چرا باید در عکس برداری حرفه ای از 3 پایه استفاده کنیم؟

بدون شک استفاده از سه پایه در عکاسی یک ضرورت است. به طور کلی قرار نیست با استفاده از سه پایه طیف رنگی عکس هایتان بهبود یابد و یا اینکه دیگر لازم نباشد از تکنیک های عکاسی استفاده نکنید!! بلکه به واسطه سه پایه میتوان ترکیب و وضوح عکس های خود را بهبود بخشید و اثری زیبا و خارق العاده‌تری ایجاد کرد. در ادامه به کاربردهای سه پایه و ضرورت استفاده آن در عکاسی می‌پردازیم تا به شما نشان دهیم وجود و عدم وحود آن چه تاثیری در فرایند عکاسی شما خواهد گذاشت.

ضرروت استفاده از 3 پایه در عکاسی

استفاده از لنزهای بلند

استفاده تنها از لنزهای بزرگ و عریض در عکاسی، بدون هیچگونه وسایل جانبی، باعث لرزش دوربین و درنتیجه ایجاد تاری و لرزش در عکس میشود. از آنجایی که دوربین روی سه پایه بدون هیچگونه حرکت و لرزشی است، عکس های شما با وضوح بیشتر ثبت میگردد. اما اگر همچنان تصمیم دارید به طور دستی عکاسی نمایید، مطمئن شوید که ز سرعت شاتر کمتر از فاصله کانونی استفاده نمی‌کنید.

برخی عکاسان معتقدند سرعت شاتر شما باید حداقل دو برابر فاصله کانونی باشد که استفاده می‌کنید.در دوره های جامع آمورش آنلاین عکاسی نیز استفاده ار 3 پایه این رکن مهم است.

تنظیم ارتفاع

گاهی اوقات طیف رنگی آسمان، بلندی یک ساختمان، کوه و یا هرچیز دیگری آنچنان در دید ما زیبا نمایان می‌شود که تصمیم میگیریم از آن عکس بگیریم. برای عکس برداری از سوژه های عظیم و بلند برای اینکه به توان ویژگی بیشتری را در عکس خود ثبت کرد میتوان دستان خود را بلا برده و نگه داشت. اما در همین پروسه عاوه بر اینه دستان شما خسته میشود، اگر کوچکترین حرکتی صورت گیرد می‌تواند تاری ناخواسته‌ای را به عکس شما اضافه کند. با استفاده از سه پایه ارتفاع مورد نظر خود را تنظیم کنید تا نما و جزئیات بیشتری را در عکس خود ظاهر کنید.

 

تصاویری با سرعت شاتر کمتر

میتوان گفت یکی از ضرورت های اساسی وجود سه پایه، عکاسی با سرعت شاتر کم است. برای گرفتن عکس هایی که حرکت آبشارها، رودخانه ها و امواج را به صورت بافت های یخی و صاف تبدیل می‌کند، نیاز به شاتری با سرعت کم است. برای گرفتن شاتر اگر میخواهید به صورت دستی عکاسی کنید، مطمئن باشید که نتیجه مطلوبی بدست نخواهید یافت. چراکه به هرحال دست انسان ناخوداه دچار لرزش و نوسان می‌شود و همین مورد باعث تیرگی در عکس شما خواهد شد.

دوربین خود را روی سه پایه بگذارید. می توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید که چندین دقیقه طول بکشد و تکان دادن آن تاثیری در آن نخواهد داشت. همچنین برای جلوگیری از وجود کوچکترین لرزش در طی این فرایند، میتوانید با استفاده از یک ریموت و یا زمان سنج خودکار دوربین، زمان شروع و توقف شاتر را تنظیم کنید.

قرار گرفتن در معرض نوردهی متعدد

گاهی اوقات در حین عکاسی میخواهیم از صحنه‌ای عکس بگیریم که دوربین قادر به کنترل همه سطوح مختلف نوردهی موجود، نیست. شاید تصمیم داشته باشید که عکس های مختلفی از صحنه بگیرید که هر کدام بر بخش های تاریک، میانی و روشن متمرکز هستند. همچنین از صحنه چند نمونه با HDR عکس بگیرید. اگر میبینید که جزئیاتی در مناطق تاریک از بین رفته که موجب بهبود عکس شما می‌شوند، HDR را امتحان کنید.

وجود یک سه پایه برای چنین عکاسی هایی ضروری است. درواقع کمترین حرکات می تواند قاب بندی شما را تنظیم و ثابت نگه دارد که این امر تنها با استفاده از سه پایه میسر خواهد بود. زمانی که کادر را تنظیم کردید، موقعیت دوربین خود را قفل کنید. مطمئن شوید که همه پیچ ها محکم بسته شده‌اند و همه قفل های سه پایه باز نمی شوند.

پایداری بیشتر در هنگام وزش باد

در حین عکاسی اگر متوجه تغییر شرایط جوی شدید، شما به یک سه پایه محکم احتیاج خواهید یافت. اگر احساس کردید که به وزن کمی بیشتر نیاز دارید و سه پایه شما دارای قلاب ستون مرکزی است، یک کیسه سنگ یا سایر اشیا سنگین را از آن آویزان نمایید تا سه پایه متعادل شود. همچنین برای سه پایه های سبک‌تر، از بدن خود به عنوان محافظ در برابر باد استفاده کنید.

عکاسی در آب

به طور کلی عکاسی در آب سخت است که آن هم به دلیل ایستادن روی سنگ های لغزنده می‌باشد که نمیتوان به راحتی و دوربین به دست تعادل لازمه را ایجاد کرد. برای به حداقل رساندن احتمال افتادن دوربین در آب، آن را روی سه پایه قرار دهید. همچنین اگر نمیخواهید سه پایه زیاد در آب باشد، می توانید از کابل رهائی از راه دور برای عکاسی از لبه آب به جای قرار گرفتن در آب استفاده نمایید.

مطمئن شوید که سه پایه در آب واژگون نشود، از پایه های گره دار به منظور خواباندن سه پایه در زمین استفاده کنید. اگر مشغول عکاسی در ساحل هستید، به یاد داشته باشید که سه پایه خود را پس از قرار دادن در دریا تمیز کنید زیرا آب شور آن را زنگ زده می‌کند.

عکاسی شب

برای عکاسی در شب برای انکه بتوانید حرکات ستگان و کهکشان را به زیبایی صبت کنید، نیاز به شاتر کنتر دارید. همانطور که اشاره شد در هنگام این فرایند برای اینکه لرزشی صورت نگیرد باید از سه پایه استفاده کنید در غیر این صورت تمام زحمات شما از بین خواهد رفت.

همچنین برای افزایش سرعت شاتر میتوان ISO خود را بالا برد اما در هنگام استفاده از ISO بالاتر ، همه دوربین ها توانایی ایجاد عکس های با کیفیت را ندارند. بنابراین ایمن ترین گزینه این است که سه پایه خود را با خود ببرید تا بتوانید از سرعت شاتر طولانی تری استفاده کنید.

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار