آقایان هم دچار افسردگی زایمان می شوند

همیشه وقتی صحبت از افسردگی پس از زایمان است از مشکلات خانم‌ها و چالش‌هایی که با آن درگیر هستند صحبت می‌شود اما تا به حال کسی درباره‌ی احتمال ابتلای آقایان به این نوع از افسردگی صحبتی نکرده است.

 

به گزارش جهان مانا، جالب است بدانید که آقایان هم بعد از به دنیا آمدن فرزند و پدر شدن افسردگی زایمان را تجربه می‌کنند اما از آن صحبتی نمی‌کنند چون با تابوهای اجتماعی و کلیشه‌های فرهنگی سفت و سختی روبه‌رو هستند.

یکی از افرادی که به تازگی پدر شده است می‌گوید: «چند هفته بعد از تولد دخترمان متوجه شدم که حالم هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. من تحریک‌پذیر و افسرده بودم و نمی‌توانستم خوب بخوابم. خواهرم بعد از به دنیا آمدن فرزندش دچار افسردگی زایمان شده بود پس این با این حالات آشنا بودم. بعد از یک ماه شروع به جست‌وجو در گوگل کردم تا ببینم آیا آقایان هم به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند یا نه. من از تجربه‌ی افسردگی به دلیل پدر شدن خجالت می‌کشیدم چون با خودم می‌گفتم همسرم یک زایمان سخت را پشت سر گذاشته، فرزندمان را با شیر خودش تغذیه می‌کند و شب‌ها به خاطر او بیدار است اما من افسرده شده‌ام.»

لامبرگتسه، روانپزشک نوجوانان و جوانان، عنوان کرده که در سال‌های اخیر مطالعات مختلفی روی افسردگی زایمان در مردان داشته است. او تجربه‌ی خود را اینطور بیان می‌کند: «آقایان هم بعد از به دنیا آمدن فرزند و پدر شدن، امکان تجربه‌ی افسردگی پس از زایمان را دارند و این امری طبیعی است.» او معتقد است که با درک این موضوع که آقایان هم می‌توانند در طول بارداری همسرشان و پس از زایمان، افسردگی را تجربه کنند می‌توان قدم بزرگی در راه تامین سلامت ذهن و روان آن‌ها قدم برداشت.

وقتی یک خانم بعد از زایمان آسیب‌پذیر می‌شود همه به او توجه کرده و شرایط را برای آرامش و آسایش مادر و فرزند فراهم می‌کنند. اما وجود کلیشه‌های سخت و باورهای قدیمی درباره‌ی «مقاوم بودن آقایان در همه‌ی شرایط» امکان بیان افسردگی در آقایان پس از پدر شدن وجود ندارد. پس بهتر است این تفکرات جاهلانه و عدم درک را کنار بگذاریم و فضا را برای بیان ناراحتی‌ها و مشکلات آقایان باز کنیم.

تفاوت افسردگی پس از زایمان در آقایان و خانم‌ها
افسردگی زایمان در آقایان مانند خانم‌ها بروز نمی‌کند. معمولا وقتی فرد برای حدود ۲ هفته یا بیشتر غمگین است و از انجام کاری لذت نمی‌برد می‌گوییم فرد افسرده است. اگر این علائم با کاهش تمرکز و اشتها، افکار خودکشی و مرگ، احساس گناه یا احساس ارزشمند نبودن همراه باشد احتمال افسردگی بیشتر است. اما آقایان افسرده بیشتر از اینکه عبوس باشند تحریک‌پذیر می‌شوند و برای مقابله با مشکلات مکانیسم دفاعی پیش می‌گیرند.

خانم‌های افسرده معمولا تمایل به فرو رفتن در خود و کم کردن ارتباطات دارند اما آقایان دوست دارند از این شرایط فرار کنند، به همین دلیل خود را در کار غرق می‌کنند، به صورت اغراق‌آمیزی ورزش می‌کنند یا به مصرف الکل و مواد مخدر پناه می‌برند. مشکل بزرگ این است که آقایان از افسردگی خود صحبت نمی‌کنند و زندگی را با این احساس آزار دهنده ادامه می‌دهند.

دیدگاه