کدام ملت‌ها خوش‌قول هستند و دنیا به کدام کشورها اعتماد دارد؟

«رده‌بندی شاخص توسعه اجتماعی» که همه‌ساله از جنبه‌های مختلف اجتماعی کشورهای جهان را رصد می‌کند پنج ملتی را که بسیار خوش‌قول و سروقت هستند را رده‌بندی کرده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از همشهری، اصطلاح «خوش‌قول بودن» در فرهنگ فارسی ترکیبی از سه مفهوم «وقت‌شناس بودن»، «متعهد بودن نسبت به وظایف و تحقق وعده‌ها» و «قابل‌اعتماد بودن» است؛ بنابراین، اگر فرد، جامعه و دولتی به اجرای این مفاهیم پایبند باشد به عنوان فرد خوش‌قول، جامعه خوش‌قول و دولت خوش‌قول شناخته می‌شود. در جوامع دموکراتیک، خوش‌قول بودن دولت‌ها ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و مردم دارد و بنابراین، هرچه مردم کشوری بیشتر وقت‌شناس و متعهد باشند دولت آن کشور هم قابل‌اعتمادتر است.

سروقت‌ بودن یکی از نشانه‌های مهم حرفه‌ای بودن و احترام به دیگران است؛ جنبه مهمی که در بسیاری از کشورها یا کم‌اهمیت است یا به آن اهمیت چندانی داده نمی‌شود و این درحالی است که کشورهایی وجود دارند که فرهنگشان با سروقت بودن عجین شده و وقت‌شناسی بخش ارزشمندی از توسعه روابط اجتماعی آنها را می‌سازد. «رده‌بندی شاخص توسعه اجتماعی» که همه‌ساله از جنبه‌های مختلف اجتماعی کشورهای جهان را رصد می‌کند پنج ملتی را که بسیار خوش‌قول و سروقت هستند رده‌بندی کرده است.

سوئیس

سوئیسی‌ها مردمی بسیار کارآمد و اثربخش‌اند؛ به‌طوری‌که وقتی زندگی‌شان سر وقت و به شکلی مؤثر پیش می‌رود واقعاً احساس رضایت می‌کنند و معتقدند که دیگران با وقت‌شناس بودن برای آنها ارزش قائل‌اند. درواقع، تصادفی نیست که سوئیس به پایتخت ساعت‌سازی جهان معروف است؛ زیرا آنها نسبت به دقت زمان بسیار حساس‌اند و بنابراین، چندان عجیب نیست که همیشه سروقت و از نظر زمان خوش‌قول باشند.

دانمارک

دانمارکی‌ها هم برای جلسات کاری و هم برای ملاقات‌های اجتماعی همیشه جلوتر از زمان هستند و از طرفی بسیار وظیفه‌شناس‌اند و در طول روز، به‌طور مرتب برای امور حرفه‌ای، فعالیت‌های داوطلبانه، ورزش و معاشرت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند و ازآنجاکه وقت‌شناسی برای آنها بسیار مهم است، به همه قرارها و کارهایشان می‌رسند. وقت‌شناسی دانمارکی‌ها هم ارتباط مستقیمی با ساعت دارد و ساعت بزرگی در کپنهاگ به نام «ساعت جهانی» وجود دارد که از سال ۱۹۵۵ زمان را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که این ساعت ظرف ۷۵۰ هزار سال آینده با دقت بالا گذر زمان را به اطلاع مردم برساند.

ژاپن

ژاپنی‌ها از کودکی می‌آموزند که وقت‌شناس باشند و به سروقت‌ بودن احترام بگذارند. این آموزش، در سبک زندگی آنها در بزرگسالی کاملاً مشهود است؛ برای مثال، شبکه قطارهای تندروی شینکانسن در این کشور هرگز تأخیر ندارند و اگر به دلایل نادری فقط با یک دقیقه تأخیر برسند هدایت‌کننده قطار مجبور است جلوی تک‌تک مسافرها تعظیم کند و پوزش بخواهد. ازاین‌رو، میانگین تأخیر قطارهای تندروی شینکانسن فقط ۳۶ ثانیه در سال است.

آلمان

آلمانی‌ها هم جزو مردمی هستند که به دلیل وقت‌شناسی شهرت جهانی دارند. آلمان یکی از کشورهای بسیار صنعتی است و به‌همین‌علت، مؤثر بودن، کارایی و سروقت بودن برای آنها در درجه بالای اهمیت قرار دارد. گفته می‌شود که اگر کسی با تأخیر به مهمانی شام آلمانی‌ها برسد میزبان این رفتار را زشت و دور از ادب تلقی می‌کند.

هلند

هلندی‌ها وقت‌شناسی را به خصوص در امور تجاری و شغلی بسیار جدی می‌گیرند و بنابراین انتظار دارند که دیگران هم مثل خودشان باشند. لغو یا تعویق قرارهای کاری و تغییر غیرموجه هر برنامه‌ای موجب می‌شود اعتماد آنها نسبت به طرف‌ مقابل کاهش یابد. کودکان هلندی هم مثل کودکان ژاپنی از دوران مدرسه وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی دقیق را یاد می‌گیرند. از نظر مردم این کشور، همه‌چیز شامل کار، وعده‌های غذایی و فعالیت‌های تفریحی باید طبق برنامه باشد.

10 کشور مورد اعتماد جهان

با نگاهی به گزارش‌هایی چون «شاخص کشورهای خوب» و «گزارش جهانی بهترین کشورها» می‌توان به معرفی ده دولتی رسید که در سال ۲۰۲۱ هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح داخلی بیشترین اعتماد را جلب کرده‌اند. دولت‌ها از طریق خوش‌قولی و عمل کردن به وعده‌های انتخاباتی، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، توسعه دموکراسی و افزایش سطح رفاه تلاش می‌کنند اعتماد شهروندان را جلب کنند. این جلب اعتماد می‌تواند موردتوجه سایر نقاط دنیا هم قرار گیرد و روابط این کشورها را با جهان ارتقا دهد.

کانادا

گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که کانادا در این سال، بیش‌ از هر کشور دیگری از پناهندگان میزبانی کرد و برای اولین‌بار بعد از حدود چهل سال باعث شد که آمریکا از این نظر در رتبه دوم قرار گیرد. همچنین گزارش جهانی بهترین کشورها، کانادا را بهترین کشور در سال ۲۰۲۱ و قابل‌اعتمادترین کشور دنیا در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. کانادا بهدلیل نظام رفاه اجتماعی سخاوتمندانه‌ای که دارد در گزارش سال ۲۰۲۰ «شاخص آزادی اقتصادی» یازده رتبه بالاتر از ایالات متحده قرار گرفت.

پنج کشور اسکاندیناوی

کشورهای سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ و ایسلند هرچند در شمار سردترین کشورهای زمین جای دارند اما سال‌ها است که در فهرست بهترین کشورهای جهان قرار می‌گیرند؛ به خصوص فنلاند به مدت چهار سال پیاپی به عنوان خوشحال‌ترین کشور جهان معرفی شد و چهار کشور دیگر شمالی هم در دوره مشابه در فهرست ده کشور خوشحال جهان جای گرفتند. راز موفقیت این کشورها در یک واژه ساده می‌شود: اعتماد. مردم این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای دیگر، هم به همدیگر و هم به مؤسسات اجتماعی و سیاسی اعتماد دارند. این اعتماد برپایه دلایل مختلفی است که به خصوص یکدستی نسبی فرهنگی این ملت‌ها، اعتقاد مردم به دولت در خدمت‌رسانی برای توسعه منافع عمومی را شامل می‌شود و ازاین‌رو، «مدل نوردیک» (الگوی شمالی) به عنوان مؤثرترین مدل اقتصادی اجتماعی در جهان شناخته می‌شود. فرهنگ شفاف بودن اسکاندیناوی همراه با سیاست‌های خارجی دور از درگیری و نقش این پنج کشور در حل صلح‌آمیز اختلافات بین‌المللی سبب شده که این کشورها در سراسر جهان به عنوان قابل‌اعتمادترین کشورها شناخته شوند و مردم بسیاری از نقاط دنیا به مردم این پنج کشور قطبی رشک بورزند.

سوئیس

از چند قرن قبل تاکنون و حتی طی دو جنگ جهانی اول و دوم، ملت اروپایی سوئیس از سیاست خارجی بی‌طرفی در جنگ‌ها پیروی کرده است. از سال ۲۰۰۸ تاکنون کشورهای مختلف به سوئیس به عنوان تسهیل‌کننده یا میانجیگر بیش‌ از پانزده مذاکره بین‌المللی صلح اعتماد کرده‌اند. این کشور کوچک آلپی همه‌ساله در رتبه‌بندی‌های جهانی از نظر ثبات سیاسی و اقتصادی، شفافیت دولت و کیفیت زندگی امتیازات بالایی را کسب می‌کند و به‌طور مداوم در رتبه‌بندی گزارش جهانی بهترین کشورها، در سکوهای نخست می‌ایستد؛ به‌طوری‌که در آخرین نظرسنجی این گزارش به عنوان دومین کشور مورداعتماد جهان لقب گرفته است. این کشور در رتبه اول «شاخص کیفیت زندگی» از نگاه مؤسسه بلک‌تاور قرار دارد و از نگاه صندوق بین‌المللی پول، دومین کشور ثروتمند جهان پس از لوکزامبورگ است.

دوقلوهای اقیانوسیه

استرالیا و نیوزیلند برای سازگارپذیری بالایی که دارند مشهور هستند. استرالیا در رده دوم و نیوزیلند در رده نهم مقوله «چابکی» سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندی گزارش جهانی بهترین کشورها قرار گرفته‌اند؛ به خصوص نیوزیلندی‌ها ویژگی چابکی را در سال ۲۰۲۰ در واکنش سریع و به‌موقع به عالم‌گیری کووید ـ ۱۹ نشان دادند. این کشور پس از تایوان بهتر از دیگر نقاط جهان راه‌های مقابله با کووید را پیش برد. دوقلوهای اقیانوسیه در گزارش شاخص آزادی اقتصادی به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و هر دو کشور در مقوله «قابل‌اعتمادترین کشورهای جهان» در رده‌بندی ۲۰۲۱ گزارش جهانی بهترین کشورها در فهرست هشت کشور قابل‌اعتماد حضور دارند.

آلمان

آلمانی‌ها نه‌فقط به عنوان یکی از وقت‌شناس‌ترین مردم جهان شناخته می‌شوند که کشورشان هم در رده‌بندی گزارش جهانی قابل‌اعتمادترین کشورهای جهان در شمار ده کشور برتر قرار دارد و در گزارش «شاخص کشور خوب» در سکوی سوم و در «گزارش جهانی خوشحالی سال ۲۰۲۱» در سکوی هفتم ایستاده است. این کشور در مقوله «کارآفرینی» گزارش جهانی بهترین کشورها در سال ۲۰۲۱ نشان داد که به دلیل تعامل و ایجاد ارتباط با سایر نقاط دنیا، جمعیت با سطح تحصیلات بالا، نیروی کار ماهر، قوانین توسعه‌یافته و زیرساخت‌های مناسب شایسته ایستادن در رتبه دوم است. همچنین در مقوله «شفافیت»، دولت آلمان به دلیل سیاستگذاری‌هایش در قبال تجارت آزاد توانست در رتبه سوم قرار گیرد.

دیدگاه
اخبار بازرگانی