فاطمیامین چگونه از استیضاح گریخت؟ / نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟
سیدرضا فاطمیامین برای دومینبار، رای اعتماد را از نمایندگان مجلس گرفت و از استیضاح گریخت.
به گزارش جهان مانا، به نظر میرسید که وضعیت تولید و بازار خودرو، کار دست وزیر صنعت بدهد؛ تا جایی که شلیک حملات موافقان استیضاح وزیر، از سمت بازار خودرو کشور بود. نمایندگان موافق استیضاح، از دو برابر شدن قیمت خودرو و آرزوهای دستنیافتنی برای خرید خودرو سخن گفتند و اینکه در حال حاضر میلیونها دلار از جیب سهامداران به جیب دلالان خودرو میرود. حتی گفته شد که فاطمیامین، گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرده و اینکه هر روز میلیونها تومان به قیمت خودرو افزوده و کیفیت آن بدتر شده است.
در مقابل اما مخالفان استیضاح عنوان میکردند اینکه ما مخالف استیضاح هستیم، به این معنا نیست که چک سفید امضا دادهایم.
به نظر میرسد جلسه مجمع نمایندگان تهران با وزیر صمت، روز گذشته جلسهای موثر بوده است . هر چند خبری از محتوای این نشست منتشر نشده است اما مالک شریعتی دبیر کمیسیون انقلاب اسلامی نیز گفته بود فاطمی امین با حضور در جمع بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان، توانست آنها را درباره منتفی کردن رای به استیضاح قانع کند. چنارانی، نماینده موافق استیضاح نیز در صحن علنی مجلس اعلام کرد که برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام میکنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماسهای دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابیهای مکرر!
پژو۲۰۷ در بازار ۲۵۰ میلیون تومان گران شد
نماینده مرودشت در مجلس با بیان اینکه خرید خودرو تبدیل به آرزو برای مردم شده است، گفت: قصه خودرو غصه پردردی است اجازه دهید فرد جدیدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کند تا این وزارتخانه را به مسیر خود برگرداند.
جلال رشیدی کوچی که به عنوان موافق استیضاح فاطمیامین سخن میگفت، عنوان کرد: در مهرماه سال گذشته قیمت پژو پارس ۲۸۰ میلیون بود که این میزان در آبانماه امسال به ۴۶۰ میلیون تومان رسید ساینا ۱۶۰ میلیون بود ۲۴۰ میلیون تومان شده است همچنین قیمت پژو ۲۰۷ در مهرماه سال ۱۴۰۰، ۳۷۰ میلیون بود که در آبانماه سال ۱۴۰۱ به ۶۲۰ میلیون تومان رسید؛ خرید خودرو برای مردم به ویژه جوانان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است.
وی با انتقاد از آییننامه واردات خودرو ادامه داد: بسیاری از جوانان دغدغهمند و گاها معترض اولین اعتراضشان به موضوع معیشت و بعد موضوع خودرو است. یکی از آنها میگفت که حتی به فرض داشتن کار با حقوق ماهی ۲۰ میلیون تومان بعد از ۱۲ سال نمیتواند حتی یک پراید بخرد. چرا در این شرایط آییننامه خودرو را به گونهای تنظیم کردید که خودروی ۸۰ هزار دلاری در داخل کشور به ۷۰۰ هزار دلار به فروش برسد یا قیمت خودروی ۲۴ هزار دلاری با مونتاژ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته میشود؟ چرا واردات خودرو باز هم در اختیار شرکتهای خودروسازی داخلی قرار گرفته آیا نمیشد با منشاء ارز خارجی واردات خودرو صورت گیرد.
روزانه میلیونها دلار از جیب سهامداران خودرو به دلالان میدهید
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در موافقت با تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: فاطمیامین علاوه بر آنکه برخلاف قول خود شرکتهای ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلیشان واگذار نکرد، در حوزه مبارزه با فساد نیز ضعیف ظاهر شد.
حسن نوروزی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیونها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکتهای ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آنها واگذار نمی کنید؟
نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قولها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایهگذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.
خدایا از امیرکبیر به روابطعمومی خندوانه رسیدهایم
نماینده مردم نیشابور در مجلس اما در انتقادی تند، با تاکید بر اینکه قرعهکشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است، گفت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمدهاند.
هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمیامین افزود: شخصی سقف خانه اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی میخواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمیامین در روز رأی اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از 20 بار تأکید کرد که ان شاء الله درستش میکنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است، لذا نباید منتظر ماند و بیتدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال میخواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آنگونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی میخواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمدهاند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاهها میگویم امیرکبیر در سال 1851 در اولین نمایشگاه لندن برای ایران 92 متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابطعمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیدهایم، این چه وضعی است؟
چرا مردم باید ارابه مرگ سوار شوند؟
اما نماینده مردم میانه در مجلس گفت: مردم از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند، چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابههای مرگ استفاده کند.
سید مرتضی حسینی خطاب به فاطمیامین تصریح کرد: شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید، بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آنها حرکت کردید و مردم بعد از سالها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آنها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.
فاطمیامین گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرد
در این میان، نماینده فلاورجان در مجلس با انتقاد از عملکرد فاطمیامین در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با بیان این که یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی به کارگیری متخصصان و بستن سرچشمههای فساد بود، ابراز عقیده کرد: آقای فاطمیامین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور محترم کرده است.
ناصر موسوی لارگانی افزود: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی وارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان تان را از خارج از وزارتخانه آوردید که برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند؛ موضوعی که منجر به انهدام فضای این وزارتخانه و ناامیدی پرسنل آن از دولت شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پس از مدتها تخیر در تدوین آییننامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.
وی با اشاره به گلایه رهبری از خودروسازان اظهار کرد: وزارت ضمن تا توانست برای مافیای مونتاژی و خانوادههای پر نفوذ خودرویی رانت درست کرد درحالی که طبق وعده باید این مافیا را نابود میکرد نه اینکه بیش از گذشته آنها را فربه کند.
فامیلبازی به ما نمیچسبد
در مقابل انتقادات، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از عملکرد خود در مجلس گفت: خودرو کالایی است که روزی پنج هزار تا از آن تولید میشود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شدهاست.
فاطمیامین افزود: مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شدهاست ما ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما ۳۰۰ درصد افزایش تولید وانت و ۴۵۰ درصد افزایش تولید و ۷۸ درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشتهایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعهکشی برای فروش خودرو را حذف کردیم.
وی همچنین با بیان اینکه انشالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت میگذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شدهاست. ما تا زمانیکه تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئلهای حل نمیشود و الحمدلله در اولین هدفگذاری به رشد خودرو رسیدیم.
وزیر صمت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بستهاند استعفا میدهم، اظهار داشت: این حرف را نمیبخشم و از آقای قالیباف میخواهم پیگیری قضایی شود.
فاطمیامین با اشاره به موضوع انحصار در حوزه خودرو، اظهار کرد: پارسال سهم بخش خصوصی از صنعت خودروسازی ۷ درصد بود و امسال ۱۵ درصد شده است؛ یعنی به سمت کاهش انحصار حرکت میکنیم.
وزیر صمت به تصادف زنجیرهای شهر بهبهان که سال گذشته روی داد اشاره کرد و گفت: من از این تصادف بازدید کردیم و همه ما متاسفیم. اما جاده، راننده، پلیس، خودرو و… هم نقش دارد. من هم از کیفیت خودرو، ناراضی ام اما سلبریتی طور رفتار نکردم بلکه به میدان برای حل مشکلات آمدم.
فاطمیامین در مورد انتسابات فامیلی، تصریح کرد: فساد و فامیل بازی به ما نمی چسبد؛ من برادرخانم ندارم اما بارها گفتهاند که ایشان را در پستهای مختلف به کار گرفته ام؛ برادر خانم بنده در تصادف جادهای کشته شده است. چرا شایعات این چنینی مطرح میشود؟
چک سفید امضا نمیدهیم
در ادامه جلسه استیضاح وزیر صنعت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان مخالف استیضاح گفت: اینکه ما مخالف استیضاح وزیر صمت هستیم، بدان معنا نیست که چک سفید امضا دادیم. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرفهای مطرح شده را بیشتر از قبل رصد میکنیم.
مصطفی طاهری با بیان اینکه وزارت صمت تنها وزارتی برای خودرو نیست، اظهار کرد: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم، روی صنعت متمرکز میشدیم، اتفاقات دیگری رخ میداد. 88 درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت میشد خیلی از تحریمها بی اثر بود. نباید تمرکز بر روی خودرو عاملی باشد که سایر حوزهها کمرنگ شود.
او با بیان اینکه حوزه معدن رها شده بود، افزود: اکنون نظارتی بر این حوزه وجود دارد و زیرساختهای خوبی اختصاص داده شده است.
فاطمیامین خار چشمی برای مافیای خودرو است!
رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمیامین، طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح با بیان اینکه این استیضاح فرصتی است که مشکلات حوزه صنعت را بیشتر کالبد شکافی کنیم، گفت: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال قبل شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همراهی و همدلی همه ارکان نظام به ویژه نمایندگان مجلس است و قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات نیازمند همدلی و همراهی تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم.
محمدرضا رضایی کوچی با تاکید بر اینکه ظلم است که همه ماموریتها وزار صمت را منحصر به خودرو کنیم، افزود: باید تلاش کنیم که کیفیت خود را ارتقا و قیمت آن را کاهش دهیم تا اقشار مختلف مردم بتوانند صاحب خودرو شوند؛ اتفاقاً موضوع استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمیامین با جدیت دنبال کرده است. واردات خودرو با این رقابت بین خودروی داخلی و خارجی و همچنین تصویب استاندارد هشتاد و پنج گانه برای خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمیامین طی مدت حضور خود در وزارت ضمت انجام داده است.
رضایی کوچی با بیان اینکه «خودرو یک مشکل چهل ساله دارد و در مدت دو ساله امکان خل مشکل خودرو وجود ندارد» ادامه داد: حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده است که باید به آقای فاطمیامین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقاً فاطمیامین خار چشمی برای مافیای خودرو و کسانی که احساس میکنند با حضور او در وزارت ضمت منافعشان تامین نمیشود.
منبع:خبرانلاین