تاکید ایران بر تبادل 10 زندانی میان ایران و امریکا پیش از احیای برجام

در وین جدا از برجام با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف ها توافق شد. حالا ایران می خواهد این توافق همین امروز اجرایی شود در حالی که ادامه مذاکرات را منوط به تشکیل دولت بعدی در ایران می داند. ایران تهدید کرده ربط دادن دو موضوع به یکدیگر ممکن است هردو را در خطر از دست رفتن قرار دهد.

گروه جهان مانا، سعید خطیب‌زاده در توییتر خود اعلام کرد که "حیرت‌آور این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می کند که "یک توافق در خصوص بازداشت شدگان به دست آمده است."

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین نیز روز شنبه در اظهاراتی گفت: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می باشد - با برجام را متوقف کنند.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود. ده فرد زندانی از همه طرف ها می توانند همین فردا آزاد شوند، به شرط آنکه آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده، عمل کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به اظهارات عباس عراقچی گفت این اظهارات تلاشی حیرت آور برای سرزنش دیگران به دلیل بن بست فعلی در مذاکرات است. وی ادامه داد: ما کماکان آماده بازگشت به وین برای تکمیل مذاکرات درخصوص بازگشت دوجانبه به برجام در صورتی هستیم که ایران تصمیمات لازم خود را اتخاذ کند.

در کنار این ها بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواهان آمادگی اسراییل برای جنگ با ایران شد. او طی سخنرانی در مراسم دانشگاه نظامی اسرائیل در تل‌آویو از کابینه جدید رژیم صهیونیستی خواست که مقدمات حفظ برتری نظامی در نیروهای امنیتی این رژیم را فراهم کند. وزیر جنگ رژیم اسرائیل افزود:‌«تمام این تهدیدها ما را ملزم می‌سازد که آمادگی خود برای انجام دادن مأموریت‌ها با اقدامی آهنین و نه فقط کلمات، افزایش داده و سرعت بخشیم. گانتز پیشتر هم با ادعای اینکه مانع هسته‌ای شدن ایران می‌شوند، مدعی شد تل‌آویو این کار را در زمان و مکان مناسب خود انجام خواهد داد.

دیدگاه