تنظیم دادخواست تامین دلیل

هر فردی که طرح دعوی می کند دلیلی برای اثبات ادعای خود دارد، ولی گاهی در طی مراحل دادرسی ممکن است این دلیل از بین برود ، بنابراین تنظیم دادخواست تامین دلیل را می طلبد تا از دلیل خود محافظت کند. دادخواست تامین دلیل هم در دعوی حقوقی و هم در دعوی کیفری وجود دارد.

قانونگذار برای حفظ حقوق طرفین و حفظ دلایل و مستندات دعوی درخواست تامین دلیل را در قانون مطرح کرده است . شخص برای طرح دادخواست تامین دلیل لازم است که مرجع صالح و نحوه مطرح کردن درخواست تامین دلیل را بداند . در ادامه به بررسی مراحل ثبت درخواست تامین دلیل و مدارک مورد نیاز برای ثبت و هزینه درخواست تامین دلیل خواهیم پرداخت:

تنظیم دادخواست تامین دلیل

مراحل ثبت درخواست تامین دلیل

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و استقرار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، بسیاری از موارد از جمله ثبت درخواست تامین دلیل، نیازی به حضور در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف ندارد و شما می توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت درخواست تامین دلیل کنید.

پیش از اقدام به ثبت درخواست تامین دلیل، لازم است که سه نکته مهم را در نظر بگیرید:

1- نام و هویت شخصی که خواهان تامین دلیل است را دقیقا قید نمایید.

2- موضوع تامین دلیل را دقیقا مشخص کنید‌ و در درخواست تامین دلیل ذکر کنید که به چه دلایلی و با چه ضرورتی می خواهید صورت برداری و تامین دلیل نمایید.

3- محل انجام تامین دلیل را نیز دقیق مشخص کنید.

با توجه به توضیحات بالا فرایند ثبت درخواست تامین دلیل به شرح زیر می باشد:

1- متقاضی باید دارای سامانه ثنا و حساب کاربری در سامانه ثنا باشد. در صورتی که فرد در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشد، پیش از ثبت دادخواست تامین دلیل باید در سامانه ثنا ثبت نام کند.

 2- سپس به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. 

3- متن دادخواست تامین دلیل را که شامل مشخصات درخواست‌کننده ، توضیح مختصر درباره موضوع مورد نظر و بیان دلایل توجیهی است را تنظیم کند.

4- لازم است اصل مدارک و مستندات درخواست تامین دلیل را نیز ارائه دهد.

5- اگر تعیین نام و هویت طرف مقابل برای درخواست‌کننده تامین دلیل، ممکن نباشد، دادخواست تامین دلیل پذیرفته و به جریان گذاشته می‌شود.

6- پس از ثبت درخواست تامین دلیل توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود. از طریق سامانه ثنا هم به متقاضی تأمین دلیل، اغلام می گردد که درخواستش به کدام شورای حل اختلاف، فرستاده شده است.

7- شعبه شورای حل اختلاف نیز درخواست تامین دلیل را بررسی می کند و وقت رسیدگی و زمان حضور متقاضی تامین دلیل را تعیین می‌کند. این مرحله نیز از طریق سامانه ثنا به متقاضی اعلام می گردد.

8- تامین دلیل بررسی می شود و نسخه‌ای از گزارش به متقاضی تامین دلیل ، تحویل داده می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست تامین دلیل

طبق قانون مدنی هنگام ثبت دادخواست تامین دلیل باید مدارک لازم برای تامین دلیل زیر را ارائه داد:

1- اطلاعات و مشخصات متقاضی و طرف مقابل دعوی 

2- موضوع دعوی که برای اثبات آن برای درخواست تامین دلیل اقدام شده است.

3- اوضاع و شرایطی که سبب نیاز به تامین دلیل شده است.

توجه داشته باشید که طبق ماده ۱۵۰ قانون مدنی، لازم است که قبل از ارائه دعوی و یا حین رسیدگی به آن، باید درخواست کتبی یا شفاهی داد. درخواست از سمت ذی‌نفع بایستی به صورت یک تقاضانامه نوشته شود و به تعداد خواندگان همراه با یک نسخه اضافی و کپی برابر با اصل اوراق و اسناد به شورای حل اختلاف ارائه شود. سپس ‌شورای حل اختلاف با تشخیص اهمیت و فوریت موضوع، تقاضا را به کارشناسان رسمی دادگستری فعال در این زمینه ارجاع می‌دهد. در نهایت با حضور مدیر دفتر شعبه شورا و کارشناس مربوطه، در محل شورا صورتجلسه ای با درج نظر کارشناس صادر می‌ گردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست تامین دلیل

هزینه تامین دلیل

هزینه تامین دلیل غیرمالی می باشد. البته هزینه های دیگری مانند هزینه کارشناس رسمی دادگستری را باید در نظر داشت. رویه پرداخت هزینه به کارشناسان رسمی دادگستری به این صورت است که باید مبلغ مشخص شده را به حساب کانون کارشناسان رسمی دادگستری واریز کنید و سپس با ارائه اصل فیش به شورای حل اختلاف، کارشناس مربوطه تعیین می‌شود در نهایت شخص با کارشناس متخصص می تواند هماهنگی های لازم را انجام دهد. کارشناس هم ظرف 10 تا 15 روز نظر خود را به شورای حل اختلاف ارائه می دهد .

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار