ادعای کاهش قیمت خودرو در بازار صحت دارد؟

کاهش قیمت خودرو ظرف روز‌های گذشته در برخی از رسانه‌های حامی دولت به‌عنوان تیتر یک استفاده شده و وزارت صمت آن را جزو دستاورد‌های مرحله اول فروش سامانه یکپارچه می‌داند.

با آغاز فرآیند تحویل خودرو به نفرات اولویت اول قرعه‌کشی سامانه یکپارچه، قیمت اغلب مدل‌های داخلی در بازار آزاد ظرف سه روز بین پنج تا ۵۰ میلیون کاهش پیدا کرد، اما همین قیمت‌های فعلی نسبت به ابتدای سال جهش چشمگیری دارد. برای اینکه از خبر‌هایی که در این چند روز با تیتر کاهش قیمت خودرو منتشر شدند، درک بهتری داشته باشید، باید بگوییم دنا پلاس اتوماتیک که یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی است، پنجشنبه ۳۱ فروردین یک میلیارد و ۵۰ میلیون قیمت داشته و نسبت به روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۳۰ میلیون کمتر معامله شده است. همین مدل را روز ششم فروردین که بازار خودرو سرو‌شکل رسمی به‌خودش گرفت، ۹۲۵ میلیون می‌فروختkد. البته وزارت صمت می‌گوید با ادامه تحویل فرآیند خودرو‌ها و از همه مهمتر استارت مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه که به ۱۶ اردیبهشت موکول شده، روند کاهش قیمت خودرو در بازار تداوم پیدا می‌کند.

کاهش قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار

سمند EF۷ بنزینی در هفته پایانی فروردین امسال بین محصولات ایرانخودرو بیشترین افت قیمت را داشته است. آخرین روز فروردین امسال قیمت پیشنهادی فروشند‌ه‌های سمند EF۷ بنزینی در بازار آزاد به حدود ۶۰۰ میلیون تومان رسید درحالی که همین مدل را روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۶۵۰ میلیون تومان می‌فروختند. دنا پلاس اتوماتیک که خودش یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی در بازار است، پنجشنبه ۳۱ فرورین یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت و می‌توانیم افت قیمت آن را در حدفاصل سه روز پایانی فروردین ۳۰ میلیون تومان بدانیم. قیمت پژو پارس ساده هم ظرف این چند روز در مجموع ۲۰ میلیون تومان ریخت و در آخرین روز هفته به‌جای ۶۱۵ میلیون، به‌طور میانگین ۵۹۵ میلیون تومان دست به دست شد. روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین پژو ۲۰۷ دنده‌ای که ارزان‌ترین نسخه این مدل در بازار به‌حساب می‌آید، ۸۱۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شد و درجریان روند کاهش قیمت خودرو در بازار، ارزش این یکی ۱۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد و به ۸۰۰ میلیون تومان رسید. دقیقا مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تولیدش موتقف شده و قیمتش در سه روز از ۶۳۰ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد.

قیمت دنا اتوماتیک در معاملات روز‌های پایانی فروردین امسال ۳۰ میلیون کاهش پیدا کرد و به یک میلیارد و ۵۰ میلیون رسید. همین مدل ابتدای سال ۹۲۵ میلیون فروخته می‌شد

بین محصولات ایرانخودرو مدل‌هایی مثل تارا اتوماتیک و دنا معمولی مقابل کاهش قیمت‌ها مقاوت نشان دادند. تارا اتوماتیک روز پنجشنبه ۳۱ فروردین معادل یک میلیارد و ۶۵ میلیون و بدون تغییر قیمت پا به بازار گذاشت و در این مدت دنا معمولی یا همان دنا تیپ یک ۸۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. بد نیست بدانید این هفت‌تا مدلی که از بین محصولات ایرانخودرو اسم بردیم، قیمتشان نسبت به اولین روز‌های امسال در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۱۳۵ میلیون بیشتر شده است.

کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار

شاهین گران‌ترین محصول سایپاست که روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در بازار آزاد ۷۲۵ میلیون تومان قیمت داشت. یعنی ۱۵ میلیون کمتر از رقمی که روز سه‌شنبه همین هفته برای شاهین در بازار اعلام می‌شد. البته بین محصولات سایپا بیشترین افت قیمت را کوییک دنده‌ای ساده تجربه کرد. محصولی که با تعیین تکلیف قیمت‌های کارخانه‌ای حالا لقب ارزان‌ترین سواری داخلی را یدک می‌کشد و در سه روز پایانی فروردین امسال ارزش آن در بازار آزاد از ۴۴۰ به ۴۰۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد و ۳۵ میلیون ریخت. ساینا دنده‌ای مثل تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک از خط تولید سایپا خارج شده و در آخرین روز‌های فروردین ارزش آن با افت پنج میلون تومانی از ۴۰۰ به ۳۹۵ میلیون تومان رسید. تیبا صندوقدار هم تسلیم کاهش قیمت‌ها نشد و بررسی بازار نشان می‌دهد آن را در این چند روز بدون تغییر قیمت، ۳۹۵ میلیون تومان معامله کردند. البته همین چهارتا مدل بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون بیشتر از اولین روز‌های فروردین قیمت دارند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار