ارز شیرخشک هم قطع شد؟

بعد از چالش‌هایی که پرداخت یارانه دارو برای داروخانه‌ها ایجاد کرده است، حالا موضوع سهم ارزی شیرخشک هم به آن اضافه شد و یک عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان می گوید که دو ماه است که خبری از پرداخت ارز شیر خشک نیست

 

به گزارش جهان مانا ، بعد از اجرای طرح ثبت کد ملی نوزاد برای دریافت شیرخشک که سازمان غذا و دارو از ۲۰ مهر ۱۴۰۲، آن را کلید زده است؛ موضوع پرداخت سهم ارزی شیرخشک به داروخانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قبلاً با توجه به اینکه به شیرخشک یارانه تعلق می‌گرفت، احتمال خارج شدن از زنجیره وجود داشت و با اجرای این طرح از قاچاق معکوس شیرخشک جلوگیری شده است.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در خصوص عرضه شیرخشک با کد ملی، گفت: این کار به مدیریت مصرف و جلوگیری خروج محصول از زنجیره کمک می‌کند. طبیعتاً افرادی که اعتقاد به شفافیت در زنجیره دارند باید این کار را انجام دهند و ذیل بند پ ماده ۷ قانون احکام دارویی کشور این امر تکلیف قانونی ما است و اگر داروخانه‌ای به اجرای این طرح کمک نکند، سهمیه نخواهند داشت و اولویت با داروخانه‌های همراه خواهد بود.

در همین حال، هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، با اشاره به مشکلاتی که توزیع شیرخشک با کد ملی برای داروخانه‌ها ایجاد کرده است، به خبرنگار مهر گفت: حالا، علاوه بر دارو، شیرخشک هم به مشکلات داروخانه‌ها اضافه شده است.

وی در توضیح اینکه چرا شیرخشک برای داروخانه‌ها مشکل ساز شده است، گفت: قیمت شیرخشک، ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شد و می‌بایست مابه التفاوت ارز شیرخشک را بیمه سلامت به داروخانه‌ها بدهد که افزایش قیمت به مردم تحمیل نشود. حالا دو ماه است که خبری از پرداختی نیست و بیمه سلامت هم در جریان ماجرا نیست.

احمدی ادامه داد: این مشکلات باعث شده برخی داروخانه‌ها از توزیع شیرخشک با حاشیه سود ۸ درصد خودداری کنند، زیرا می‌بایست ۱۵ روزه پول شیرخشک را به شرکت‌های پخش نقدی پرداخت کنند.

از سوی دیگر، مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در واکنش به ادعای انجمن داروسازان ایران مبنی بر اینکه سهم ارز شیرخشک را بیمه سلامت باید پرداخت کند، گفت: پرداخت طلب داروخانه‌های طرف قراردادِ بیمه سلامت برای توزیع شیرخشک بر عهده سازمان برنامه و بودجه است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو، اسامی ۹۳۰۰ داروخانه‌ای که در بحث عرضه شیرخشک همکاری دارند، به سازمان بیمه سلامت اعلام کرد و ما نیز این لیست را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم که امیدواریم به زودی، پرداخت‌ها به داروخانه‌ها صورت بگیرد.

رضایی تاکید کرد: این پرداختی از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنیم سازمان بیمه سلامت در این خصوص قصوری کرده باشد.

در همین حال، محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: از گذشته ساختار توزیع شیرخشک در اختیار بیمه‌ها نبوده و نخستین سالی است که ارز شیرخشک به بیمه‌ها منتقل شده است. برای امسال جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل، وزارت بهداشت ساختار قبلی را اجرا می‌کند؛ اما در گام بعد با توجه به سیاست گذاری‌های کلان، بیمه‌ها نیز می‌توانند ورود کنند.

علیرضا رستمی سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو، با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته از داروخانه‌ها در توزیع شیرخشک، گفت: پس از اجرای طرح ساماندهی شیر خشک، ۵۲ دانشگاه سهمیه داروخانه‌های متخلف را حذف کردند که ۶.۵ درصد از داروخانه‌های مورد بازدید را شامل می‌شود.

وی افزود: همچنین بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت‌های غذا و دارو، بازگرداندن سهمیه شیرخشک داروخانه‌ها؛ منوط به حسن فعالیت، الزام به ثبت سامانه و رعایت قوانین است.

رستمی با اشاره به برنامه متمرکز سازمان غذا و دارو بر تشدید بازرسی‌ها در حوزه‌های مختلف، گفت: در مرحله بعدی بازرسی‌های سراسری، موضوع کشف و برخورد با آزاد فروشی اجباری در دستور کار قرار دارد. بر این اساس در خرید‌های نامحسوس، رعایت و یا عدم رعایت قیمت‌ها و الزام داروخانه‌ها به خرید به صورت آزاد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

منبع: مهر
دیدگاه