زلنسکی: جنگ، برداشت محصول اوکراین را به نصف کاهش می‌دهد

رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه ادعا کرد به دلیل حمله روسیه به کشورش، برداشت محصول اوکراین ممکن است به نصف مقدار معمول در سال جاری کاهش یابد.

به گزارش جهان مانا، ولودمیر زلنسکی در حساب کاربری توئیتر نوشت برداشت محصول اوکراین در سال جاری در معرض خطر کم شدن تا دوبرابر است.

وی افزود: هدف اصلی ما این است که از بحران جهانی غذا ناشی از حمله روسیه جلوگیری کنیم. هنوز راهی جایگزین برای تحویل غلات وجود دارد.

اوکراین عرضه کننده کلیدی غلات جهان به شمار می رود. توافقی که به تازگی تحت نظارت سازمان ملل و ترکیه بین اوکراین و روسیه منعقد شد، زمینه عبور ایمن کشتی های حامل غلات از سه بندر جنوبی اوکراین را فراهم کند.

سرانجام پس از ۲ ماه مذاکره، روز جمعه گذشته قراردادی میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات از دریای سیاه امضا شد.

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

یک مقام مسئول سازمان ملل اعلام کرد: مقام‌های اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته‌اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتی‌هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می‌شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که این کشتی‌ها را هدف حمله قرار ندهند.

بر اساس این توافق، کنترل بندرهای اودسا، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

وزارت خارجه اوکراین از سازمان ملل و ترکیه خواسته است تا تضمین کنند روسیه به تعهداتش تحت این توافق در ایجاد یک مسیر امن برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه عمل کند.

منبع: ایرنا

دیدگاه