منع موتورسواری زنان؛ تناقضی حاصل از کج‌سلیقگی

موتورسواری زنان در ایران، موضوعی است که هرازچندگاهی به آن پرداخته شده و دوباره به فراموشی می‌رود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتورسواری زنان نیز مشکلی را در این خصوص حل نکرده و پلیس راهنمایی و رانندگی باز هم اعلام کرد که رای دیوان عدالت اداری درباره موتورسواری زنان قابل تسری به عموم نیست، در این شرایط یک کارشناس ارشد ترافیک و از مسئولان پیشین پلیس راهور معتقد است که می‌توان با اصلاح قانون امکان موتورسواری قانونمند را برای زنان فراهم کرد.

به گزارش جهان مانا ُ در همین خصوص علیرضا اسماعیلی فرمانده پیشین پلیس راه گفت: زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، امروزه زنان ما مانند نیم قرن پیش تنها خانه‌نشین نیستند و مانند مردان به فعالیت‌های گوناگون اداری، دانشگاهی، علمی و … می‌پردازند و در اجتماع حضور دارند.

این کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک با اشاره به موانع پیش روی زنان برای استفاده از این وسیله نقلیه گفت: برای استفاده زنان از این وسیله نقلیه، باید موانع مربوط به آن برداشته شود. اصلی‌ترین مانع بر سر راه این موضوع این است که به زنان گواهینامه داده‌ نمی‌شود. در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه‌ رانندگی برای مردان توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. این در شرایطی است که قانون درباره زنان سکوت کرده است. با استناد به همین مورد، برخی از حقوقدانان معتقدند می‌توان از همین موضوع برای اصلاح قانون مذکور بهره برد با توجه به اینکه در قانون مستقیما به این موضوع که نباید به زنان گواهینامه موتورسیکلت‌ داد اشاره نشده‌است. می‌توان از این موضوع استفاده کرد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و ۵۰ درصد جامعه را از این امتیاز بهره‌مند کرد.

وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در بسیاری از کشورهای اسلامی تصریج کرد: در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز شرایط مشابهی برقرار است‌. زنان در این کشورها از موتورسیکلت برای انجام امور روزانه، رفت‌وآمد در سطح شهر و … استفاده می‌کنند. همچنین به علت داشتن کلاه کاسکت، پوشش متعارفی نیز برای رانندگان زن فراهم شده است. حتی در برخی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشورها بیشتر از زنان تشکیل شده‌اند.

منع موتورسواری زنان، تناقضی حاصل از کج‌سلیقگی

اسماعیلی با انتقاد نسبت به تناقض موجود در موضوع موتورسواری زنان گفت: این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می‌توانند ترک موتورسیکلت‌ بنشنینند اما نمی‌توانند راننده آن باشند. این یک کج‌سلیقگی بوده که باید اصلاح شود. این موضوع از جهات مختلف به ترافیک شهری و همچنین وضعیت اقتصادی مردم کمک خواهد کرد. استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و به‌تبع تعدیل شرایط ترافیکی شهر خواهد شد. فراتر از همه این موارد، موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده‌اند از آن محروم شده‌اند.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور درباره زیرساخت‌های آموزشی لازم برای آموزش موتورسواران زن اظهار کرد: وقتی این قانون اصلاح شود، متقاضیان زیادی وجود دارند تا آموزش‌های مخصوص موتورسواری به زنان را ارائه دهند و آموزشگاه‌های خاص با همین هدف ایجاد خواهند شد یا آموزشگاه‌های فعلی بخش‌هایی خاص و مرتبط با این مورد ایجاد خواهند کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه