استقلال و پرسپولیس تعلیق شدند یا حذف؟ | تاج وعده سرخرمن داد؟ + فیلم

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال گفته است: « نواقص موجود در پرونده صدور مجوز حرفه‌ای نمایندگان ایران برطرف شد و به طور حتم در کنگره بعدی AFC برای گرفتن مجوز نمایندگان ایران به لیگ قهرمانان آسیا اقدام خواهیم کرد.»

به گزارش جهان مانا ، تاج در ادامه افزوده : « پرسپولیس و استقلال بار دیگر می‌توانند به لیگ قهرمانان آسیا برگردند و در این تورنمنت مهم آسیایی شرکت کنند، این اتفاق به زودی و ظرف ۲۰ روز آینده رخ خواهد داد.»

وی با بیان اینکه هم اکنون فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی تمام موانع اعلامی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا را مرتفع کرده است ، گفت: چرخه باشگاه های کشور با رویدادهای بین‌المللی فوتبال در این دو سال قطع بود که اگر ادامه پیدا کند تاثیر خود را در تیم ملی نیز خواهد گذاشت.

تاج رییس فدراسیون فوتبال در حالی مدعی رفع تعلیق آسیایی از دو تیم استقلال و پرسپولیس شده که هیچکدام از این دو باشگاه، تعلیق نشده‌اند . در واقع بحث، مربوط به حذف این دو تیم از لیگ فوتبال قهرمانان آسیاست که دی ۱۴۰۰ به خاطر نقص در مدارک ارسالی و همچنین عدم احراز شرایط مد نظر AFC رخ داد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای حرفه‌ای کردن ساختار باشگاه‌های آسیایی، صدور مجوز حرفه‌ای برای آن‌ها را در دستور کار قرار داده است. این مجوز شامل ۵ معیار اصلی و اساسی ورزشی، زیرساخت ها، پرسنلی، حقوقی و مالی است که روی هم رفته دارای حدودا ۶۰۰ آیتم است و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ در نامه به فدراسیون فوتبال از وجود نقایص در پرونده حرفه ای این سه تیم خبر داد و مهلتی را هم برای رفع نقایص در نظر گرفت در نهایت اما باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نتوانستند در هر ۵ معیار انتظارات AFC را برآورده کرده و از فیلتر‌های این نهاد عبور کنند. بدین ترتیب مجوز باشگاه های پرسپولیس، استقلال و حتی باشگاه گل گهر سیرجان برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باطل شد.

مشکلات این باشگاه ‌ها چیست؟

واقعیت آن است که نه باشگاه‌های سه گانه (‌پرسپولیس ، استقلال و گل گهر سیرجان) و نه مسئولان فدراسیون ، هیچکدام شفاف و صریح اعلام نکردند که دلایل حذف تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا چه بود. در همین راستا، وقتی خبر حذف تیم سرخابی‌ها منتشر شد، تلاشی صورت گرفت تا دلایل واقعی بیان نشود. به عنوان نمونه هم، در ابتدا گفته شد قرارداد بازیکنان چون به فارسی ارسال شده و به انگلیسی ترجمه نشده، این مشکل پیش آمده است!

اما واقعیت آن است که طبق مقررات ، مجوز حرفه ای به باشگاه‌هایی داده میشود که دولتی نباشند. اما پرسپولیس و استقلال به رغم تلاش هایی که برای واگذاری سهامش صورت گرفته همچنان دولتی‌اند.

نداشتن ورزشگاه و مشکلات زیرساختی نیز از دیگر مواردی است که باشگاه‌های فوتبال ایران با آن مواجه‌اند. بدهی های انباشته به اشخاص مختلف از جمله سرمربی‌ها ، بدهی های مالیاتی و حسابرسی‌های غیر شفاف از دیگر مواردی بودند که باعث عدم حضور تیم های فوتبال ایران در لیگ آسیا شده است.

با توجه به اینکه هر وقت مدارک استقلال و پرسپولیس کامل شود، می‌توانند برای سال بعد، در لیگ آسیایی حضور یابند البته به شرط آنکه در داخل ایران قهرمان شده و شرایط لازم را کسب کنند.

سال قبل استقلال قهرمان لیگ برتر شد و نساجی مازندران نیز قهرمان جام حذفی ؛ امسال هم قهرمانهای فوتبال ایران مشخص نشده ؛ برای همین هنوز مشخص نیست که فدراسیون فوتبال کدام تیمها را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا معرفی خواهد کرد. بنابراین، هنوز مشخص نیست که حتی در صورت رفع مشکلات باشگاه های استقلال و پرسپولیس، آیا آنها نماینده ایران برای حضور در مسابقات قهرمانان آسیا خواهند بود یا نه.

بنابراین به نظر میرسد جنس اظهارات اخیر تاج ، از جنس صحبت وزیر ورزش دولت رییسی باشد که ۲۰ دی ۱۴۰۰ بیان کرد. سجادی آن موقع بدون آنکه توضیح دقیقی بدهد، گفته بود: « ان‌شاءالله استقلال و پرسپولیس حذف نمی‌شوند!» ؛ اما زمان نشان داد که با انشالله گفتن مشکلات تیم های مذکور حل نشد. حالا هم بعید هم به نظر میرسد مشکل استقلال و پرسپولیس به این زودی‌ها رفع شود زیرا حتی اگر مشکلات زیرساختی یا بدهی هایشان حل شده باشد، بحث دولتی بودنشان کمافی السابق پابرجاست.

 

دیدگاه