و صادرات نفت کرده اند.

شرکت های ملی نفت بیشترین نفوذ را در بخش انرژی جهانی دارند چراکه تقریباً سه چهارم از ذخایر نفت کره زمین را تحت کنترل خود درآوردند.

در بین تمام کشورهای دنیا چین میزبان دو شرکت بزرگ نفتی است که عبارتند از سینوپک و شرکت ملی نفت چین؛ این دو شرکت پردرآمدترین ها در حوزه نفتی دنیا هستند به طوری که سینوپک 555 میلیارد دلار و شرکت ملی نفت چین 379 میلیارد دلار در سالی که گذشت درآمد کسب کردند.

سینوپک در حالی در سالی که گذشت درآمد خود را به 443 میلیارد دلار میلیارد دلار رساند که با پاندمی کرونا و رکود اقتصادی نه تنها تولید ناخالص چین افت 6.8 درصدی داشته است بلکه تقاضا برای نفت خام نیز به حداقل رسیده بود؛ گفتنی است که سینوپک بعد از کمپانی های بزرگی نظیروالمارت، رویال داچ شل و اکسان موبیل در بین ده کمپانی برتر دنیا قرار گرفته است؛ این شرکت در سال 2000 تاسیس شده است.

همان طور که گفته شد دومین کمپانی بزرگ نفتی دولتی در دنیا نیز متعلق به کشور چین است، این کمپانی شرکت ملی نفت چین نام گرفته است و در سال 1988 تاسیس شده ست و با درآمد 379 میلیارد دلاری خود در سالی که گذشت به این جایگاه رسید.

همان طور که انتظار می رود سومین شرکت دولتی نفتی متعلق به عربستان سعودی است؛ آرامکو که در گذشته با نام شرکت نفت عربی-آمریکایی شناخته می شده است، تحت تملک دولت مرکزی عربستان است. درآمد این کمپانی در سالی که گذشت 330 میلیارد دلار برآورد شده است و در بین 500 کمپانی برتر در دنیا این کمپانی جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

چهارمین کمپانی دولتی نفتی متعلق به کشور روسیه است؛ روس‌نفت، شرکت نفت و گاز روسی است، که ۶۹٫۵٪ درصد از سهام آن متعلق به دولت روسیه و ۱۹٫۷۵٪ درصد از سهام آن در اختیار شرکت بریتانیایی بی‌پی می‌باشد و این کمپانی در سالی که گذشت 96 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و در بین 500 کمپانی برتر در دنیا در جایگاه 76ام قرار گرفته است.

گفتنی است که روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خام در دنیا است که خارج از کارتل اوپک فعالیت می کند و این کشور نیز طی پاندمی کرونا با توافقی که با عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفتی در دنیا کرده است تولید نفت خود را از 11.25 میلیون بشکه در روز در سال 2019 به 10.27 میلیون بشکه در روز سال 2020 رساند.

پنجمین شرکت غول نفتی دولتی دنیا کمپانی بریزیلی پتروبراس است، پتروبراس شرکت نفت و گاز برزیلی و چندملیتی است که در سال ۱۹۵۳ توسط دولت برزیل تأسیس شد. این شرکت امروزه با توسعه فعالیت‌ها و سرمایه خود، نه تنها توانسته‌است به بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده فراورده‌های نفتی در آمریکای جنوبی تبدیل شود بلکه در بین 500 شرکت برتر دنیا پتروبراس در جایگاه 120ام قرار گرفه است. گفتنی است که پتروبراس در سالی که گذشت توانست 77 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

ششمین، هفتمین، هشتمین و نهمین کمپانی دولتی تولیدکننده نفت دنیا عبارتند از شرکت نفت هند، پتروناس، شرکت ملی نفت ایران و پترولئوس دی ونزوئلا که دو شرکت نفت هند و پتروناس به ترتیب در بین 500 کمپانی برتر دنیا در جایگاه 151 و 186 قرار گرفته اند.

شرکت نفت هند، شرکت دولتی هند، فعال در صنعت نفت و گاز است و این شرکت در سال 1959 تاسیس شده است و درآمد آن در سال گذشته 69 میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ پتروناس شرکت دولتی نفت و گاز مالزی است، که در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۷۴ تأسیس شد و هم‌اکنون دارای عملیات در هر دو بخش صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت می‌باشد و در سال گذشته درآمدی بالغ بر 58 میلیارد دلار داشته است.

شرکت ملی نفت ایران هشتمین کمپانی دولتی بزرگ دنیا در تولید نفت است که از طریق شرکت‌های زیرمجموعه و فرعی خود، در زمینه اکتشاف، تولید و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی، همچنین حفاری و توسعه مخازن هیدروکربوری فعالیت می‌کند. شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۲۷ پس از ملی شدن نفت ایران تأسیس و جایگزین شرکت نفت ایران و انگلیس شد؛ درآمد این کمپانی در سالی که گذشت 19 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

پترولئوس دی ونزوئلا به‌اختصار پی‌دی‌وی‌اس‌آ یا شرکت نفت ونزوئلا، شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا است، که فعالیت‌هایی از قبیل اکتشاف، استخراج، پالایش و صادرات نفت خام و گاز طبیعی در این کشور را بر عهده دارد. این شرکت به‌طور متوسط قبل از تحریم های آمریکا روزانه ۳٫۳ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کرده است اما با وجود تحریم های آمریکا فروش نفت خام این کشور طی سال های اخیر به حداقل رسیده است و از آنجا که فروش نفت خام ونزوئلا از طروق غیررسمی صورت می گیرد اطلاعات دقیقی از درآمد این کشور از فروش نفت موجود نیست.

منبع‌: قرن نو

دیدگاه