بخت سیاه متقاضیان عادی قرعه‌کشی ایران‌خودرو

بابت هر ۱۰۰ متقاضی عادی که در قالب طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو نام‌نویسی کردند، کمتر از یک نفر شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی را خواهد داشت

به گزارش جهان مانا، قرعه‌کشی ایران‌خودرو انجام شد و با آغاز هفته سوم شهریور باید منتظر اعلام نتایج باشیم. کم‌شانس‌ترین متقاضیان برای برنده‌شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، آن‌هایی به‎‌حساب می‌آیند که در قالب طرح فروش فوق‌العاده عادی منتظر اعلام نتایج هستند. به‌ازای صف یک میلیون و ۲۲۲ هزار نفری که شکل گرفته، ایران‌خودرو کمتر از ۱۰ هزار خودرو برای فروش دارد و می‌توانیم از شانس هفت‌دهم درصدی برای این دسته از متقاضیان صحبت کنیم. در طرف مقابل بیشترین شانس در قرعه‌کشی ایران‌خودرو مختص متقاضیان خودرو فرسوده در قالب پیش‌فروش دیده می‌شود. جایی که از هر چهار متقاضی، یک نفر شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی را خواهد داشت. نحوه عرضه ایران‌خودرو در این مرحله یکبار دیگر نشان می‌دهد خود خودروسازان از بین طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، به دومی تمایل بیشتری دارند.

شانس برنده‌شدن در طرح فوق‌العاده ایران‌خودرو

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو شهریور امسال با عرضه ۳۰ هزار و ۷۰۰ مدل مختلف همراه شده است. یعنی فقط یک‌چهارم کل ظرفیت فروش ایران‌خودرو در این مرحله برای طرح فروش فوق‌العاده اختصاص پیدا کرده و اتفاقا طولانی‌ترین صف تقاضا در این شکل فروش برای گزینه فروش فوق‌العاده شکل گرفته است.

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو در ازای تقریبا ۳۰ هزار محصول عرضه‌شده، با استقبال دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۸۱ متقاضی روبرو شده است. از طرفی از بین ۳۰ هزار و ۷۰۰ محصولی که در قالب فروش فوق‌العاده به میدان آورده شده، ۹ هزار و ۲۱۰ محصول به شکل فوق‌العاده یعنی با موعد تحویل سه‌ماهه به متقاضیان عادی تحویل داده می‌شود. طبق اعلام ایران‌خودرو یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۴ نفر چشم‌انتظار دریافت خودرو به این شکل هستند.

ایران‌خودرو بخش اعظم محصولات را در قالب طرح پیش‌فروش عرضه کرده؛ حدود ۷۳ درصد. جایی که متقاضیان کمتری در صف ایستاده‌اند  

شانس برنده شدن در طرح فروش فوق‌العاده عادی ایران‌خودرو را همینجا کمتر از یک درصد یا به‌عبارت دقیق‌تر هفت‌دهم درصد بدانیم.

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو برای متقاضیان طرح خودرو فرسوده با عرضه شش هزار و ۱۴۰ محصول و برای مادران با عرضه ۱۵ هزار و ۳۵۰ محصول همراه شده است. کمی بیش از ۱۸۵ هزار نفر در قالب طرح خودرو فرسوده و ۷۸۶ هزار نفر در قالب طرح مادران، فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو را انتخاب کردند.

شانس برنده‌شدن قرعه‌کشی ایران‌خودرو برای متقاضیان خودرو فروسوده به شکل فروش فوق‌العاده اندکی بیش از سه درصد تخمین زده می‌شود. مادرانی که طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو را انتخاب کردند، حدود دو درصد شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید| شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو به تفکیک خودرو‌ها قابل تشخیص نیست. اما تا همین الان می‌دانیم بیشترین شانس با متقاضیانی است که سراغ سورن پلاس رفتند. اوضاع برای متقاضیان هایما S۷ پرو و ری‌را و راناپلاس اصلا خوب نیست و برای هر کدام از این مدل‌ها نهایتا شش هزار محصول فروخته می‌شود

شانس برنده‌شدن در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو

قرعه‌کشی ایران‌خودرو شهریور امسال با حضور ۸۶ هزار و ۵۰۰ محصول در قالب طرح پیش‌فروش انجام می‌شود. با اینکه بخش بزرگتر یعنی ۷۳ درصد کل عرضه ایران‌خودرو در قابل طرح پیش‌فروش وارد میدان شده، متقاضیان کمتری نسبت به فروش فوق‌العاده برای پیش‌فروش ثبت‌نام کردند؛ ۷۸۸ هزار و ۸۹۳ نفر

شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی پیش‌فروش ایران‌خودرو تفاوت شگرفی با فروش فوق‌العاده ندارد. ۴۳۹ هزار و ۳۵۰ نفر به شکل عادی طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو را انتخاب کردند و خود ایران‌خودرو ۲۵ هزار و ۹۵۰ محصول مختلف را به این شیوه روانه بازار می‌کند. با این اوصاف شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی پیش‌فروش متقاضیان عادی به شکلی است که از هر ۱۰۰ نفر، تقریبا شش نفر باید منتظر ادامه مراحل باشند و باقی نفرات کنار گذاشته می‌شوند.

پیش‎‌فروش ایران‌خودرو در قالب طرح متقاضیان خودرو فرسوده و مادران به ترتیب با عرضه ۱۷ هزار و ۳۰۰ محصول و ۴۳ هزار و ۲۵۰ محصول ادامه پیدا می‌کند. ۶۶ هزار و ۸۴۴ نفر در پیش‌فروش طرح خودرو فرسوده و ۲۸۲ هزار و ۶۹۹ متقاضی نیز درقالب پیش‌فروش مادران اسم‌نویسی کردند. شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی پیش‌فروش خودرو فرسوده بیشتر از سایر حالت‌هاست و به حدود ۲۵ درصد می‌رسد. در حالت بعدی نیز یعنی پیش‌فروش مادران به ازای هر ۱۰۰ مادر، شانس برنده‌شدن برای ۱۵ متقاضی باقی می‌ماند.

تفاوت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

تفاوت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو در حال حاضر در سه دسته مختلف قابل بررسی است. موعد تحویل، رقم دریافتی و احتمال افزایش قیمت کارخانه

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپا معمولا به شکلی است که متقاضی سه ماه یا به قول معروف ۹۰ روز کاری بعد واریز پول به حساب خودروساز، صاحب خودرو می‌شود. آنطرف طرح پیش‌فروش خودروسازان می‌تواند تا یک سال متقاضی را چشم‌به‌راه نگه دارد. ایران‌خودرو البته موعدتحویل همه محصولات را تا پایان امسال اعلام کرده است.

متقاضی فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو باید در همان قدم اول، کل قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه را به حساب ایران‌خودرو واریز کند، اما از متقاضیان طرح پیش‌فروش معمولا ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده دریافت می‌شود و الباقی هزینه‌ها موعد دریافت محصول فاکتور خواهد شد. دقیقا همینجا سومین تفاوت بزرگ پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده به چشم می‌آید. جایی که معمولا محصولات عرضه شده در قالب پیش‌فروش، تا موعد تحویل گران می‌شوند، اما در بازه سه‌ماهه برای تحویل محصولات عرضه‌شده در قالب طرح فروش فوق‌العاده، احتمال کمتری برای افزایش قیمت در کارخانه وجود دارد.

 

منبع: فرارو
دیدگاه