وقتی سیاست قطع اینترنت جواب نمی دهد/ سوالات کنکور باز هم لو رفت؟ + عکس

در حالیکه اینترنت به بهانه امنیت کنکور قطع شده بود اما دقایقی از شروع کنکور نگذشته بود که عکس سوالات کنکور در فضای مجازی دست به دست می چرخید.

به گزارش جهان مانا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از صبح پنجشنبه در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی آغاز شد و داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی رقابت خود را آغاز کردند.

مسئولان برگزاری کنکور امسال زمزمه قطع اینترنت را موقع برگزاری آزمون مطرح کردند که با اعتراض و انتقاد گسترده مواجه شد . در نتیجه این اعتراضها وزیر علوم به اصلاح اظهارات مسئولان سازمان سنجش پرداخت و گفت که فقط اینترنت منطقه ای که در آنجا حوزه آزمون برگزار می شود، قطع میشود.

تا اینکه روز کنکور فرا رسید و برخلاف آنچه اعلام شده بود ، اینترنت اکثریت قطع شد و شب قبل از کنکور ، سازمان سنجش برای همه پیامکی با این مضمون ارسال کرد که «به منظور جلوگیری از سواستفاده و تقلی برخی افراد سوجود و فرصت طلب و با ابلاغ شورای امنیت کشور ، اینترنت حوزه برگزاری آزمون سراسری منطقه سکونت شما در صبح روز پنجشنبه و جمعه این هفته قطع خواهد شد.» و بدین ترتیب اینترنت همه قطع شد!

زلفی گل وزیر علوم موقع برگزاری کنکور که بازدیدی از یک حوزه داشت، به خبرنگار صدا و سیما گفت قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور در راستای تجقق عدالت آموزشی و آسودگی خاطر داوطلبان بود!

رییس سازمان سنجش نیز گفت که « از صبح، تلاش زیادی کردند اما ارسال عکسی گزارش نشد» . وی افزود وسایل عکس گرفتن آنها دار حد دکمه لباس است و با دستگاه ایکس ری هم قابل شناسایی نیست! به گفته این مقام، چون « تمام سیگنالهایی که برای ارسال عکس به کار می رود تمام اتوماتیک و در حد فشردن یک دکمه است وقابل جلوگیری نیست» لذا باید ایتنترنت قطع می شد تا امکان ارسالش در فضای مجازی وجود نداشته باشد اما قطع شدن اینترنت هم افاقه نداشت چون در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی از انتشار سوالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سوالات کنکور را در اختیار دارند و براساس آن پاسخ سوالات را هم داده‌اند.

بدین ترتیب نسخه پیچی متولیان برگزاری کنکور نتیجه نداد و آنها که لورفتن سوالات را که به امتحان نهایی دبیرستان هم رسیده بود، به گردن اینترنت می انداختند ، و دیواری نازک تر از گردن اینترنت پیدا نمی کردند، باید پاسخگوی این افتضاح باشند.

دیدگاه