اصولگرایان به زودی مجبور به عقب‌نشینی از مطالباتی می‌شوند که بخاطر مخالفت با روحانی ایجاد کرده‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهاد کرد که تیم رئیس جمهوری منتخب با توجه به واقعیت‌های موجود بهتر است از برخی وعده‌های بزرگ، پوپولیستی و انتزاعی عقب‌نشینی کند و در این میان اصلاح‌طلبان نیز نه تنها در فکر بهره‌برداری سیاسی از این موضوع نباشند بلکه کمک کنند تا دولت منتخب بتواند چنین کاری را انجام دهد.

رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با «قرن نو» درباره زمزمه‌های به وجود آمده در جریان اصولگرایی مبنی بر کاهش مطالبات و توقعات از دولت ابراهیم رئیسی گفت: شعارهای پوپولیستی و توقع‌سازی‌های بدون منطق در سال‌‌های اخیر یک چاله‌ای بود که متاسفانه بخش اصلی جریان اصولگرایی برای کل کشور کند. مخالفان دولت آقای روحانی فکر می‌کردند که این یک تله‌ای است که فقط قوه مجریه در آن گیر می‌کند و در تمام این سال‌ها هم هشداتر داده می‌شد که اینگونه نیست و نهایتا این موضوع تمام نظام را درگیر خواهد کرد، اما متاسفانه این جریان هشدار را جدی نگرفت و الان همان زمانی است که لحظه خطر فرا رسیده است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: تا چند روز دیگر دولت آقای رئیسی زمام اداره کشور را به دست خواهد گرفت و یک مجلس کاملا همسو هم بر سر کار است و از کمی بعد زمان آن فرا می‌رسد که اصولگرایان پاسخ آن شعارها، وعده‌ها و مطالبه‌سازی‌های پوپولیستی را بدهند و این واقعا نگران کننده است. چون می‌دانیم کشور ظرفیت لازم برای تحقق بسیاری از این برنامه‌ها را ندارد.
وی تاکید کرد: من معتقدم اصلاح‌طلبان و گروه‌های حامی دولت آقای روحانی گرچه قرابتی با آقای رئیسی و عقبه ایشان ندارند اما به صفت اینکه آقای رئیسی قرار است کشور را اداره کنند قطعا امید موفقیت را برای دولت ایشان دارند و نگران عدم موفقیت آن هستند. چون دود این عدم موفقیت به چشم همه مملکت خواهد رفت. بنابراین بار مطالباتی ایجاد شده توسط خود اصولگرایان و طرفداران آقای رئیسی هم برای ما جای نگرانی دارد و دوست داریم این مطالبات متعادل و منطقی شوند.

برخورد با دیوار سخت واقعیت‌ها باعث ریزش سرمایه اجتماعی دولت آتی می‌شود

منتجب نیا گفت: من معتقدم مخالفان دولت آقای روحانی به لحاظ ایجاد موج‌ های مطالباتی برای مردم سه دسته هستند؛ یک دسته که آن نوع شعارها و وعده‌ها را به دلیل عدم اطلاع و آگاهی باور هم داشتند، دسته دیگر کسانی که می‌دانستند این دست حرف‌ها صرفا مصرف تبلیغاتی دارد و واقعیت چیز دیگری است اما به دلیل منافع کوتاه مدت و جناحی از طرح آن چشم پوشی نکردند و دسته سوم هم کسانی که وارد این کارزارهای تبلیغاتی و شعارهای پوپولیستی نشدند، اما در برابر آن مخالفتی هم نکردند و گذاشتند دو دسته اول کارشان را بکنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: تا چند ماه دیگر بخش زیادی از این شعارها و وعده‌ها به یک دیوار سخت به نام واقعیت برخورد خواهند کرد و آن زمان است که اندک سرمایه اجتماعی جذب شده برای اصولگرایان که بیشتر از طریق حمله به دولت روحانی ساخته شده فرو خواهد ریخت و این مصیبت بزرگی برای همه خواهد بود.

وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم آقای رئیسی چهار سال آینده اداره کشور را بر عهده خواهد داشت. مخصوصا با توجه به شرایط کشور از حیث همین وعده‌های بزرگی که داده شده، ایشان و رقبای سیاسی ایشان باید دو کار مهم انجام دهند.

هیچ قدرتی نمی‌تواند واقعیت‌ها را پنهان کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به رئیس جمهوری منتخب پیشنهاد کرد: به نظرم ایشان و تیمی که قرار است تشکیل شود بهتر است در همین ابتدای کار صادقانه و مسئولانه از برخی وعده‌های بزرگ و گاها پوپولیستی داده شده و تصوری که از یک معجزه ایجاد شده بود عقب بنشینند و به مردم بگویند که واقعیت کشور، منابع مالی، زیرساخت‌ها، روابط بانکی و این دست چیزها چگونه است و کشور در چه شرایطی باید اداره شود. این واقعیت‌ها خیلی زود خود را نشان خواهند داد و هیچ قدرتی نمی‌تواند باعث پنهان کردن آنها شود پس چه بهتر رئیس جمهوری منتخب آنها را صادقانه بپذیرد و در محضر مردم صادقانه از برخی وعده‌های انتزاعی عقب نشینی کند.
منتجب نیا اضافه کرد: در آن سو هم اصلاح‌طلبان و طرفقداران دولت فعلی بهتر است از این کار استقبال کنند و آن را به چشم یک موقعیت برای نقد دولت جدید و ریشخند کردن وعده‌های آن نبینند. وضعیت کشور ما طوری است که فرصت و مجال این نوع رفتارها را نداریم و باید با این حرکت امکان مانور را از نیروهای پوپولیست و کسانی که وعده‌های فضایی می‌دهند و بدون توجه به واقعیت کشور، فق5ط مشغول مطالبه سازی هستند، بگیریم.

وی گفت: ای کاش اصولگرایان آن زمانی که در موقعیت رقیب دولت‌های آقای روحانی و یا رقابت‌های انتخاباتی بودند این حجم از مطالبه‌سازی غیر واقعی را انجام نمی‌دادند که امروز نیاز به عقب‌نشینی از آن باشد. البته قطعا در ادامه خیلی از همان‌ها از این وعده‌ها عقب نخواهند رفت اما آنچه که مهم است این است که واقعیت‌های موجود نهایتا خود را به این دست شعارها تحمیل می‌کند و اگر در ارتباط با آنها با مردم صادق نباشیم، فرسایش سرمایه اجتماعی رخ خواهد داد که بسیار خطرناک است.

به گزارش «قرن نو» در روزهای اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا تاکید کرده‌اند که نباید انتظار «معجزه» و کارهای بزرگ از دولت رئیسی داشت. حتی برخی از این چهره‌ها مانند اقبال شاکری، نماینده تهران تاکید کرده‌اند که ابراهیم رئیسی نمی‌بایست وعده‌های بزرگ می‌داد. این در حالی است که در فهرست برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری منتخب شعارهای بزرگی مانند ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، ایجاد یک میلیون شغل در هر سال (۴ میلیون شغل در پایان ۴ سال)، رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز، متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم، تامین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین، کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان و مواردی از این دست به چشم می‌خورد.

دیدگاه