نکات کلیدی برای انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی

تقریباً تمام کسانی که در کنکور تجربی شرکت کرده‌اند، سودای تحصیل در رشته‌های پزشکی و یا پیراپزشکی را در سر می‌پرورانند. این رشته‌ها گوناگون هستند و در دانشگاه‌های مختلف و دوره‌های متفاوت روزانه، شبانه، پردیس و یا دانشگاه آزاد پذیرش می‌شوند. در عین ‌حال رقابت برای قبولی در تمامی این رشته‌ها زیاد است. تا جاییکه مرحله انتخاب رشته پزشکی و یا پیراپزشکی را به رویکردی چالشی تبدیل کرده ‌است. هر اندازه رتبه شما خوب باشد، باز هم لازم است تا در انتخاب رشته کنکور تجربی آگاهانه اقدام کنید. در این‌باره با استاد داود یاوری کارشناس ارشد گروه انتخاب رشته یاوران دانش همراه هستیم و قرار است تا از نکات انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی در آخرین مرحله کنکور تجربی صحبت کنیم.

بررسی کارنامه برای قبولی در رشته‌های پزشکی تا پیراپزشکی

اولین نکته انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی بررسی کارنامه و رسیدن به نگاهی واقع ‌بینانه است. دامنه رقابت در رشته‌های پزشکی زیاد است که با هر رتبه‌ای نمی‌توانید رشته‌های محبوب علوم تجربی را قبول شوید. اما در همین ابتدای ماجرا بهتر است از شرایط کارنامه و اطلاعات درج شده در آن مطلع گردید. در کارنامه کنکور تجربی با چندین جدول و اطلاعاتی متفاوت روبرو هستید:

  • جدول اطلاعات هویتی
  • جدول پذیرش در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی
  • جدول پذیرش در رشته‌ها با آزمون
  • جدول نمرات کل
  • جدول رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده

با بررسی دقیق کارنامه به ‌راحتی می‌توانید استراتژی مناسب انتخاب رشته پزشکی را در پیش بگیرید. اما نکات کلیدی در این کارنامه چه هستند؟

  • بررسی ناحیه و قطب بومی

اولین نکته اطلاع دقیق از ناحیه و قطب بومی کارنامه است. بسیاری از کد رشته‌ها در علوم تجربی خصوصاً رشته‌های پیراپزشکی با توجه به نیاز شهرها و استان‌ها پذیرش می‌شوند و حتی در مواردی دارای تعهد هستند. مهم است که انتخاب رشته پزشکی و یا پیراپزشکی با توجه به کد رشته‌های ناحیه و یا قطب بومی صورت بگیرد.

انتخاب رشته تجربی یاوران دانش

  • شرایط پذیرش دانشگاهی

در کارنامه کنکور دو جدول برای درج اطلاعات مجاز بودن انتخاب در دانشگاه‌های مختلف اعم از روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد قید شده ‌است. لازم است تا انتخاب رشته پیراپزشکی و تمامی رشته‌های پزشکی با توجه به این جداول انجام شوند.

  • نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد دو مسیر کاملاً متفاوت دارند. از آنجا که رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی همواره از کد رشته‌های محبوب دانشگاهی هستند و تقاضا برای تحصیل دانشگاه آزاد در این رشته‌ها نیز رقابتی است، خود سازمان سنجش پذیرش کل کد رشته‌های مربوط به این رشته علوم تجربی اعم از دانشگاه سراسری و یا آزاد را بر عهده گرفته است. به‌ این ‌ترتیب هر کد رشته از پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد در فهرست دیگر انتخاب‌های دانشگاه سراسری قرار می‌گیرند. برای انتخاب رشته پیراپزشکی دانشگاه آزاد باید جداگانه و مطابق با دستورالعمل این دانشگاه اقدام کنید.

  • نسبت ‌به رتبه خود واقع‌بین باشید

تطابق رتبه با شانس قبولی در شاخه‌های مختلف علوم تجربی از مهمترین نکات انتخاب رشته پزشکی است. در کارنامه کنکور شما با جزئیات از نمره کل آزمون و رتبه کل در سهمیه و حتی رتبه کشوری صحبت شده ‌است. اما لازم است تا شانس پذیرش هر رتبه را در انتخاب رشته پزشکی بررسی کنید. برای این منظور به اطلاعات کامل و دسته‌بندی شده از سال‌های قبل نیاز دارید و بهتر است که با یک مشاور خبره امور تحصیلی در زمینه انتخاب رشته دانشگاهی مشورت کنید.

نکته‌هایی برای بهترین انتخاب رشته پزشکی

مادامیکه تمام کارنامه خود را با جزئیات بررسی کرده‌اید و برای تهیه لیست نهایی انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی اقدام می‌کنید، چند نکته کلیدی را مد نظر داشته باشید:

  • برخی از رشته‌های علوم تجربی دارای تعهد هستند. فهرست رشته‌های دارای تعهد در پزشکی و پیراپزشکی زیاد است و این تعهد به ‌منزله چند سال خدمت در استان، ناحیه و یا قطب محل تحصیل است.
  • شرایط پذیرش تمامی دانشگاه‌ها و جزئیات تحصیلی هر کد رشته را دقیق بررسی کنید. گاهاً محل تحصیل برخی از کد رشته‌ها در مکانی متفاوت از محل اصلی دانشگاه است. اکثر دانشگاه‌های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای چنین وضعیتی هستند و گاهاً محل تحصیل در شهری دیگر است.
  • شرایط پذیرش سهمیه‌ای، ناحیه‌ای، بومی و یا قطبی هر رشته را بررسی کنید.

توجه به تمامی این نکات برای انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته کلیدی مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی است. این دفترچه حین ارائه کارنامه در دسترس داوطلبین قرار می‌گیرد و هر داوطلب آگاه و حرفه‌ای لازم است تا بندها و شرایط پذیرش و تمامی نکات دفترچه را با جزئیات مطالعه کند.

انتخاب رشته پزشکی

اطلاعات دفترچه سال‌های قبل چه اندازه مفید است؟

بازه زمانی کوتاه مهلت انتخاب رشته از تحویل کارنامه تا ثبت کد رشته‌ها چالش جدی تمامی داوطلبین است. در این بازه بررسی با جزئیات دقیق و کامل دفترچه دشوار و وقت‌گیر است. در این ‌میان ممکن است داوطلبین اطلاعات دسته ‌بندی شده از سال‌های قبل را معیار در نظر گرفته و براساس همین بانک اطلاعاتی اقدام کنند.

اگر چه استفاده از اطلاعات دسته‌بندی شده سال‌های قبل مفید است؛ اما بانک اطلاعات قطعی و کاملی نیست. چرا که دفترچه‌های انتخاب رشته تجربی همه ‌ساله در حال تغییر هستند و کد رشته‌های جدید کم و زیاد می‌شوند و حتی در مقدار سهمیه پذیرش رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تغییرات زیادی دیده می‌شود. آقای دکتر یاوری کارشناس مشاور تحصیلی گروه یاوران دانش بهترین استراتژی را تکیه بر خود دفترچه رسمی اعلام شده سازمان سنجش میداند و بهتر است که برای بررسی جزئیات آن از مشاوره افراد آگاه استفاده کنید.

ارزش‌گذاری رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کنکور تجربی

با فرض اینکه داوطلب کنکور تجربی هستید و حالا کارنامه را در اختیار دارید و از رتبه کل خود در سهمیه و یا کشور مطلع هستید، لازم است تا پتانسیل قبولی خود در رشته‌های گوناگون پزشکی و پیراپزشکی را ارزیابی کنید. اگر چه شرایط پذیرش در رشته‌ها با توجه به نوع دانشگاه، شهر محل تحصیل و… متفاوت است؛ اما در کل اولویت‌بندی این رشته‌ها از رقابتی‌ترین آنها تا ساده‌ترین آنها به قرار زیر است:

  • رشته دندانپزشکی
  • رشته دکتر عمومی پزشکی
  • داروسازی
  • دام‌پزشکی
  • فیزیوتراپی
  • بینایی‌سنجی
  • پرستاری
  • علوم آزمایشگاهی
  • تکنیسین اتاق عمل
  • هوشبری
  • گفتاردرمانی
  • کاردرمانی

پرتوشناسی، پرتودرمانی ، میکروبیولوژی، دندان‌سازی نیز از دیگر رشته‌های پیراپزشکی در اولویت‌های نهایی هستند. همچنین ذکر این نکته الزامی است که کیفیت دانشگاه در سختی و یا سهولت پذیرش برخی از رشته‌ها کاملاً تأثیرگذار است. اما لزوماً همیشه پذیرش رشته‌ها مانند پزشکی و دندان‌پزشکی حتی دانشگاه آزاد از قبولی در تمامی رشته‌های پیراپزشکی حتی در بهترین دانشگاه‌ها دشوارتر و فضای حاکم بر آن رقابتی‌تر است. با رعایت این نکات و در نظر گرفتن ارزش گذاری رشته ها می‌توانید شانس خود برای قبولی را افزایش بدهید.

جمع بندی

انتخاب رشته پزشکی و پیراپزشکی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل در مسیر کنکور تجربی است. موفقیت در این مرحله نیازمند بررسی دقیق کارنامه، شناخت کامل از شرایط پذیرش دانشگاه‌ها، و داشتن اطلاعات به‌روز درباره رشته‌ها و سهمیه‌هاست. برای داشتن یک انتخاب رشته موفق، لازم است با دقت و واقع‌بینی اقدام کنید و از مشاوره حرفه‌ای بهره ببرید. به‌خاطر داشته باشید که آینده تحصیلی و شغلی شما به انتخابی که در این مرحله انجام می‌دهید، وابسته است. پس همه جوانب را به دقت مطالعه کنید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید تا بتوانید در رشته‌ای که به آن علاقه دارید و با توانایی‌هایتان هماهنگ است، تحصیل کنید.

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار