روحانی: از مردم به خاطر قطعی برق عذرخواهی می‌کنم

رئیس‌جمهور گفت: من از مردمی که در این روزها دچار مشکل شدند، عذرخواهی می‌کنم و از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم که مقداری همکاری و همراهی کنند.

به گزارش جهان مانا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های اقتصادی و زیربنایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق آزاد کیش، ارس، ماکو و انزلی که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، طی سخنانی درباره قطعی‌های مکرر و بدون اطلاع قبلی برق، که مردم را با مشکلات مواجه کرده، اظهار داشت: ما در هشت سال گذشته، سالیانه حدود 2500 مگاوات ظرفیت تولید برق را اضافه کردیم و البته ظرفیت‌ها در مقام عمل عیناً عملیاتی نمی‌شود ولی در دولت‌های قبلی به طور متوسط سالیانه 1700 مگاوات برق اضافه می‌شد و ما بیش از میانگین دولت‌ها اضافه کردیم. وقتی هوا فوق‌العاده گرم می‌شود و به خشکسالی می‌خوریم، در زمان پیک دچار مشکل می‌شویم و مردم در این روزها واقعاً تحمل کردند و ناراحت شدند و حق با آنها است.

وی افزود: برق در شرایط فعلی خیلی مهم است و اینها نعمت‌هایی است که وقتی هست، خیلی به چشم نمی‌آید ولی وقتی از دست می‌رود اهمیت آن مشخص می‌شود. من 7-8 ماه پیش در سخنرانی گفتم که در زمان جنگ که نوبت‌بندی قطع برق داشتیم، بیشتر اهمیت برق را حس می‌کردیم ولی وقتی چند سال آب و برق قطع نمی‌شود اهمیت شاید خیلی مدّنظر قرار نمی‌گیرد ولی برق برای زندگی و حیات مردم و همچنین برای تولید کشور بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم و 52 درصد بارندگی امسال نسبت به سال گذشته کمتر است و من دیروز که با اقای اردکانیان، وزیر نیرو درباره این مسائل صحبت می‌کردیم، او توضیح داد که ظرفیت برق‌آبی ما که هفت هزار مگاوات است تقریباً قطع شده؛ چون آب سدها در حد رهایی برای توربین‌ها نیست و دو توربین در دو سد کار می‌کند و ممکن است در آینده به خاطر خشکسالی از کار بیفتد. تولید به این دلیل کم شده و مشکلات دیگر هم داشتیم و نیروگاه بوشهر که هزار مگاوات برق تولید می‌کند از مدار خارج شده بود و تعمیرات انجام گرفت و دیشب به مدار آمد.

روحانی اظهار تصریح کرد: در این شرایط رنج فراوانی برای مردم درست می‌شود و همیشه در تابستان مشکل آب و برق داریم و خشکسالی امسال مانع شده و البته مصرف هم بالا رفته که دلایل مختلفی دارد؛ گرمای زیاد مصرف را هم بالا می‌برد و مردم ناچار شدند که بیشتر مصرف کنند. البته وقتی فعالیت صنایع هم افزایش می‌یابد، مصرف هم بیشتر می‌شود؛ اینها مؤثر است و البته برخی دلایل مانند رمزارزها هم بود.

وی گفت: به معاون اول دستور دادم که امروز عصر جلسه مفصلی بگذارند و در این‌باره راه‌حل‌ها را پیدا کنند؛ البته راه‌حل این است که بخشی از صنعت همراهی کند و ساعات فعالیت صنایع مقداری تغییر کند، برخی صنایع که دوره تعطیلات برای کارگران دارند، زودتر تعطیلات وضع کنند. همچنین باید مردم ساعات خاموشی‌ها را بدانند و اگر در این دو ـ سه هفته نمی‌توانیم به صورت 24 ساعته برق در اختیار بگذاریم، باید بدانند که چه زمانی برق قطع می‌شود تا پیش‌بینی لازم را داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین به خاطر مشکلات فنی دچار قطعی برق شدیم و ناچار شدند که به صورت اتوماتیک برخی مناطق را خاموش کنند تا کل سیستم برق کشور دچار مشکل و افت ناگهانی نشود. من در برخی کشورهای اروپا دیدم که کل برق کشور 24 ساعت می‌خوابد و برای اینکه اینطور نشود، چند منطقه به صورت اتوماتیک خاموش شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد گردیده است. من از مردمی که در این روزها دچار مشکل شدند، عذرخواهی می‌کنم و از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم که مقداری همکاری و همراهی کنند و چاره‌ای نداریم و ممکن است تصور شود وزارت نیرو مقصر است ولی این وزارتخانه مقصر نیست و به خاطر دلایل متعدد برق قطع می‌شود؛ ولی وزیر نیرو باید برای مردم توضیح بدهد که مشکل از کجا بوده است. همچنین باید راه‌حل را بیابیم و مردم هم کمک کنند و اگر باز هم قطع برق لازم بود، ساعتش باید برای مردم مشخص باشد.

دیدگاه