زمان ابلاغ مصوبه واردات خودرو از مناطق آزاد مشخص شد؟

وزیر صمت در بازدید از نمایشگاه خودرو در رابطه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: ابلاغیه واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد. آیین‌نامه (کلی) واردات خودرو‌های کارکرده نیز مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به عهده و وزارت صمت نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.

 

به گزارش جهان مانا، علی عباس آبادی در رابطه با تعرفه و سود بازرگانی واردات خودروها، خاطرنشان کرد: دولت سود بازرگانی را برای واردات خودرو‌های برقی، یک درصد در نظر گرفته است که تاکنون در کشور این عدد معقول نبوده است، اما با وجود اینکه این موضوع می‌توانست برای خودروسازان نگرانی ایجاد کند، اما در این برهه در جهت ایجاد فرهنگ خودرو‌های برقی در کشور، به این نتیجه رسیدیم پیش از اینکه خودروسازی برقی داشته باشیم، برای آنکه مردم امکان استفاده از خودروی بهتر را داشته باشند، سود بازرگانی را حداقلی کنیم و در حقیقت دولت در این موضوع از حقوق خود گذشته است.

علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر واردات طبق روال در حال انجام است و هر شخص و شرکتی می‌تواند در چارچوب ضوابط تعیین شده که (این ضوابط) به نفع مردم هم است، می‌تواند خودرو وارد کند. امروزه اولین گام فراهم شده است که هرشخصی بدون آنکه بخواهد پاسخگو باشد، بتواند برای خودش خودرو وارد کند و بفروشد. تلاش می‌کنیم که این مسیر باز شده و گسترش داشته باشد؛ البته که این نیز تبعات خواهد داشت و سوالاتی ایجاد می‌کند؛ بایستی بتوان به همه این سوالات پاسخ داد.

سکاندار وزارت صمت در رابطه با تامین برق مورد نیاز برای خودرو‌های برقی، تصریح کرد: بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه داریم که در اغلب ساعات سال، به طور کامل در مدار تولید نیستند؛ چراکه نیاز کشور بدین حد نیست. این ظرفیت، عمدتاً برای تامین برق "پیک" تولید شده است، این درحالیست که همیشه در شرایط پیک نیستیم.

وی ادامه داد: از ۸۷۶۰ ساعت در سال، تنها در حدود ۷۶۰ ساعت در پیک باشیم، در ۸۰۰۰ ساعت دیگر در ساعات پیک مصرف نیستیم که می‌توان از این زمان استفاده کرد تا بتوان خودرو‌های برقی را شارژ کنیم؛ به طور مثال از شب تا صبح می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. در برخی روز‌های هر ماه در سال، به سبب شرایط اقلیمی خوشبختانه نه نیاز به گرمایش است و نه سرمایش و نیرگاه‌ها از مدار خارج هستند؛ بنابراین می‌توان از این ساعات هم بهره گرفت.

علی‌آبادی تاکید کرد: ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم یک شبه، ۲۰ درصد خودرو‌های کشور را برقی کنیم؛ به‌تدریج که برقی‌سازی انجام می‌شود (طی توافق‌نامه‌هایی که امضا می‌شود)، از این جهت است که هم در احداث نیروگاه‌های برق و هم در فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کنیم. حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم که این تعداد برای برقی‌شدن، نیازمند زمان طولانی است؛ بنابراین باید گام به گام حرکت کرد. بیش از پنج سال است که در این زمینه در حال مطالعه هستیم و بسیار در این حوزه فکر شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۱۵ ایستگاه شارژر برقی را فعال کنیم که هرکدام تعدادی شارژر دارد که جمعا حدود ۸۰-۷۰ شارژر در تهران فراهم است. تلاش می‌کنیم که در همه شهر‌ها و بین شهرها، ایستگاه شارژر را نصب کنیم. خوشبختانه تکنولوژی شارژرها، کاملا بومی است. ضمن اینکه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق، اقدام شده است؛ موافقت‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که سرمایه‌گذاران برق خود را تحویل شبکه دهند و با درصدی بالاتر، در ساعات غیرپیک، برق را دریافت کنند و برای تامین برق شارژر‌ها اقدام کنند.

علی‌آبادی در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری و رفع بحران نقدینگی خودروسازان، گفت: گذر از شرایط امروز، به شرایط مطلوب، کمی زمان‌بر است. موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و توانستیم برای بخشی از خودرو‌ها این امکان را فراهم کنیم که از قیمت‌گذاری دستوری به سمت "قیمت‌گذاری پسینی" و "نظارت پسینی" حرکت کنیم؛ گام روبه‌جلویی است اماتصمیم‌گیری‌ها یکطرفه نیست و بایستی با نظر و مشورت نهاد‌های دیگر نیز اتخاذ تصمیم کرد.

سکاندار وزارت صمت در رابطه با ادامه طرح‌های فروش خودرو (هرچند در حالت جدید و مطابق ظرفیت خودروسازان) گفت: تاکنون ۳۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند که تعدادی خودروی خود را تحویل گرفته، برای تعدادی خودرو هست، اما تمایل به دریافت این خودرو‌های موجود را ندارند. خودرو‌هایی که انتخاب نمی‌شوند، پس از سه دور عرضه، عرضه‌چهارم به صورت آزاد برای عموم مردم خواهد بود و مردم می‌توانند برای خرید اقدام کنند.

فروش ۱۲۰ هزار خودرو مازاد در حاشیه بازار به کجا رسید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عرضه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، تاکید کرد: ما درخصوص عرضه محصولات، تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شد و اولویت اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبت‌نام کرده‌اند. برای سایرین، در حال تلاش هستیم تا تولید و عرضه افزایش پیدا کند. براساس اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزایش پیدا کرده و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در همین دو خودروساز تولید می‌شود. باقی خودروسازان نیز بیش از ۱۰۰ درصد تولید سال گذشته خود، امسال تولید داشته‌اند؛ بنابراین عرضه نسبت به سال گذشته، بیشتر خواهد بود. امیدوار هستیم که تاثیر خوبی داشته باشد.

علی‌ابادی تصریح کرد:، اما فراموش نکنیم که خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای است و برخی خریداری می‌کنند و در پارکینگ خانه خود، نگه می‌دارند؛ بنابراین هرچه هم عرضه بیشتر می‌شود، بازهم تقاضا وجود دارد. به اعتقاد بنده بازار دیگر اشباع شده و بیشتر این تقاضاها، واقعی نیست. می‌ترسیم از اینکه افراد دارایی خود را می‌فروشند تا در حوزه خودرو سرمایه‌گذاری کند؛ بنابراین توصیه ما است که چنانچه مشتری نیاز واقعی به خودرو ندارد، ریسک این سرمایه‌گذاری را به خود و خانواده خود تحمیل نکند.

وزارت صمت محدودیت و منعی در ثبت سفارش برای ارز ندارد

وزیر صمت در رابطه با مسائل ارزی و تخصیص نیز تاکید کرد: بنده مسئول ارز نیستم و نباید راجع‌به آن اظهارنظر کنم. تخصیص ارز نیز با وزارت صمت نیست و ما تنها ثبت سفارش می‌کنیم. در حال حاضر وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت سفارش ندارد؛ مگر اینکه در بالادست محدودتی در تخصیص و تامین در آن سوی ماجرا باشد که ثبت سفارش نمی‌کنیم که صف‌های طولانی ایجاد نشود؛ اما زمانیکه تخصیص آن طرف صورت می‌گیرد و تامین می‌شود، ما هم متعاقبا اضافه می‌کنیم؛ اما فراموش نکنیم که در کشور محدودیت در منابع وجود دارد، اما بهر ه روی به لحاظ ارزی در شرایط خوبی است و آرامش خوبی در جامعه است.

وی، گفت: تلاش ما این است که با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در زمان‌ها و مکان‌های مناسب، امکان آشنایی مردم با ظرفیت‌های کشور را فراهم کنیم و همزمان مقایسه‌ای بین توانمندی‌های داخلی و خارجی داشته باشیم. امسال، این نمایشگاه، شرایط تازه و متفاوتی را در ارائه خودرو‌های برقی به مردم عرضه کرده است. برگزاری چنین رویداد‌هایی در موضوعات تخصصی نظیر خودرو، پوشاک و... اساسا کار خوبی است؛ اما لازم است که به سمت بین‌المللی کردن این نمایشگاه‌ها حرکت کنیم و شاهد حضور شرکت‌های خارجی و نمایندگان بیشتری از آن‌ها باشیم.

 

منبع: تسنیم
دیدگاه