قیمت گذاری خودرو در سال ۱۴۰۰چگونه خواهد بود؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: قیمت گذاری خودرو‌های جدید توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره کاهش عرضه خودروسازان و تاثیرات منفی آن بر بازار خودرو، گفت: اگر عرضه خودروسازان کاهش یابد، قیمت خودرو مجدد افزایش خواهد یافت. اگر فولاد به میزان کافی در اختیار خودروسازان و قطعه سازان قرار نگیرد، دچار کمبود مواد اولیه می‌شویم و خودروسازان دیگر نمی‌توانند خودرو میزان کافی عرضه کنند.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه تولید را تحت شعاع قرار می‌دهد، تشریح کرد: در حال حاضر تعدادی خودرو ناقص کف کارخانه، نیاز به قطعه دارند و دلیل آن هم همین سرکوب مالی است که انجام داده‌اند و روز به روز توان مالی قطعه سازان ضعیف‌تر می‌شود.

نعمت بخش با تاکید بر اینکه ریشه اصلی در ضرر و زیان خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است، گفت: اکنون ایران خودرو به دلیل این روش قیمت‌گذاری، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده است. باید جلوی قیمت گذاری دستوری گرفته شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا تک نرخی شود، همین ۲ نرخی بودن قیمت خودرو ضرر‌های زیادی وارد کرده است.

نعمت بخش در خصوص قیمت گذاری خودرو‌های جدید، گفت: قیمت گذاری خودرو‌های جدید توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد، اما پیشنهاد داده ایم قیمت گذاری خودرو‌های کم تیراژ توسط خود خودروسازان انجام شود. شورای رقابت قیمت خودرو را بسیار کم تعیین می‌کند و شرکت سایپا و ایران خودرو به دلیل همین قیمت گذاری دستوری در ۹ ماه اول سال ۱۷ هزار میلیارد زیان کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو مشکل اساسی دارد و باید این فرمول تغییر کند. همواه با این فرمول شورای رقابت زیان دیده ایم.

دیدگاه