پیکان اسقاطی گران‌تر از تیبا و کوییک!

بررسی قیمت‌ها در بازار خودروی مشهد حاکی از پدیده عجیبی است. آگهی‌هایی که در آن‌ها قیمت خودرو‌های اسقاطی از بسیاری از خودرو‌های جدید، گران‌تر شده است.​

شاید باورش سخت باشد، اما پیکان هم خودرویی لاکچری شده است! این روز‌ها مشاهده برخی آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی شگفت زده تان می‌کند. طی چندماه گذشته با طرح‌های فروش و قرعه کشی در سامانه یکپارچه، آزادشدن واردات خودرو و کنترل هیجانات کاذب، بازار خودرو در مشهد و سایر شهر‌های کشورمان در خوابی عمیق و تابستانی به سر می‌برد. به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان اتحادیه‌های خودرو، خریدار و فروشنده دست نگه داشته اند تا جهت حرکت قیمت‌ها به طور کامل مشخص شود. هرچند که بازار اتومبیل همچنان آرام است، اما مشاهدات خبرنگار در مشهد از یک حاشیه جدید و عجیب خبر می‌دهد.

سبقت قیمت خودرو‌های اسقاطی از خودرو‌های مدل بالا

شاید شما هم در ابتدا این ادعا را باور نکنید، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد طی چندروز گذشته قیمت برخی خودرو‌های مدل پایین مانند پیکان و وانت‌های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷ به شکل عجیبی افزایش یافته است. تا جایی که در برخی موارد، قیمت خودرو‌هایی که به سختی روشن می‌شوند حتی از قیمت خودرو‌هایی مانند تیبا، کوییک و بسیاری از خودرو‌های مدل بالا هم پیشی گرفته است. پدیده عجیبی که می‌توان سرنخ آن را در طرح اسقاط و شرکت در قرعه کشی خودرو پیدا کرد. طی ماه‌های گذشته با توجه به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده فعال در کشور، در هر آیین‌نامه جدیدی که منتشر می‌شود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط می‌شود. هر چند که پیش از این، اسقاط خودرو‌ها یکی از شرط‌های واردات شده بود، اما حالا در آیین نامه جدیدی که خبرساز شده تولید انواع وسایل نقلیه هم به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است. موضوعی که بازار خودرو‌های اسقاطی را متلاطم کرده است.

پیکان اسقاطی ۴۰۰ میلیون ناقابل!

سرکی به بازار خودروی در سایت‌های خرید و فروش متعجب تان می‌کند. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر درباره این ادعا تعداد زیادی از آگهی‌های خودرو را بررسی کرده است. به عنوان مثال در یک آگهی، پیکان بنزینی مدل ۱۳۸۲ را به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش گذاشته اند. در آگهی دیگری، پیکان بننزینی مدل ۱۳۸۳ را یکی از شهروندان به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته است. در توضیحات این آگهی آمده است: «مدارک تکمیل و آماده انتقال است. این فروش هم ویژه طرح فرسوده است.» در آگهی دیگری یک پیکان مدل ۱۳۷۹ را به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش گذاشته اند و مالک آن هم مدعی شده که موتور این خودروی اسقاطی کاملا سالم و مرتب است. پیکان دیگری در آگهی‌های خرید و فروش با مدل ۱۳۸۲ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. این قیمت عجیب در حالی است که در توضیحات آن آمده است که فقط سقف خودرو فابریک است و تمام خودرو رنگ شده است. پیکان دیگری هم با مدل ۱۳۶۳ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. مالک این خودرو نوشته: «خودرو سالم است و حرکت می‌کند و به صورت قولنامه‌ای فروخته می‌شود.» پراید مدل ۱۳۸۰ هم از خودرو‌های اسقاطی دیگری است که با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده و در توضیحات آن آمده است: «خودرو با پژو پارس هم معاوضه می‌شود! این قیمت‌ها در حالی است که با همین اعداد و ارقام می‌توان خودرو‌های مدل بالایی مثل کوییک، انواع تیبا، برخی از خودرو‌های پژو، سمند و... را خریداری کرد.

مالک یک خودروی اسقاطی: همه گران کردند، من هم قیمتم را بالا بردم!

برای بررسی صحت و سقم این ماجرا خبرنگار به عنوان خریدار با چند فروشنده خودرو‌های فرسوده تماس می‌گیرد. مالک یکی از پیکان‌های دهه هفتاد که خودروی اسقاطی را با قیمت بیش از ۳۰۰ میلیون به فروش گذاشته است در پاسخ به خبرنگار ما می‌گوید: «با خرید خودروی اسقاطی و ثبت نام در قرعه کشی خودرو می‌توانید صاحب یک خودروی نو شوید که حاشیه سود زیادی با خودرو‌های بازار آزاد دارد.» فروشنده دیگری که یک پراید فرسوده اوایل دهه ۸۰ را با قیمت بیش از ۲۸۰ میلیون می‌فروشد در پاسخ به این سوال که چطور قیمت خودرو را تعیین کرده، می‌گوید: «از مدتی پیش، قصد فروش داشتم. بازار راکد بود و خودرویم را کسی نخرید. دو روز پیش که سایت‌های خرید و فروش را می‌دیدم قیمت خودرو‌های کارکرده و اسقاطی چندبرابر شده بود. من هم تصمیم گرفتم قیمتم را بالا ببرم.»

رییس اتحادیه خودروی مشهد: افزایش قیمت خودرو‌های اسقاطی به خاطر سودجویی عده‌ای است

در ادامه این گزارش سراغ رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد رفتیم. حسین حسینی به خبرنگار می‌گوید: افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده و اسقاطی فقط در فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش اتفاق افتاده و یک تنشی است که آن را به دادستانی هم اطلاع داده ام و نامه‌ای ای نوشتم که چنین افزایش قیمتی غیرمنطقی و غیزچر معقول است.

او ادامه می‌دهد: نمایندگی‌ها قرار است خودرو‌های اسقاطی که به نام افراد است را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خریداری کنند. فروشندگان خودرو‌ها ب این روش در قرعه کشی خودرو‌هایی مانند محصولات چینی شرکت می‌کنند و در صورتی که در قرعه کشی برنده شوند یک خودروی چینی خریداری می‌کنند. نکته مهم اینجاست که برخی به خاطر کسب منفعت از حاشیه سود فروش خودرو‌ها در بازار آزاد چنین اقدامی می‌کنند. در صورتی که قیمت این خودرو‌ها هیچ اختلافی با بازار ندارد و حتی قیمت برخی محصولات در بازار آزاد با قیمت کمتری نسبت به نمایندگی به فروش می‌رسد؛ بنابراین شهروندان و هم وطنان محترم باید از این ماجرا اطلاع داشته باشند تا بعدا پشیمان نشوند.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی مشهد می‌گوید: چند سودجو چنین همهمه‌ای راه انداخته اند تا با فروش خودرو‌های اسقاطی سود‌های کلانی به دست بیاورند. برخی از دارندگان و مالکان خودرو‌های فرسوده هم به خاطر افزایش قیمت‌ها در سایت‌های خرید و فروش، خودرو‌های خودشان را با قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش گذاشته اند و چنین پدیده‌ای رقم خورده است.

 

منبع: فارس
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار