واردات ۹۰ میلیون دلاری چای/ افزایش قیمت تا ۶۵ درصد

افزایش ۶۵ درصدی قیمت چای خارجی در حالی ثبت شده که این کالا در ابتدای سال جاری بیش از ۹۰ میلیون دلار واردات داشته و از آن میزان نسبت به قبل کم نشده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، چای در بین ۲۵ گروه کالاهای اساسی وارداتی قرار دارد و تامین ارز آن با ارز نیمایی انجام می‌شود. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین آمار گمرک ایران در رابطه با جریان واردات چای خشک نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا نیمه تیر ماه ۱۷.۸ هزار تن چای خشک به ارزش بالغ بر ۹۰.۸ میلیون دلار وارد کشور شده است.

واردات چای خشک در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی نداشته و حتی کمی رشد دارد؛ به طوری که از ابتدا تا نیمه تیر ماه ۱۳۹۹ بیش از ۱۷.۱هزار تن چای به ارزشی بالغ بر۸۳.۲ میلیون دلار وارد شده بود، بر این اساس واردات چای در سال جاری از لحاظ وزنی چهار و ارزشی ۹ درصد افزایش دارد.

فروش چای خارجی تا هر بسته ۱۲۰ هزار تومان

اما بررسی وضعیت قیمت چای خارجی در سال جاری نیز و بر اساس آنچه که در آمارهای مرکز آمار ایران آمده حاکی از آن است که هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی در تیر ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۶۵.۶ درصد افزایش قیمت دارد، هر چند که میزان رشد قیمت آن در مقایسه با خرداد سال جاری کمتر از یک درصد بوده است.

هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خشک در تیر ماه سال گذشته به طور متوسط ۶۳.۸ هزار تومان بوده که در خرداد امسال به بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان رسیده و در تیر ماه حتی تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان هم قیمت خورده است.

دیدگاه