طرح تروئیکای اروپا برای طولانی‌تر کردن زمان گریز هسته‌ای ایران

وال استریت ژورنال خبر داد مقام‌های اروپایی با توجه به پیشرفت‌های اخیر در برنامه هسته‌ای ایران طرحی سه محوره برای طولانی‌تر کردن آنچه «زمان گریز هسته‌ای» ایران خوانده می‌شود پیشنهاد داده‌اند.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، این روزنامه پیشرفت‌های محسوسی که ایران اخیراً در زمینه توانایی انباشت اورانیوم غنی‌شده به دست آورده تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای احیای برجام را دچار پیچیدگی کرده است.

فعلاً برآورد مقام‌های آمریکایی و اروپایی این است که زمان گریز هسته‌ای ایران اکنون ۲ تا ۳ ماه است. زمان گریز، مفهوم ابداعی غربی‌ها برای اشاره به بازه زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته‌ای است. مقام‌های آمریکایی به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند دست‌کم فعلاً اطمینان دارند که بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می‌تواند زمان گریز را به حدود یک سال افزایش دهد.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: اگر ایران همچنان برنامه هسته‌ای خودش را گسترش دهد و توافقی هم در کار نباشد، ممکن است زمانی برسد که دیگر توافق اصلی برای ما منافع منع‌اشاعه‌ای در بر نداشته باشد. البته هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته ایران طی یک سال گذشته اکثر سانتریفیوژهای نسل دوم خود را به کار گرفته است. سرعت این دستگاه‌ها سه تا چهار برابر بیشتر از سانتریفیوژ‌هایی است که ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام مجاز به استفاده از آن است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته مقام‌های اروپایی با توجه به پیشرفت‌های اخیر ایران در زمینه سانتریفیوژها طرحی در سه محور برای افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران پیشنهاد کرده‌اند.

مطابق این طرح اروپایی‌ها از ایران می‌خواهند علاوه بر انبار کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و موم کردن آنها، زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه‌ها نیز برچیده شوند. این روزنامه همچنین نوشته مذاکره‌کنندگان در وین در آستانه توافق بر سر ارسال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه بودند.

دیدگاه
اخبار بازرگانی