بلایی که نامناسب بودن «کوله پشتی» بر سر ما می‌آورد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: حمل کوله پشتی در کودکان، در یک سمت و به مدت طولانی منجر به انحراف و کج شدن ستون فقرات می شود.

به گزارش جهان مانا، دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: چون ستون فقرات در دوره کودکی نرم و در حال رشد است، حمل کوله پشتی در کودکان، در یک سمت و به مدت طولانی منجر به انحراف و کج شدن ستون فقرات می شود. بنابراین کوله پشتی باید از نظر وزن، سنگین نباشد و اگر کوله پشتی دو بند است، بندها می بایست پهنای مناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر سطح کوله پشتی از انتهای لگن خیلی پایین تر باشد، قوس ناحیه شکمی زیاد می شود و منجر به لوردوز می شود. بنابراین نامناسب بودن کوله پشتی باعث قوز ناحیه ی پشتی و شکمی می شود. یعنی هر دو قوس را تشدید می کند.

پناهی در ادامه تصریح کرد: به کودکان باید گفته شود کیف را حتی الامکان نزدیک بدن خود قرار دهند؛ چرا که در این صورت فشار به ستون فقرات کمتر وارد می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان مدارس بهتر است به کودکان تذکر دهند که از حمل وسایل اضافی در کیف خود خودداری کنند و کیف سنگین با خود حمل نکنند.

پناهی تصریح کرد: حرکات کششی و حرکات اصلاحی و هم چنین استفاده از بارفیکس که ایجاد کشش می کند برای این کودکان می تواند مفید باشد؛ چرا که باعث کشیده شدن ستون فقرات می شود.

وی توصیه کرد: افراد از خرید خودسرانه وسایلی که به این منظور در برخی داروخانه ها به فرورش می رسد، خودداری کنند. پناهی ادامه داد: همچنین خانواده ها توجه بیشتری به کودکان خود داشته باشند و اگر هر نوع اختلال و چرخش ستون فقرات و بالا پایین بودن شانه ها را جدی تلقی کرده و آن را پیگیری کنند.

پناهی در ادامه توصیه کرد: به حمل بار سنگین در طی سال تحصیلی توسط دانش آموز توجه نموده همچنین مراقب تحرک نداشتن کودک خود باشند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پایان اظهارداشت: والدین باید به شیوه مطالعه فرزندشان و همچنین نشستن های طولانی مدت در وضعیت نامناسب برای انجام بازی های رایانه ای و غیره نیز توجه کنند.

منبع: بهداشت‌نیوز

دیدگاه