نماینده چابهار: مردم سیستان و بلوچستان تجزیه‌طلب نیستند/ اگر اقناع لازم انجام می‌شد، شاهد جمعه سیاه زاهدان نبودیم

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان و پیگیری حوادثی که در این استان رخ داده است، گفت: روز جمعه ۸ مهرماه در زاهدان حوادثی اتفاق افتاد که این روز را در تاریخ استان سیستان و بلوچستان سیاه کرد که عده زیادی از مردم در این اتفاق مظلوم واقع شدند.

به گزارش جهان مانا، بخش هایی از گفت و گوی سعیدی را در ادامه می خوانید:

*حوادثی که در استان سیستان و بلوچستان رخ داد دارای ابعاد گوناگون بود که موجب نگرانی شدید جامعه و مردم شد و اگر همان هنگام اقناع لازم توسط مسئولان امر صورت می‌گرفت، ما شاهد آن اتفاقات تلخ در جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ نبودیم که به عنوان یک جمعه سیاه نام بگیرد.

*همراه با مردم بی‌گناه در این حادثه تعدادی از حافظان امنیت کشور هم به شهادت رسیدند و به اموال عمومی خسارات غیرقابل جبرانی زده شد.

*ما از مقامات خواستیم از خانواده ده‌ها بی‌گناه که کشته شدند آن هم در استانی که همواره مردمش پیشگام در حراست از مرزهای ایران عزیز بوده و هستند، دلجویی کنند. ما هرگز شاهد هیچ فعالیت خدایی ناکرده تجزیه‌طلبانه و اغتشاش‌گرایانه در سیستان و بلوچستان نبوده‌ایم، این مردم هیچکدام‌شان تجزیه‌طلب نبوده و نیستند بسیاری از کسانی که کشته شدند هیچ نسبتی با اغتشاشات نداشتند.

*اخیرا شورای تامین هم بیانیه‌ای داده و عنوان کرده‌ است با فرمانده نیروی انتظامی زاهدان و فرمانده آن کلانتری برخورد شده است که این‌ها کفایت نمی‌کند.

*اولا کسانی که در این حادثه بی‌گناه کشته شده‌اند باید حتما توسط مسئولان برایشان درجه رفیع شهادت در نظر گرفته شود، ثانیا با کسانی که آن فاجعه بزرگ را رقم زدند، حال در هر لباسی که هستند حتماً باید برخورد قطعی و قضایی صورت گیرد. از مردم هم خاضعانه خواهش می‌کنیم آرامش خودشان را حفظ کنند؛ چراکه در شرایط فعلی کشور هرگونه ناامنی اولین ضررش به آن‌ها می‌رسد.

*در این شرایط مردم حتماً باید به پیگیری مسئولان اعتماد کنند تا خون بی‌گناهان هدر نرود و ما بتوانیم مطالبات به حق، قانونی و اصولی مردم را استیفا کنیم. اما در کنار این‌ها انتظار است همانطور که از مردم این انتظار را داریم که آرامش خودشان را حفظ کنند و شاهد ناآرامی نباشیم در عین حال این را یادآوری کنیم که وظیفه مسئولان هم خطیرتر است و باید در چنین شرایطی مطالبات به حق مردم را دنبال کنند.

*پیرو آن اتفاق امام جمعه اهل سنت زاهدان جناب شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید همان ابتدا بیانیه‌ بسیار آرامش بخشی دادند و سعی کردند مردم را آرام کنند، جناب آقای آیت‌آلله محامی امام جمعه محترم و نماینده محترم و معزز ولی فقیه در امور اهل سنت هم بلافاصله بیانیه بسیار دقیق و کارشناسی دادند و ایشان هم بر پیگیری موضوع در قالب کارشناسی و قانونی و بر استیفای حقوق انسان‌های بی‌گناهی که شهید شدند تاکید داشتند.

*کسانی که عامدانه و با برنامه‌ریزی دنبال اغتشاش و ناآرامی در استان سیستان و بلوچستان هستند، حتماً دستگاه‌های قانونی با آنها برخورد لازم را باید داشته باشد. اما اینجا باید از خانواده کسانی که بی‌گناه کشته‌اند، دلجویی شود که متاسفانه این اتفاق تاکنون انجام نشده است و مردم این انتظار را از مسئولان امر، رئیس محترم جمهور، قوه قضاییه و رئیس محترم مجلس دارند که ان‌شاالله قلب واقعیت نشود.

*در حمله اولیه به کلانتری خدا را شکر هیچ آسیب خاصی به جز یک مورد متوجه عزیزان نیروی انتظامی در کلانتری ۱۶ نشده است، توجه داشته باشید وقتی چنین موضوعی به این شکل مطرح شده بود آن برخوردی که با مردم شد انصافاً فضا را برای تندروها و عناصر تندرو فراهم کرد که برطبل اختلافات بکوبند.

*من باز هم تاکید می‌کنم مردم استان سیستان و بلوچستان اغتشاش‌گر و تجزیه‌طلب نیستند و تا پای جان حافظ مرزهای ایران عزیز و جمهوری اسلامی ایران بودند و خواهند بود اما رویه‌هایی واقعاً باعث نگرانی مردم شده است و این انتظار به حق را دارند که از آنها دلجویی شود.

منبع: ایلنا

دیدگاه
اخبار بازرگانی