زلنسکی: روسیه ۱۵۰۰ پهپاد ایرانی در اختیار دارد

زلنسکی مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی اوکرین و کشور‌های دیگر می‌گویند که روسیه حدود یکهزار و ۵۰۰ پهپاد تهاجمی ایرانی در اختیار دارد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در گفتگو با برنامه «اودا» تلویزیون اسراییل که شب گذشته (دوشنبه) در سرزمین اشغالی پخش شد، تصریح کرد که نمی‌تواند موضع اسراییل و امتناع آن را از عرضه سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین درک کند .

به گزارش جهان مانا، زلنسکی ادامه داد که اولین درخواست وی از رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ اوکراین به اواخر فوریه بازمی‌گردد که خواستار سامانه‌های رادیویی می‌شد «زیرا اسرائیل سامانه‌های رادیویی با کیفیت بالا تولید می‌کند» و پس از آن از این رژیم درخواست تسلیحات پدافند هوایی همچون گنبد آهنین کرده است و در جدیدترین درخواست، خواهان پهپاد‌های اسرائیلی شده است.

وی بار دیگر ادعای استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و از رژیم صهیونیستی درخواست کرد که به اوکراین کمک کند.

رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به این موارد ادامه داد که حتی تلاش کرده است تا از کمک واشنگتن در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای عرضه کمک نظامی به اوکراین استفاده کند، اما به جزئیات این مورد اشاره نکرد و در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که آیا در این زمینه از واشنگتن درخواست کمک کرده است، گفت: «بله درخواست کردم».

زلنسکی با این حال توضیح داد که رژیم صهیونیستی اخیراً با درخواست اوکراین برای عرضه سامانه‌های رادیویی موافقت کرده است، اما جزئیات آن نامشخص است.

رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص امتناع مقام‌های رژیم صهیونیستی برای عرضه سامانه گنبد آهنین به کی‌یف گفت، وقتی موضوع این سامانه مطرح شد، هیچ یک از مقام‌های رژیم صهیونیستی حتی حاضر به بحث درباره چنین موضوعی نشدند.

زلنشکی در این خصوص توضیح داد: «من با سه نخست‌وزیر اسرائیل در این خصوص گفتگو کردم» و گفت که حتی اوایل سال جاری میلادی و قبل از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، چنین درخواستی را به مقام‌های رژیم صهیونیستی ارائه کرده است که با امتناع آن‌ها مواجه شده است.

اسرائیل طرف درست را بگیرد، مسئله پول و یا تجهیزات نظامی نیست
زلنسکی سپس با انتقاد از این مواضع رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین ادامه داد: «اسرائیل را درک نمی‌کنم…من دیدار‌هایی با آن‌ها داشتم و بار‌ها از آن‌ها درخواست کردم که به ما کمک کنند. منظور دادن پول یا تجهیزات نظامی نیست. منظور این است که طرف صحیح و درست را انتخاب کنند».

بر اساس این گزارش، علی‌رغم درخواست‌های پی در پی اوکراین، رژیم صهیونیستی موضع قاطعانه‌ای در خصوص‌عدم ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه داشته است.

اوکراین در حال نبرد با اتحاد بزرگ ایران-روسیه است
زلنسکی در گزافه‌گویی تکراری خود در خصوص ایران مدعی شد که استفاده اخیر روسیه از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین می‌تواند فشار مورد نیاز به رژیم صهیونیستی را فراهم آورد.

وی در این خصوص گفت: «ما در حال نبرد علیه یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و هم‌اکنون امیدوارم که اسرائیل به ما کمک کند و ما با قدرت به این اتحاد واکنش نشان دهیم» و مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی اوکرین و کشور‌های دیگر می‌گویند که روسیه حدود یکهزار و ۵۰۰ پهپاد تهاجمی ایرانی در اختیار دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که تهدیدات گسترده‌تری از سوی روسیه و ایران در راه است و گفت: «شاید، بیایید با هم فکر کنیم که آن‌ها ممکن است چه تعداد از این (پهپادها) را نه تنها علیه اوکراین مورد استفاده قرار دهند».

وی با طرح اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی گفت: «ما هر روز علیه ایران در حال نبرد هستیم، ۴۰۰ حمله با پهپاد‌های ایرانی به مردم ما، زیرساخت‌های غیرنظامی صورت می‌گیرد. ما به اسرائیل اطلاع داده‌ایم و گفتیم «با پدافند‌های هوایی به ما کمک کنید» …ما می‌توانیم با پدافند هوایی علیه این شر بپیوندیم. زیرساخت یا نهاد‌های نظامی اسرائیلی همچنین پهپاد‌هایی در اختیار دارند که می‌تواند در این حمله و در این جنگ به ما کمک کند».

ازعدم رابطه نزدیک اوکراین-اسرائیل متأسفم
وی در این مصاحبه نتوانست مستقیماً به این سؤال پاسخ دهد که آیا رژیم صهیونیستی را همچون ایالات متحده و بریتانیا، «شریک» در نظر می‌گیرد یا خیر و تنها به این جمله بسنده کرد که این سؤال سختی است.

زلنسکی در این خصوص گفت: «جای تأسف است که ما [در جریان این جنگ]همچون روابطی که با لهستان، انگلیس داریم، چنین روابطی (با رژیم صهیونیستی) نداریم که بتوانم هر روز به آن‌ها مشکلات را بگویم تا شاید بتوانند کمک کنند، «بگذارید بحث کنیم». من نمی‌فهمم که چرا چنین روابطی [با اسرائیل]نداریم».

منبع: فارس

دیدگاه