وزیر پیشنهادی رئیسی برای ورزش، رفیق نزدیک مشایی و احمدی‌نژاد؟

10 سال قبل مجلس هشتم به گزینه احمدی‌نژاد که امروز وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت ورزش و جوانان است، رای منفی داد

سیدحمید سجادی، انتخاب رئیسی برای وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم است. اما این اولین بار نیست که سجادی راهی بهارستان می‌شود تا خود را در معرض رأی نمایندگان مجلس بگذارد.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، سجادی 10 سال قبل به عنوان اولین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ایران بعد از انقلاب، از سوی محمود احمدی‌نژاد به مجلس هشتم معرفی شد؛ هرچند اقبال وزیرشدن را نداشت و با 137 رای مخالف، ۸۷ رأی موافق و ۲۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ رأی مأخوذه پشت در وزارت ورزش و جوانان ماند که چند ماهی می‌شد قانون تاسیسش ابلاغ شده بود ولی احمدی‌نژاد بعد از 145 روز وزیری را برای آن معرفی می‌کرد.

در جلسه بررسی صلاحیت سجادی، مخالفانش چه گفتند؟

ساعت 9 و نیم صبح روز سه شنبه 31 خرداد 1390 همزمان با ورود احمدی نژاد و چند وزیر و برخی از مهمترین یارانش یعنی علی سعیدلو، مجتبی ثمره‌هاشمی و محمدرضا رحیمی جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت سجادی آغاز شد. ریاست جلسه را علی لاریجانی برعهده داشت . رضازاده و ساعی، دو چهره معروف ورزشی نیز که به عنوان حامیان احمدی‌نژاد شناخته می‌شدند، در مجلس حضور یافتند.

آن روزها مجلس از دست احمدی نژاد دلخور بود و علتش علاوه بر برخی اظهارات رئیس دولت دهم ، متن نامه ای بود که احمدی نژاد برای معرفی سجادی نگاشته بود. او در نامه معرفی این وزیر، اتهام بی قانونی را به مجلس زده بود و بدین ترتیب مخالفت خود را با قانون مصوب مجلس یعنی ایجاد وزارتخانه ورزش و جوانان به طور رسمی اعلام کرد. به همین خاطر وقتی احمدی نژاد برای دفاع از سجادی پشت تریبون قرار گرفت، نمایندگان مجلس با فریادهای دو دو مخالفت خود را با تصدی حمید سجادی در این وزارتخانه اعلام کردند. احمدی نژاد سعی کرد با شوخی این فضا را تلطیف کند، برای همین وقتی با فریاد دودوی نمایندگان مواجه شد، با خنده خطاب به نمایندگان گفت: «شما بگوید دو منم میگویم دو با هم میشود چهار؛ بعدم هم پنج و هفت و هشت.»

وابستگی به جریان انحرافی؟

بعد از احمدی نژاد نوبت به صحبت نمایندگان مخالف و موافق رسید. مهمترین نکاتی که مخالفان درباره سجادی مطرح کردند، مربوط به انتساب او به جریان انحرافی بود. اصولگرایان در سالهای آخر دولت دوم احمدی نژاد به حلقه یاران نزدیک احمدی نژاد یعنی مشایی و بقایی و …، عنوان جریان انحرافی دادند و البته نتوانستند پاسخ بدهند چطور میشود یاران احمدی نژاد را متهم و حتی تکفیر کرد بدون آنکه همچین نظری درباره اصلی ترین حامی آن جریان یعنی رئیس جمهور وقت ، داشته باشند!

این مخالفان شامل حسن نوروزی ، مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی و جواد جهانگیرزاده بودند و مهمترین محور مخالفتها به این موارد اشاره داشت:

- نداشتن سابقه مدیریتی و اجرایی مکفی و کارآمد

- برخوردار نبودن سجادی از برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی برای اداره وزارت ورزش و جوانان

- برنامه سجادی در بخش ورزش ناکارآمد و غیرقابل اجراست و در زمینه جوانان نیز، سجادی برنامه روشن و کارشناسی‌شده‌ای برای حل مسائل و مشکلات جوانان ندارد.

هرچقدر موارد 1تا 3 مواردی کلی بود که از سوی ناطقان مخالف بیان شد، دغدغه نمایندگان درباره آنچه که جریان انحرافی می نامیدند، صریحتر بیان میشد. برای همین خطاب به وزیر پیشنهادی گفتند: «آقای سجادی مسئله مهم درباره شما ارتباط آشکار شما با مسائل حاد سیاسی کشور از جمله جریان انحرافی است. تعامل شما با جریان انحرافی، افراد وابسته به این جریان را در راس وزارت ورزش و جوانان قرار خواهد داد و این وزارتخانه را نیز به دامان جریان انحرافی خواهد کشاند.»

یکی دیگر هم گفت: «این شبهه به وجود آمده است که شما می خواهید همه روسای ورزش را با مشورت جریان انحرافی انتخاب کنید و وزارت ورزش و جوانان را ستاد انتخاباتی قرار دهید؟ اگر چنین هست چطور می شود ما به کسی رای اعتماد دهیم که اموال بیت المال و پست های کلان مدیریتی را در اختیار جریان انحرافی قرار بدهد؟ آیا این صحیح است؟ شما در تربیت بدنی بودید برخی از جانبازان و ایثارگران را کنار گذاشتید. حال در وزارت ورزش می‌خواهید چه کسانی را جایگزین آنها کنید؟»

پرونده در سازمان بازرسی

یکی دیگر از اتهاماتی که علیه او مطرح شد، پرونده ای مالی بود که سازمان بازرسی برای سجادی تشکیل داده بود آن موقع که در سازمان تربیت بدنی مشغول به کار بود. سجادی نیز در پاسخ به پرونده ای که علیه او در سازمان بازرسی کل کشور وجود داشت، گفت: «برخی در رابطه با وجود پرونده ای از من در سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد. در این رابطه لازم است که بگویم من چند ماه از سازمان تربیت بدنی حقوق نگرفته ام و به منظور ادای نذری که برای ایام محرم و صفر داشتم، آقای دکتر سعیدلو میداند، مجبور شدم ۵ میلیون علی الحساب از سازمان تربیت بدنی دریافت کنم؛ بنده از شرکت سایپا نیز حقوق خاصی دریافت نمی کنم. سازمان بازرسی نامه زده بود که این 5 میلیون را چرا گرفتی ؟ که گفتم : مخلص شما هم هستم، شب عید پس دادم..»

سجادی در پایان به بیان بخشی از سخنان رهبر انقلاب در حوزه ورزش پرداخت و جمله اش را با گفتن این جمله به پایان برد: «اگر در من انحراف اخلاقی و مالی وجود دارد از شما می خواهم که به من رای ندهید.»

حالا بعد از 10 سال، گردونه روزگار چرخیده و بار دیگر شانس وزیر شدن به سجادی روی آورده است. باید دید این بار، مجلس نظر خود را درباره او چگونه اعلام میکند؟ آیا مجلس یازدهم مانند مجلس هشتم، رای عدم اعتماد میدهد یا ترجیح میدهد نظر دیگری داشته باشد؟ آیا این نماینده ها نیز مانند همتایان خود در مجلس هشتم، همچنان او را سیاستمدار می بینند که به خاطر نزدیکی با جریان فکری احمدی نژاد یعنی جریان مشهور به انحرافی، او را از کارگزاری دور کرده است، پس به سجادی رای منفی میدهند یا اینکه نه، این بار او را در کسوت کارگزار ارزیابی کرده و ثابت میکنند که شایعه ها درباره این مجلس صحت دارد؟ شایعه ای که میگوید اکثر نمایندگان مجلس یازدهم نزدیکی و وابستگی فکری به احمدی نژاد و رفقای گرمابه و گلستانش یعنی مشایی و بقایی دارد.

دیدگاه