چرایی قمه‌کشی هلیا / دختران نوجوان به دنبال چه هستند؟

آسیه اناری، عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور در خصوص ویدئو منتشر شده دختران نوجوان گفت: نوجوانان جامعه ما مورد غفلت واقع شده‌اند. ما سینما و تئاتر نوجوان نداریم، فضای بازی مخصوص نوجوان نداریم، نوجوانان عملا از بسیاری فضاها محروم می‌شوند و جاهایی که مخصوص تفریح نوجوان باشد وجود ندارد. برای عدم بروز چنین رفتارهایی باید نوجوانان جایی برای ابراز هیجانات خود، کاهش خشم و در تماس بودن درست با جنس مخالف و جایی برای کسب تجربه‌های جدید داشته باشند.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، این روانشناس با بیان اینکه باید حواسمان به نوجوانانمان باشد، تصریح کرد: در حال حاضر نوجوانان ما عملا در خیابانها رها هستند و مکانی برای تفریح ندارند و این مساله بسیار مهم است. نوجوانان نیازمند تفریح مخصوص هستند. نوجوان به طبقه سنی اطلاق می شود که نه می‌توان همانند کودک به او نگاه کرد و نه بزرگسال و از این رو نیازمند توجه خاصی است. ما به خانه‌های نوجوان نیازمندیم تا به تفریح سالم نوجوانان کمک کند و اینگونه وقتشان پر شود. در حال حاضر وقت نوجوانها با حضور در خیابانها می‌گذرد.

نوجوانی؛ بستری پر از خالی و هیچ/ مدارس به نوجوانان اجازه تفریح کردن بدهند

اناری درباره اثرگذاری شبکه‌های مجازی و حضور نوجوانان در این بستر و بروز رفتارهای پرخاشگرانه، ادامه داد: هر اطلاعاتی که نوجوان در معرض آن است بر بروز چنین رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه اثرگذار است، مساله کلی این است که تمام اطلاعاتی که در اختیار نوجوان قرار داده می‌شود بر روی او اثرگذار است و این والدین هستند که باید به آنها آموزش دهند، فضای مجازی جایی پر از اطلاعات است و این ماییم که باید به بچه ها بیاموزیم کدام اطلاعات برایشان خوب است. باید به آنها یاد دهیم چگونه وقت خود را پر کنند. در حال حاضر نوجوانی شده است بستری پر از خالی و هیچ که همین امر مساله ساز است. باید داده جایگزینی به جای گشت و گذار در فضای مجازی به نوجوانان ارائه دهیم.

وی با اشاره به نقش مدارس و جامعه برای جلوگیری از اینگونه رفتارهای پرخاشگرانه، این را هم گفت که مدارس باید فشار را از روی نوجوان برداشته و اجازه تفریح به نوجوان دهند، اگرچه باید بر روی نوجوان کنترل انجام دهیم اما نیازمند انجام کاری خاص و متفاوت از دوران کودکی و بزرگسالی برای نوجوانان هستیم. جامعه باید با ایجاد خانه‌های نوجوان امکان کسب تجارب جدید را برای نوجوانان فراهم کند.

به گفته این مدرس و عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، هرکاری که در کودکی انجام داده‌ایم در نوجوانی خود را نشان می‌دهد و هرکاری که در نوجوانی انجام دهیم در بزرگسالی بروز می‌کند، بنابراین اینگونه و با چنین رفتارهای پرخاشگرانه‌ و خشونت آمیزی چیزی برداشت نخواهیم کرد و بزرگسالانی بی مسئولیت و بی‌هدف خواهیم داشت که پراکنده به دور خود می‌چرخند چراکه نوجوانی مساله داری داشته‌اند.

وی معتقد است که ویدئو پخش شده نه تنها زنگ خطری برای خانواده‌ها بلکه زنگ خطری به کل جامعه و مسئولین است تا ببینند جمعیت نوجوان کشور در چه وضعیتی به سر می‌برند.

دخترانی که برای رسیدن به آزادی در پی رفتار و گفتار پسرانه‌اند

اناری پرخاشگری و قدرت‌نمایی در ایام نوجوانی را طبیعی و فارغ از جنسیت دانست و افزود: پرخاشگری‌ها و قدرت نمایی‌هایی در دوران نوجوانی در حدی خاص طبیعی و یکی از خصلت‌های دوره نوجوانی است که باید مدیریتش کرد اما اگر از حد خود خارج شود طبیعی نیست. این پرخاشگری‌ها در دختران لطیف‌تر است‌. متاسفانه در جامعه ما نوجوان‌های دختر مخصوصا در شهرهای بزرگ تمایل دارند مثل پسرها بوده و مثل پسرها رفتار کنند تا اینگونه آزادی‌های بیشتری بدست آورند، جامعه به آنها اینگونه القا کرده و آنها اینگونه تصور می‌کنند که اگر مثل پسرها حرف بزنند و لباس بپوشند و دعوا کنند قدرتمند هستند. بنابراین علت بروز چنین خشونت‌هایی در دختران را باید در جامعه جستجو کرد که به نوجوانهای پسر آزادی بیشتری می‌دهد.

این روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه نوجوانی سن متفاوت بروز کردن و خودنمایی کردن است، خاطر نشان کرد: در جامعه ما این متفاوت بروز کردن و خودنمایی کردن دختران نوجوان به سمتی کشیده شده که دختران در قالب پسرها رفتار کرده و در پی به چشم آمدن، جلب توجه کردن و دیده شدن هستند. این رفتارها بیشتر در دخترانی دیده می‌شود که می‌خواهند با جلب توجه نیاز به توجه و یا خلاء‌های عاطفی خود را جبران کنند.

به گفته این روانشناس، انجام رفتارهای پسرانه در جامعه ما یک وجه تمایز برای دختران محسوب می‌شود، با این رفتارها توجه خاصی به ویژه از سوی هم‌جنسان خود می‌گیرند که منجر به ادامه دادن این رفتارها می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که دختران می‌خواهند مثل پسرها باشند هم برای جلب توجه و هم برای بدست آوردن آزادی‌هایی که در عین حالی که حق آنها است اما جامعه به آنها نداده است و اکنون برخی دختران نوجوان جز انجام چنین رفتارهایی چیز دیگری برای تک بودن و برتری داشتن و جلب توجه ندارند.

محدود کردن دختران و روی آوردن آنها به رفتارهای پسرانه برای اثبات خود

اناری با بیان اینکه ایجاد محدودیت برای دختران تنها منجر به این می‌شود که دختران برای اثبات خود به ویژگیهای مردانه و رفتارهای پسرانه روی آورند، تاکید کرد: توصیه می‌کنم خانواده‌ها رفتارها را زنانه و مردانه نکنند. اگرچه تفاوت‌هایی میان مغز زنان و مردان وجود دارد اما نباید این تفاوت‌ها را بزرگ کرد، در غیر این صورت دختران برای اثبات اینکه تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد به رفتارهای مردانه و پرخاشگرانه روی می‌آورند. به جای چنین دسته بندی‌هایی، والدین باید به دختران بگویند زنان نسبت به مردان دارای ویژگی های متفاوت جسمی هستند و از این رو باید مراقبت بیشری از خود کنند. والدین باید به صورت غیر مستقیم آموزشهای خود مراقبتی را به دختران بدهند.

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور، معتقد است که باید به دخترها گفت از مرزهای بدنی خود برای جلوگیری از آسیب بدنی مراقبت کنید اما نباید با تصور اینکه دختر هستند آنها را از رفتارهایی منع کرد و یا با پسرها مقایسه‌شان کرد بلکه باید به آنها آموزش صحیح داد.

وی تصریح کرد: نگوییم چون دختری نمی‌توانی فلان کار را انجام دهی اگر پسر بودی می‌توانستی. این گفتارها دختران را تحریک پذیر و خسته کرده و پس از مدتی واکنش‌های شدیدی برایشان به همراه دارد.

قلدری و به هر قیمتی متفاوت بودن «نوجوانان رها شده» برای رسیدن به مقبولیت

اناری در پایان سخنان خود با اشاره به ویدئوی منتشر شده و با بیان اینکه نوجوانان نیازمند مکانی برای تفریح نظیر «خانه نوجوان» هستند، گفت: زنگ خطر از وقتی به صدا درآمد که تعداد زیادی نوجوان در جامعه رها شدند و جز خودنمایی، قلدری و به هرقیمتی متفاوت بودن کاری برای انجام دادن نداشتند. زنگ خطر از جایی ایجاد شد که برای نوجوان کاری جز محدودیت انجام ندادیم. دختران نوجوان هر روز خود را به شکل پسرها درآورده و تصور می‌کنند اینگونه مقبولیت بیشتری خواهند داشت. ما باید از این نسلی که در معرض خطر هستند مراقبت کنیم.

دیدگاه