مالکان مسکن مهر سمنان دوباره مستاجر شدند!

مساله رعایت نکردن ایمنی در ساخت واحد‌های مسکن مهر طی این سال‌ها در جای جای کشور خود را نشان داده و این بار دامن مالکان شهرستان سمنان را گرفته است.

به گزارش جهان مانا، یکی از متقاضیان این واحد‌ها می‌گوید واحد‌های مسکن مهر در این شهر از مهر سال گذشته تخلیه شده‌اند، اما دولت خلف وعده کرده و هنوز به آن‌ها خانه جدیدی تحویل نداده است.

حوالی سال ۱۳۸۸ بود که، اما و اگر‌ها پیرامون طرح مسکن مهر به مراحل انتهایی خود رسید و محمود احمدی‌نژاد، در جایگاه رئیس جمهوری وقت، متعهد شد ساخت این واحد‌ها را آغاز کند. اما حالا پس از گذشت ۱۵ سال برخی از متقاضیان همچنان در انتظار تحویل آپارتمان خود هستند و برخی دیگر نیز با ساخت ناایمن این واحد‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین شهر‌هایی که در آن رعایت نشدن ایمنی در ساخت واحد‌ها فریاد اعتراض مالکان را به آسمان رسانده، سمنان است.

داستان به سال ۱۳۹۲ بازمی‌گردد؛ یعنی درست ۶ ماه پس از تحویل واحد‌ها به مالکان آنها. خانوار‌هایی که تازه خود را از خانه‌به‌دوشی و اجاره‌نشینی رها کرده بودند، از گوشه و کنار زمزمه‌هایی می‌شنیدند که کام آن‌ها را تلخ می‌کرد و نشان می‌داد سقفی که زیر آن زندگی جدید خود را بنا کرده‌اند، امن نیست.

محمدحسین صالحی کمرودی، یکی از نمایندگان مالکان معترض در سمنان، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «همان ابتدا هم که ما واحد‌ها را تحویل گرفتیم ساختمان تکمیل نبود. آب و برق نداشت و آسانسور هم در ساختمان تعبیه نشده بود. ما هم که پول خود را بابت آورده این واحد‌ها داده بودیم، مجبور شدیم خودمان شروع کنیم به تکمیل ساختمان و ساکن شویم، اما هنوز مدت زیادی نگذشته بود که مشخص شد ساختمان‌ها اصلاً برای سکونت ایمن نیستند.»

صالحی ادامه می‌دهد: «این ماجرا ادامه داشت تا اینکه تیرماه ۱۴۰۱ دادستان سمنان رسماً اعلام کرد این واحد‌ها ایمن نیستند.»

گفتنی است آمار‌ها نشان می‌دهند این خانه‌ها در مجموع ۳۳۶ واحد هستند که در زمان تحویل ۶۴ عدد آن‌ها نیمه‌کاره بوده است. گفته می‌شود واحد‌های نیمه‌کاره را یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی تکمیل کرده و به قیمت روز به مردم فروخته است. این‌ها واحد‌هایی بوده که با خرابی و ناایمنی کمتری روبرو بوده است.

مالکان واحد‌ها می‌گویند در نهایت مهر ۱۴۰۲ بود که تخلیه واحد‌ها آغاز شد. صالحی دراین‌باره نیز توضیح می‌دهد: «مهرماه که ما خانه‌ها را تخلیه کردیم، آقای (احمد) وحیدی که آن زمان وزیر کشور بود، دستور داد در ازای واحد‌ها به مالکان، بالغ بر ۲۰۰ متر زمین به‌علاوه وام نهضت ملی مسکن و ۱۵۰ میلیون تومان نیز وام بلاعوض داده شود که در این برهه به توافق نینجامید.»

او ادامه می‌دهد: «البته مدتی بعد از آن ۲۰۰ متر زمین داده شد و ۳۰۰ میلیون تومان هم وام ودیعه مسکن گرفتیم تا بتوانیم برای یک سال خانه اجاره کنیم، اما از ۱۵۰ میلیون تومانی که قرار بود دولت به ما بدهد هنوز خبری نیست.»

واحد‌های مسکن مهر تا یک سال دیگر تحویل داده می‌شود

شایان ذکر است دولت در آن بازه متعهد شد واحد‌ها را تا آبان‌ماه ۱۴۰۳ به متقاضیان تحویل دهد، اما این وعده به ثمر ننشسته و چنان که به نظر می‌رسد، تا پایان پاییز هم خبری از تحویل خانه‌های مردم نیست.

صالحی در‌ این باره نیز می‌گوید: «شورای مسکن شهرستان سمنان هفته گذشته به ما وعده داد ۱۰۴ واحد در قالب فاز اول تا چهار ماه دیگر تحویل داده می‌شود؛ فاز دوم هم با ۱۰۱ واحد تا ۹ ماه دیگر تحویل داده می‌شود و در نهایت، تحویل واحد‌های فاز ۳ می‌ماند برای یک سال آینده. هرچند با این روندی که تا حالا طی شده خیلی نمی‌توان امیدوار بود.»

یک منبع آگاه در این باره، گفته است که یکی از مهمترین دلایل تعویق ساخت و تحویل این واحد‌ها قفل شدن وام نهضت ملی مسکن در بانک‌های عامل به‌ویژه بانک مسکن بوده که از اردیبهشت ماه رخ داده است.

شهناز نوری از دیگر مالکان واحد‌های مسکن مهر سمنان که اکنون بار دیگر به اجاره‌نشینی روی آورده است به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طی چهار ماه گذشته پروژه کاملاً متوقف شده است و ما نگران زمان تحویل واحد‌ها هستیم.»

او ادامه می‌دهد: «۱۵۰ میلیون تومانی که دولت وعده داده بود عملاً روی هواست. از سوی دیگر هم مساله پیمانکار مطرح است. راه و شهرسازی می‌گوید فاکتور‌هایی که پیمانکار تا حالا ارائه داده پرداخت شده است، اما پیمانکار مدعی است باید کل بودجه را تحویل بگیرد تا ساخت فاز یک را دوباره کلید بزند.»

گفتنی است بر اساس تصمیم اولیه قرار بوده است که مبلغ ۸۰ میلیون تومان از وام ۱۵۰ میلیونی را سازمان مدیریت بحران کشور و ۷۰ میلیون دیگر را ورارت راه پرداخت کند که البته این منابع واریز نشده و پروزه با همان وام ۵۵۰ میلیون بانک مسکن در قالب نهضت ملی مسکن استارت خورده و پیگیری شده است.

مستاجران برای تمدید اجاره دچار مشکل شده‌اند

نوری اضافه می‌کند: «البته موقعیت زمینی هم که اکنون به ما داده شده به خوبی واحد‌های قبلی نیست، اما همین را هم تحویل بدهند ما راضی هستیم. اکنون موعد تمدید اجاره خانه نزدیک است و ما دیگر پولی برای تمدید نداریم. سمنان شهر دانشجویی است، پیدا کردن خانه آن هم در این فصل کار ساده‌ای نیست.»

اجاره خانه طی دو سال گذشته در کل کشور دستخوش تورم سرسام‌آوری شده است و در موعد قرارداد، مستاجران غالباً با مبالغ عجیب‌وغریبی مواجه می‌شوند.

غفاری از دیگر متقاضیان این واحد‌ها می‌گوید: «هزینه ساخت این واحد‌ها هم تقریباً پای خود ماست. یک وام ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن است که یک سال دیگر موعد پرداخت اقساط آن آغاز می‌شود. از سوی دیگر برای آبان‌ماه هم یک چک ۳۰۰ میلیون تومانی داده‌ایم. فکر کردیم خانه‌ها را تحویل می‌گیریم و وام ودیعه را به جای این چک می‌دهیم، اما حالا علاوه بر آن باید دنبال مبلغی باشیم تا روی پول رهن خانه هم بگذاریم.»

با این حال گفته می‌شود وام ۵۰۰ میلیون تومانی و دفترچه قسط آن از زمان تحویل واحد‌ها به مالکان به آن‌ها داده می‌شود و این سهم‌الشرکه ساخت خانه‌هاست.

او می‌افزاید: «اقساط این وام ۳۰۰ میلیون تومانی و وام نهضت ملی مسکن سال دیگر شروع می‌شود و با این وضعیت مشخص نیست تکلیف ما چه می‌شود!» باید اشاره داشت که وام ودیعه مسکن تنفس ۲ ساله دارد و اگر متقاضیان تصمیم به بازگرداندن آن نداشته باشند، باید اقساط آن را در بازه ۳ ساله پرداخت کنند.

مساله ساخت اصولی و ایمن واحد‌های مسکن مهر از همان آغاز پروژه مطرح بود. مساله‌ای که در نهایت هم دامن برخی از مالکان را گرفت و باعث سرگردانی آن‌ها شد.

مالکان این واحد‌ها می‌گویند در مقایسه با متقاضیانی که برای نخستین بار در انتظار تحویل واحد‌ها هستند، شرایطی بحرانی‌تر دارند؛ زیرا آن‌ها یک بار سرپناه و لمید خود را از دست داده‌اند و حالا در شرایطی سخت برای تحویل دوباره خانه‌های خود هستند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار