آیت‌الله طاهری خرم آبادی: برخورد خشن با بی‌حجابی نتیجه معکوس دارد

آیت الله سید مجتبی طاهری خرم آبادی، مدیر مدرسه فقهی امام خمینی(س) قم، با انتقاد از رفتارهای خشن در مقابله با بی حجابی، گفت: هم کسی که این رفتار با او شود حتما ناراحت می شود و اگر خودش هم اعتقاد کوچکی داشته، آن هم از بین می رود و هم کسی که این صحنه ها را ناظر است حتما متنفر می شود.

به گزارش جماران، مدیر مدرسه فقهی امام خمینی(س) قم با تأکید بر اینکه اسلام با حجاب خواسته کرامت جامعه زنان را حفظ کند، گفت: اتفاقاتی که این روزها افتاده مورد تأیید نیست. همان طوری که مقام معظم رهبری هم به اشاره گذشتند، این نه منطقی و صحیح بود و نه فایده داشت. یعنی این کارها باعث می شود همان احترام حجاب که در اذهان مردم هست هم ریخته شود و آسیب ببیند. اولا حرکت این طوری خودش غیرشرعی است. مرد نامحرمی که زن نامحرم را بگیرد و به زور سوار ماشین کند و احیانا کنار رفتن پوشش زن، همه اینها خلاف شرع است و نتیجه عکس دارد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید مجتبی طاهری خرم آبادی را در ادامه می خوانید:

- اگر ما تعریف ضروری را روشن کنیم دیگر بعضی از دوستان خدشه وارد نمی کنند که چرا حجاب ضروری دین است. هر چیزی در اسلام که انکار او با انکار خدا و رسول(ص) مساوی باشد، ضروری دین است؛ و منکر او اگر عمدا این کار را بکند و ادامه و انتشار بدهد، از نظر حکم خداوندی کارش به جاهای باریک منتهی می شود. بنابر این، با توجه به اینکه حجاب از آیه قرآن استفاده می شود، اگر کسی انکار کند یعنی انکار قرآن و رسالت پیامبر(ص) کرده است. لذا منکر آیه حجاب، منکر ضروری دین می شود.

- برعکس، کسانی که این را یک نوع وهن به جامع زنان تلقی می کنند، اسلام با این کار خواسته کرامت جامعه زنان را حفظ کند. اسلام خواسته احترام جامعه زنان را حفظ کند و از چیزی که زنان را ملعبه و عروسک قرار می دهد جلوگیری کند. خواسته زنان حریمی برای خود ایجاد و به دیگران اعلام کنند ما اهل عفت و پاکدامنی هستیم؛ حریم خصوصی ما مربوط به خودمان است و هیچ ناپاکی حق ورود به این حریم را ندارد. این تکریم، احترام و بزرگداشت زن است.

- اتفاقاتی که این روزها افتاده مورد تأیید نیست. همان طوری که مقام معظم رهبری هم به اشاره گذشتند، این نه منطقی و صحیح بود و نه فایده داشت. یعنی این کارها باعث می شود همان احترام حجاب که در اذهان مردم هست هم ریخته شود و آسیب ببیند. اولا حرکت این طوری خودش غیرشرعی است. مرد نامحرمی که زن نامحرم را بگیرد و به زور سوار ماشین کند و احیانا کنار رفتن پوشش زن، همه اینها خلاف شرع است و نتیجه عکس دارد.

_ هم کسی که این رفتار با او شود حتما ناراحت می شود و اگر خودش هم اعتقاد کوچکی داشته، آن هم از بین می رود و هم کسی که این صحنه ها را ناظر است حتما متنفر می شود. همان طور که علمای بزرگ هم فرموده اند، در امر به معروف و نهی از منکر باید طوری عمل شود که موجب تنفر افراد جامعه نشود؛ اگر طوری عمل شود که تنفر آور باشد، حتما نباید انجام شود و چنین کاری ممنوع است. امر به معروف شرایط و جایگاه خودش را دارد و همه فقها فرموده اند اگر احتمال تأثیر نیست کسی نباید امر به معروف یا نهی از منکر کند.

_ باید فرهنگ سازی کنیم که متأسفانه در چند دهه ای که از انقلاب گذشته آن طوری که باید و شاید و شایسته بوده فرهنگ سازی نشده و در این زمینه کوتاهی شده است. ما نتوانسته ایم مسائل اصلی از جمله حجاب را آن طوری که شایسته است به زنان و دختران قانع و احکام اسلام را معرفی کنیم. در ذهن آنها شبهاتی هست و ما نباید با آنها برخورد تند و غیر منطقی کنیم. اساسا این بندگان خدا دشمنی با احکام اسلام ندارند و از کمبود و کم کاری ما است که نتوانسته ایم آن طوری که باید و شاید احکام اسلام را تبلیغ کنیم.

_ البته دشمن هم در نقطه مقابل با تمام قوا کوشیده و سعی داشته حکم اسلام را در این زمینه سست کند و ما متأسفانه در مقابل او حرکت درست و شایسته ای انجام نداده ایم و لذا عقب مانده ایم.

دیدگاه