نتیجه یک نظرسنجی: نام آیفون ۱۳ نحس است

طبق یک نظرسنجی، نام آیفون ۱۳ برای بالغ‌ زبر ۱۸ درصد از کاربران آیفون و آیپد که خود را «سیزده‌هراس» توصیف می‌کنند، نامطلوب خواهد بود.

به گزارش جهان مانا به نقل از زمیت، اپل در کمتر از سه ماه دیگر نسل بعدی سری گوشی‌های آیفون را احتمالاً در یک رویداد سُنتی در بازه‌ی شهریور تا مهر رونمایی و روانه‌ی بازار خواهد کرد. بااین‌حال، امسال شک و شبهه‌های زیادی در رابطه با شیوه‌ی نام‌گذاری این محصول وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که غول دنیای فناوری از نام‌گذاری آیفون ۱۲ اس استفاده خواهد کرد و در نقطه‌ی مقابل، افرادی نیز هستند که می‌گویند این گوشی‌ها آیفون ۱۳ نام خواهند داشت. اکنون در جدیدترین نظرسنجی شرکت تحقیقاتی SellCell مشخص شده است که عده‌ی درخور توجهی از نام‌گذاری آیفون ۱۳ هراس دارند و در صورت برگزیدن این نام، ممکن است نسل بعدی گوشی‌های آیفون را تهیه نکنند.

قطعاً تا به حال در رابطه با خرافه‌ی نحس بودن عدد ۱۳ شنیده‌اید و شاید با خود فکر کرده باشید این خرافه ریشه در به فرهنگ ما دارد، اما جالب است بدانید تقریباً در تمامی نقاط دنیا افرادی هستند که عدد ۱۳ را نحس می‌دانند. به این افراد سیزده‌هراس (Triskaidekaphobia) می‌گوید. سیزده‌هراسی نوعی هراس است که به ترس از عدد ۱۳ منجر می‌شود. در واقع، ریشه‌ی هراس مذکور از خرافه منشأ می‌گیرد که در آن، افراد سیزدهمین روزِ یک ماه که به‌طور اتفاقی به جمعه منتهی می‌شود، شوم و باعث بدشانسی می‌داند.

همان‌طور که گفتیم، سیزده‌هراسی، تقریباً در تمامی نقاط دنیا پدیده‌ای آشنا است. جالب است که در زبان انگلیسی، نخستین بار Triskaidekaphobia در کتاب روان‌شناسی ناهنجاری، نوشته‌ی ایزادور کوریا، روان‌کاو و عصب‌شناس آمریکایی دیده شده است؛ بنابراین، سابقه‌ی کاربرد این واژه به کم‌تر از ۱۱۰ سال می‌رسد. حال با توجه به این خرافه افراد زیادی از نام آیفون بعدی هراس دارند.

نام جایگزین ترجیحی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، iPhone 2021 بوده است. نظرسنجی مذکور این سؤال را مطرح می‌کند: «آیا نام‌گذاری گوشی هوشمند بعدی اپل، آیفون ۱۳ می‌تواند شما را منصرف کند؟ به نظر شما عدد ۱۳ را نمی‌توان بدشانسی دانست؟» از هر پنج کاربر آیفون و آیپد، تقریباً یک نفر (۱۸٫۳ درصد) از نام آیفون ۱۳ هراس دارند. مردان با ۲۴٫۹ درصد تقریباً دو برابر بیشتر از زنان (۱۱٫۷ درصد) تحت تأثیر تریسکایدکافوبیا (سیزده‌هراسی) قرار گرفته‌اند و ۸۱٫۷ درصد نیز می‌گویند که این نام‌گذاری تأثیری در تصمیمات خرید آن‌ها ندارد.

نام جایگزین ترجیحاً استفاده از نام و سال محصول است و این دقیقه همان چیزی است که اپل برای کامپیوترهای مک و آیپد انجام می‌دهد. با گذار از نام‌گذاری آیفون بعدی، این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراد کمی از به‌روزرسانی iOS 15 هیجان‌زده شده‌اند؛ زیرا فقط ۱۹٫۳ درصد این به‌روزرسانی را بسیار هیجان‌انگیز توصیف و ۲۸٫۱ درصد آن را تا حدی هیجان‌انگیز ارزیابی کرده‌اند؛ درحالی‌که اکثریت، یعنی ۵۲٫۶ درصد کاربران اپل فکر می‌کنند نسخه‌ی جدید فقط کمی یا اصلاً هیجان‌انگیز نیست.

ویژگی مورد علاقه کاربران از iOS 15 توانایی ذخیره کارت‌های شناسایی در برنامه Wallet بود. همچنین تنها ۱٫۴ درصد از افراد ویژگی Digital Legacy (میراث دیجیتال) را به‌عنوان یک ویژگی برتر نام برده‌اند. بااین‌حال، اکثریت افراد قصد استفاده از آن را دارند. میراث دیجیتال ویژگی جدیدی در iOS و iPadOS 15 است که همان‌طور که از نامش مشخص است، به کاربران امکان می‌دهد در صورت فوت شدن، وارثی برای دسترسی به داده‌های آی‌کلاد خود تعیین کنند. برای دستیابی به اطلاعات، شخص به یک Apple ID مطمئن، کلید دسترسی و کپی گواهی مرگ احتیاج دارد که شامل اطلاعات کارت اعتباری و رمزهای عبور ذخیره‌شده در Keychain نیست. CellSell در ادامه می‌گوید:

ما از کاربران اپل پرسیدیم که آیا آن‌ها دوست دارند یک دوست یا خانواده را به‌عنوان یک legacy contact (کنترل‌کننده میراث پس از مرگ فرد) انتخاب کنند و متوجه شدیم که اکثر کاربران (۵۳٫۱ درصد) ایده داشتن یک وارث را برای داده‌های آی‌کلاد خود تأیید کرده‌اند. به نظر می‌رسید که زنان با ایده دادن اطلاعات خود به عزیزان نسبت به مردان (۵۱ درصد در مقابل ۵۵ درصد) کمی راحت‌ترند. بااین‌حال، ۴۶٫۹ درصد به این سؤال پاسخ منفی دادند.

به‌طور کلی، بیشتر کاربران مایل‌اند داده‌های موجود در میراث دیجیتالی خود را کنترل کنند؛ اگرچه در لیست دسته‌بندی‌ها مواردی نظیر سابقه‌ی مرور و اطلاعات کارت اعتباری وجود دارد که به‌طور واضح هرگز توسط اپل به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

منبع : قرن نو

دیدگاه