ویس‌کرمی:هم تلگرام دارم؛هم فیلترشکن/ برآورد میکنم طرح صیانت ۱۹رای مثبت داشته باشد

یک نماینده مجلس درباره آخرین وضعیت طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» گفت: این طرح، تعداد آرای لازم برای تصویب در کمیسیون را دارد.

به گزارش جهان مانا، مهرداد ویس کرمی دبیر دوم کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح صیانت در پاسخ به اینکه فضای کمیسیون در موافقت و مخالفت این طرح چگونه است؟؛ گفت: « همه اعضای کمیسیون موافق طرح نیستند و در کمیسیون یکدستی در این مورد وجود ندارد. من چند نفر را می‌شناسم که به کمیسیون آمده‌اند تا این طرح رای نیاورد. البته خیلی جای نگرانی نیست و خود ما هم واقعا با نظر کارشناسی رای خواهیم داد و به این شکل نیست که از قبل تصمیم خود را گرفته باشیم. افرادی داریم که مخالفت آنها به حدی جدی است که به کلیات طرح نیز رای نمی‌دهند. کسانی هم هستند که نظرشان در ادامه مذاکرات مشخص می‌شود چرا که فعلا افراد به صورت واضح و شفاف نظر خود را بیان نمی‌کنند اما به دلیل این که رای‌گیری به صورت علنی انجام می‌گیرد رای افراد مشخص خواهد شد. معتقدم رای‌گیری باید به صورت علنی و با بالا بردن دست انجام شود.»

به نظر شما طرح صیانت چند رای مثبت در کمیسیون دارد؟

برآورد من این است که ۱۹ رای مثبت خواهد داشت در حالی که برای نهایی شدن به ۱۶ رای مثبت نیاز دارد. اعضای مخالف فقط دو سه نفر هستند. البته برخی افراد هستند که هنوز رسمیت ندارند. روال مجلس به این شکل است که یکسری از نمایندگان حق رای دارند و در جلسه شرکت می‌کنند. برخی دیگر می‌توانند در جلسه حضور داشته باشند اما حق رای ندارند. ۲۳ نفر حق رای دارند البته برخی از افراد تا کنون در جلسه شرکت نکردند که درخواست شده فرد جایگزین را به جلسات بفرستند. تا حالا ۲۰ نفر در جلسات شرکت داشتند البته ممکن است زمانی که برای بررسی مواد طرح اقدام کنیم افراد بیشتری در جلسات حضور داشته باشند و موافق و مخالف نظر خود را بیان کنند.

پیش‌بینی شما از جلسات چگونه است؟ آیا سریع به نتیجه خواهید رسید یا روند طولانی در پیش است؟

نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما آرام آرام به رای گیری نزدیک می‌شویم. در بررسی ماده‌ها؛ برخی مواد هستند که کسی با آنها مشکلی ندارد مانند مفاهیم و تعاریف کلی ولی موادی هستند که چالشی هستند. آیین نامه در این موارد تعریف کرده که ۳ مخالف و ۳ موافق صحبت کنند و کفایت مذاکرات اعلام شود اما این اختیار به رئیس جلسه داده شده که در صورت نیاز افراد بیشتری صحبت کنند.

تا کنون چند جلسه برای بررسی طرح صیانت برگزار شده؟

۳۰ ساعت جلسه رسمی داشتیم و ۸۵ جلسه رسمی و غیر رسمی برگزار شده است. در ابتدا این طرح ۴۷ ماده بود و زمانی که بیرون آمد ۷۴ ماده شد. هر هفته ۲ جلسه و در ماه ۶ جلسه برگزار می‌شود. باید تلاش کنیم تا قبل از بودجه به جمع‌بندی برسیم به علت اینکه به بحث بودجه برسد کار سخت خواهد شد.

در صورت تصویب این طرح پیام‌رسان‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ و تلگرام از دسترس خارج می شود؟

چه کسی این حرف را زده؟ مباحث به صورت زنده از خانه ملت پخش می‌شود. حتی صدا و سیما هم می‌تواند آن را پوشش دهد که اگر کوتاهی می‌کند ایراد از خود آنهاست. اگر مباحث را پیگیری کنید به این شکل نیست و در بحث کلیات مطرح شده و قطعا خود ما هم چنین چیزی را نمی‌پسندیم.

خود شما از تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنید؟

خود من از اینستاگرام استفاده می‌کنم. توئیت می‌زنم، تلگرام را استفاده می‌کنم و کانال هم دارم. از تمامی این‌ها استفاده می‌کنم و فیلترشکن هم دارم. باید واقع‌بین باشیم، نمی‌شود چشم را روی واقعیت‌ها ببندیم و تصمیمی بگیریم که مردم را با مخاطره مواجه کند. خود من شخصا در این موارد که غیرکارشناسی باشد رای نمی‌دهم. وقتی خود من اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنم و پیام‌رسان‌های داخلی ما هنوز پاسخ‌گو نیست، عاقلانه نیست ما آن یک راه را ببندیم. در انتخابات سال ۹۴، تلگرام به داد ما رسید. هزینه انتخابات را به شدت پایین آورد. به جای اینکه پوستر و سی دی بزنیم از تلگرام استفاده کردیم. در انتخابات اخیر هم همین اتفاق افتاد. بیشتر تبلیغات برای مجلس را از همین راه‌ها انجام دادیم. همین حالا هم اطلاع رسانی ما از طریق همین پیام‌رسان‌ها است.

پس صحبت‌های در مورد فیلتر شدن از کجا می‌آید؟

این صحبت‌ها جوسازی است. گروهی هستند که نمی‌خواهند مجلس کاری کند. برخی از آنها در آلبانی و خارج از کشور هستند. می‌خواهند مجلس را فلج کنند. ما نمی‌توانیم به خاطر جوی که درست شده عقب‌نشینی کنیم اگر این طور باشد خب داخل خانه می‌نشینیم. ما باید ببینیم حرف درست کجاست؟ استدلال درست چیست و براساس مصالح کشور تصمیم بگیریم. این فلسفه مجلس و نمایندگی است و غیر از این باشد دیگر قابل اعتنا نیست. منِ نماینده پاسخگو به کسی که حرف بی‌حساب و غیرکارشناسی می‌زند نیستم، می‌شنویم اما براساس آن چه کارشناسی باشد تصمیم می‌گیریم.

منیع: خبرانلاین

دیدگاه
اخبار بازرگانی