مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره چه مواردی با مقامات ایرانی گفتگو کرد؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که عصر دیروز دوشنبه به تهران آمد و مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت؛ امروز با اسلامی رئیس سازمان و امیرعبدالهیان وزیر خارجه دیدار کرد.

به گزارش جهان مانا، گروسی پیش از آغاز این سفر ابراز امیدواری کرده بود که در دیدار با مقام‌های ایرانی به توافقی درباره از سر گیری فعالیت‌های آژانس در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یابد.

دیدار مدیر کل آژانس با مقام‌های ایرانی در آستانه برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او چندی قبل از همکاری نکردن ایران و همچنین عدم ملاقات با مسئولان ایرانی ابراز نارضایتی کرده بود.

گروسی در توییت خود که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشته بود: «امروز به تهران سفر می‌کنم تا با مقام‌های ایرانی گفتگو کنم و به سوالات باقی‌مانده در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور بپردازیم. امیدواریم بتوانیم یک کانال موثر که بر مبنای مشارکت و گفتگوی طرفین باشد ایجاد کنم تا از آن طریق آژانس بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری خود را در ایران از سر بگیرد.»

گروسی درباره چه مواردی با مقامات ایرانی گفتگو کرد؟

محمد اسلامی پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری مشترک، در تشریح جزئیات این دیدار، اظهار داشت: ما در این دیدار گفت‌وگو‌هایی را در ارتباط با مسائل موجود و آنچه که برای توسعه همکاری‌ها لازم است، را در دستور کار قرار دادیم.

اسلامی بیان داشت: آقای گروسی در خصوص مطالب و مسائلی که پیرامون مدارکی که توسط دشمنان ما منتشر شده است، سوالاتی را مطرح کرده بودند که این سوال پاسخ داده شد؛ بخش‌هایی از آن باقی مانده که مربوط به مسائل بسته شده گذشته است و در برجام به آن‌ها پرداخته شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما امروز تفاهم کردیم که این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد و مذاکرات آن هنوز ادامه دارد، تداوم پیدا نکند.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است و تاثیرات برنامه هسته‌ای ایران در زندگی مردم که بتوانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره‌برداری قرار بدهیم در دستور کار است و آژانس در این راستا به ایران کمک خواهد کرد.

اسلامی گفت: همچنین بر اساس ابلاغیه ما باید حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در ایران، به ویژه با نیروگاه‌های ماگولار کوچک که ظرفیت آن حداکثر تا ۳۰۰ مگاوات هست، ایجاد کنیم؛ آژانس کشور‌های دارای تکنولوژی و صاحب صنعت را تشویق خواهد کرد که با استفاده از ظرفیت صنعتی صنایع ایران بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق اتمی به کشور ما کمک کنند.

سفر گروسی به تهران تنها چند روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس و همچنین قبل از نشست مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار می‌شود. همچنین قرار است ۸ آذر، پس از چندین ماه تاخیر نمایندگان ایران و گروه کشورهای ۴+۱ و احتمالا به همراه آمریکا در پایتخت اتریش بار دیگر گرد هم آیند تا در خصوص احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام با یکدیگر گفتگو کنند.

باید دید تا چند روز آینده سیاست دولت رئیسی نسبت به برجام و توافق با کشورهای عضو آن، به چه سمتی خواهد رفت. برخی از ناظران معنقدند اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و بعید است که روند بازگشت به برجام ، همچنان توسط دولت سیزدهم بلاتکلیف خواهد ماند.

دیدگاه