وزارت بهداشت بگوید چرا آمار دریافت‌کنندگان روزانه واکسن کرونا پایین است؟

با رفع موانع به وجود آمده در مسیر واردات واکسن‌های خارجی به کشور که عمدتاً ناشی از آثار تحریم‌ها بود، وقفه‌ای که در مسیر تزریق واکسن کرونا ایجاد شد، به اتمام رسید و روند واکسیناسیون دوباره از سر گرفته شد.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، آنچه باعث تشدید نگرانی‌ها درباره این وقفه شده بود، به پایان رسیدن فاصله زمانی یک‌ماهه‌ بین تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا بود؛ بدین‌شکل که برخی سالمندان واکسن دُز اول خود را دریافت کرده و حالا که نوبت دریافت دُز دوم رسیده بود، واکسن‌های خریداری‌شده قبلی تمام شده و باید منتظر وارد محموله‌های جدید واکسن می‌بودند.

اگرچه طبق پروتکل‌های جهانی،‌ تأخیر یکی دو هفته در تزریق دُز دوم، تأثیر منفی در کارایی واکسن دُز اول ندارد اما بالاخره با پیگیری‌ها و تلاش‌های متولیان امر از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر خارجه،‌ رئیس بانک مرکزی و حتی سفرا، مشکلات رفع شد و محموله‌های بزرگ واکسن کرونا از اواسط خرداد به کشور رسید؛ ازجمله محموله دو میلیونی واکسن که که از 27 خرداد به تهران رسید. این چهارمین مرحله از ورود واکسن کرونا توسط جمعیت هلال احمر بود که برای توزیع تحویل مقامات وزارت بهداشت شد.

در این شرایط درحالی‌که انتظار می‌رفت پس از سه چهار روز اول که محوله‌های جدید واکسن وارد کشور شدند، از صف‌های تشکیل‌شده در مراکز تزریق واکسن کاسته شود، تا امروز که نیمه تیر ماه است، این اتفاق رخ نداده است. برای جستجوی مهم‌ترین علت این امر، کافی است نگاهی به میزان واکسن‌های تزریقی در سه هفته‌ اخیر بیندازیم تا ببینیم وزارت بهداشت روزانه چند دُز واکسن تزریق می‌کند.

طبق آمار رسمی‌ که وزارت بهداشت اعلام کرد، با اتمام واکسیناسیون گروه اول، از 7 اردیبهشت واکسیناسیون گروه دوم شروع شد. جمعیتی که در این مرحله مشمول دریافت واکسن هستند‌ دوازده میلیون نفر است که شامل سالمندان بالای شصت سال و همچنین بیماران زمینه‌ای شانزده تا ۶۴ سال است.

پیش از این،‌ به یک و نیم میلیون نفر جمعیت گروه اول، واکسن تزریق شده بود. پزشکان،‌ کادر درمان، پاکبانان و کارکنان آرامستان‌ها شامل این گروه می‌شدند.

جمعیت مرحله دوم یعنی سالمندان دوازده میلیون نفر، جمعیت مرحله سوم و چهارم 52 میلیون نفر برآورد شده است. طبق آمار روزانه وزارت بهداشت، تاکنون نزدیک به شش و نیم میلیون واکسن تزریق شده که حدود چهار و نیم میلیون نفر از این تعداد، دُز اول را دریافت کرده اند و دو میلیون نفر هم دُز دوم واکسن را زده‌اند؛ این به آن معنا است که وزارت بهداشت از برنامه اعلامی‌اش بسیار عقب است چون باز طبق آمار رسمی اعلامی از سوی وزارت بهداشت با احتساب جمعیت یک و نیم میلیون نفری مرحله اول که کار واکسیناسیون آنان به پایان رسیده و هر دو دُز واکسن خود را گرفته‌اند،‌ فقط سه میلیون نفر از جمعیت دوازده میلیونی مرحله دوم، واکسن دُز اول را دریافت کرده‌اند.

با توجه به حجم واکسن‌هایی که اخیراً وارد کشور شده، به نظر می‌رسد وزارت بهداشت با این روندی که روزانه برای تزریق واکسن‌های خریداری‌شده در پیش گرفته است، حالاحالاها خیلی مانده تا خود را به برنامه‌ زمان‌بندی و از پیش تعیین‌شده برساند؛ به خصوص که محموله‌های بزرگ جدیدی هم در راه است.

طبق جدول فوق که برگرفته از آمار رسمی روزانه وبدا است، وزارت بهداشت در 25 روز اخیر، فقط در پنج روز توانسته روزانه بیش از یکصد هزار دُز واکسن به مردم عرضه کند. وقتی وضع بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم در بقیه روزها حدود پنجاه هزار دُز و در برخی روزها که تعدادشان هم کم نیست، کمتر از بیست هزار دُز واکسن به مردم ارائه شده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که امکانات زیادی در سراسر کشور از سوی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف برای کمک به وزارت بهداشت بسیج شده‌اند و علاوه‌بر ورزشگاه‌ها، حتی بوستان‌ها نیز به عنوان پایگاه واکسیناسیون کرونا در خدمت وزارت بهداشت هستند.

برای همین ضرورت دارد مسئولان وزارت بهداشت به جای آنکه خود را درگیر حواشی‌های خودساخته توئیتری کرده و به اظهارات واکنش‌برانگیز بپردازند، بررسی کنند به چه علت وقتی واکسن‌های خریداری‌شده به کشور رسیده و در اختیار آنان قرار گرفته، عرضه آنها با کُندی غیرمنطقی صورت گرفته و مردم را همچنان چشم انتظار دریافت واکسن نگه داشته‌اند که همین، موجب نارضایتی آنان شده‌ است.

دیدگاه