افزایش عجیب قیمتها در بازار خودرو
چرا خودروی ۳۳ میلیونی را ۶۰۰ میلیون تومان خریدیم!
دیروز در پی تصمیم مشترک وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت جدید خودروها در درب کارخانه اعلام شد. بر این اساس، به طور میانگین افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی کشور ۲۹ درصد اعلام شد.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره اینکه واکنش بازار به خبر جدید افزایش قیمت کارخانهای خودروها چه خواهد بود؟ گفت: دیروز که قیمتهای جدید اعلام شد افزایش عجیب قیمتها در بازار اتفاق افتاد و قیمتها خیلی بالا رفت اما امروز بازار کمی عقبنشینی کرد ولی نسبت به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش قیمت را در اکثر خودروها شاهد بودیم.
سعید موتمنی در مورد دلایل افزایش قیمتها از روزهای آخر سال گذشته گفت: دلیل اصلی گرانیهای اخیر به عرضه کم خودرو برمیگردد.
موتمنی توضیح داد: اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام میشود و کسی که خریدار است مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمیشود و خودرو کم است.
خودروی صفر ۳۰۰ میلیونی آرزو شد
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران گفت: از فروردین ۹۷ تا امروز خودروهای داخلی تقریبا ۱۸ تا ۱۹ برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.
موتمنی ادامه داد: در حالی الان ماشین صفر ۳۰۰ میلیونی در بازار نمیبینیم که در فروردین ۹۷ خودرویی مانند ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۳۳ میلیون تومان فاکتور میشد و در بازار ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد و خودروهای مونتاژی مثل جک و هایما هم ۱۱۵ میلیون تومان بود اما الان قیمت ۲۰۶ به ۶۳۵ میلیون تومان رسیده و خودروهای جک و هایما هم نزدیک یکمیلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که علت افزایش نجومی قیمتها به محدودیت عرضه و پاسخ ندادن به نیاز بازار برمیگردد.
بازار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز دارد
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه نیاز فعلی بازار به یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است، عنوان کرد: اگر به آرشیو خودروسازان قبل از سال ۹۷ برگردیم در سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار خودرو تولید کردهاند در حالی که در ۴ سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بیشتر تولید نکردهاند؛ یعنی حدود ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار. در این وضعیت امر مسلم است که وقتی کالایی در بازار کم باشد واسطهگری و سوداگری زیاد میشود و ارزش آن چندین برابر قیمت واقعی آن افزایش پیدا میکند.
بازار خودرو چگونه کنترل میشود؟
از رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران پرسیدیم که در شرایط فعلی چه عواملی میتواند منجر به کنترل قیمتها در بازار خودرو شود و بازار به آرامش برسد؟ موتمنی پاسخ داد: اگر بخواهند بازار خودرو به تعادل برسد و آرام شود باید اجازه دهند خودروی کارکرده با تعرفه صفر وارد کشور شود، آن موقع است که التهابات بازار خودرو فروکش میکند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران افزود: بر این اساس، باید نیاز بازار سنجیده شود و بر اساس آن خودروی کارکرده وارد شود چون اگر خودروی کارکرده وارد شود قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی هم شکسته خواهد شد. برای مثال، الان خودروهای صفر مونتاژی ۴ تا ۵ برابر قیمت فروخته میشوند اما اگر خودرویی که ۵ میلیارد است وارد شود و گمرک ۱۰۰ درصدی هم پرداخت کند قیمت آن خودرو حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان درمیآید. آنموقع ماشینهای چینی هم که در بازار ۲ تا ۳ میلیارد تومان و اخیرا ۴ میلیاردی شدهاند خود به خود ریزش میکند.
موتمنی همچنین بیان کرد: اما اگر واردات خودرو انجام نشود و میزان عرضهای که الان انجام میشود به همین روال ادامه پیدا کند در وضعیت بازار تغییری ایجاد نمیشود البته در صورتی که نوسانات ارزی نداشته باشیم و نرخ تورم هم همین نرخ فعلی بماند قیمتها در همین حد و حدود فعلی باقی خواهد بود.