سطح سواد دانشآموز ایرانی در زبان فارسی از حد متوسط پایینتر است
نتایج تحقیقات پژوهشی و مطالعات میدانی نشان میدهد که سطح سواد دانشآموز ایرانی در مهارتهای زبانی و ادبی زبان فارسی از حد متوسط پایینتر است.
در همین راستا اهم گفتگوی مریم دانشگر، سرپرست گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان در ادامه آمده است:
- طرح «بررسی هویت ملی در کتابهای درسی» تازهترین طرح به اتمام رسیده این گروه است که سه سال بر روی آن کار صورت گرفته است. در این مدت، تمامی کتابهای درسی در 12 مقطع تحصیلی از منظر هویت ملی و به ویژه زبان فارسی که یکی از شاخههای هویت ملی است، بررسی شده است.
- به همین منظور، تمامی کتابها از مقطع اول دبستان تا مقطع دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت و یکی از خروجیهای آن، تبیین هویت ملی در کتابهای درسی بود. کاستیها و ضرورتها در این موضوع شناسایی شد. قرار است این طرح به آموزش و پرورش ارائه شود. امیدواریم که آموزش و پرورش نیز به پژوهش صورت گرفته توجه کند و این طرح به عنوان الگویی در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
- در تمرکز بر کتابهای درسی به این نتیجه رسیدیم که ما در این منابع هیچگونه نقشه راهی برای آموزش هویت ملی به دانشآموزان نداریم. در اسناد بالادستی بر بحث هویت ملی و ایجاد علاقه به زبان و ادب فارسی تأکید شده است، اما در هنگام تألیف کتابهای درسی، برنامه مدونی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد؛ در واقع هر مؤلف براساس شمّ زبانی خود، به این موضوع پرداخته است؛ به همین خاطر ما گاه شاهد این بودیم که مثلاً در کتاب ریاضی بیشتر به این موضوع پرداخته شده است تا کتاب علوم اجتماعی.
- تحقیقات متعددی در این زمینه طی سالهای گذشته انجام گرفته است. اگر بخواهم براساس این پژوهشها به این پرسش پاسخ دهم، باید بگویم تحقیقات دانشگاهی، مقالات پژوهشی، براساس آزمون پرلز و نتایج کنکور بیانگر این است که دانشآموزان ایرانی در این سالها مهارتهای زبانی و ادبی را در شأن زبان فارسی به دست نیاوردهاند.
- براساس تحقیقات صورت گرفته و صحبتهای معلمان، متأسفانه همینطور است. دانشآموزان از حد متوسط پایینتر هستند، اما این به معنای پایین بودن استعداد دانشآموزان نیست.
منبع:
تسنیم