سازمان تجارت جهانی: یک رکود واقعی در انتظار جهان است

«اِنگوزی اوکونجو ایوالا» در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر بالی اندونزی به خبرنگار رویترز گفت: رکود اقتصادی ممکن است در همه کشورها رخ ندهد اما برخی از کشورهای کلیدی با خطر لغزیدن به سمت رکود مواجه هستند.

به گزارش جهان مانا ، وی هشدار داد: البته تاثیر آن می تواند برای بازارهای نوظهور و کشورهای فقیر جهان کاملا حائز اهمیت باشد؛ کشورهایی که به تقاضای خارجی از کشورهای توسعه یافته برای رونق اقتصادی نیاز دارند.

سازمان جهانی تجارت مستقر در ژنو ماه گذشته پیش بینی کرد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ فقط یک درصد رشد داشته باشد. پیش بینی قبلی رشد تجارت جهانی را ۳.۵ درصد برآورد می کرد.

با این حال مقام ارشد سازمان تجارت جهانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی او نشانه مثبتی است.

مدیر کل این سازمان گفت ابهامات بسیاری وجود دارد و خطرات بیشتر ناشی از تبعات جنگ اوکراین و افزایش تورم است.

این مقام سازمان تجارت جهانی افزود، از رهبران گروه ۲۰ خواسته است تا محدودیت های صادرات مواد غذایی را لغو کنند. این محدودیت که در حال افزایش هستند با افزایش قیمت مواد غذایی به کشورهای فقیر آسیب رسانده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که پیشرفتی در اصلاح سازوکار حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی حاصل شود و افزود: چنین سازوکاری از سال ۲۰۱۹ فلج شده است. این اختلال همزمان با کارشکنی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای انتصاب قضات یک مرجع داوری درباره اختلافات تجاری جهان پدید آمد.

این مقام سازمان جهانی تجارت گفت آمریکایی ها اکنون به شکل فعالی با دیگر اعضا و در سطح غیر رسمی مشورت می کنند و تعامل قوی تر طرف آمریکایی می تواند از آغاز سال آینده به روند اصلاحات کمک کند.

وزیران تجارت گروه ۷ در نشست سپتامبر (شهریور) خود توافق کردند در زمینه ایجاد سازوکار کارامد حل اختلافات تا سال ۲۰۲۴ توافق کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین زمینه گزارش داد: رکودی که کشورهای بزرگ اقتصادی جهان از آن ترس دارند، علائم هشدار دهنده متفاوتی دارد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اروپا گرفتار قیمت های بالای انرژی است که نتیجه تحریم های ضد روسی است. قیمت‌های بالا می تواند هزینه‌های خانوار را کاهش می‌دهد و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

بعلاوه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه تر از سوی آمریکا بر مخارج در بخش هایی که نرخ‌های بهره در آنها مهم است - مانند مسکن، خودرو و سرمایه‌گذاری‌های ثابت، تأثیر خواهد داشت.

اوکونجو ایولا پیشتر تاکید کرده بود که راهبرد کلیدی برای غلبه بر رکود جهانی، تجارت آزاد است. وی گفته که اقتصاد جهانی به یک پایگاه عمیق تر، متنوع تر برای تولید کالا و خدمات نیاز دارد.

دومین روز اجلاس گروه ۲۰ در روز چهارشنبه با برگزاری نشست اضطراری برای بررسی گزارش هایی درباره فرود آمدن موشک در خاک لهستان مختل شد و به ابهامات درباره تبعات اقتصادی جنگ اوکراین دامن زد.

گروه ۲۰ یک مجمع بین دولتی است که از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا تشکیل شده است. امسال این اجلاس در بالی و با حضور رهبران سیاسی و تجاری جهان برگزار شد.

منبع: ایرنا

دیدگاه