در برنامه هفتم توسعه تصویب شده است؛

تغییرات در قانون نظام وظیفه و معافیت‌های جدید سربازی

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: اصلاح قانون نظام وظیفه با توجه به نیاز دفاعی و مطالبات جامعه سبب افزایش کارآمدی سربازی می‌شود.

 

محسن پیرهادی، عضو هیات رییسه مجلس، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اصلاح قانون نظام وظیفه بر اساس نیاز دفاعی کشور و توجه به مطالبات جامعه سبب افزایش کارآمدی سربازی می‌شود، گفت: با حرفه‌ای شدن سربازی هم نیرو‌های مسلح از یک نیروی حرفه‌ای و دارای تعلق و تعهد خدمت بیشتری بهره‌مند خواهند شد و هم جامعه نگاه مثبت و رضایت بیشتری نسبت به خدمت سربازی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون نظام وظیفه سال‌هاست که از سوی مشمولان و خانواده‌های آنان و بخشی از نیرو‌های مسلح مطرح می‌شود، ادامه داد: اگرچه در سال‌های گذشته چند باری اصلاحات جزیی در قانون اعمال شده، اما آنطور که باید و شاید نه نیاز‌های نیرو‌های مسلح را بر آورده کرده و نه رافع مطالبات جامعه و مشمولان وظیفه بوده است، در همین راستا هم اصلاح قانون نظام وظیفه از آغاز بکار مجلس یازدهم به عنوان یکی از مطالبات مردمی در دستور کار جمعی از نمایندگان قرار گرفت و جلسات کارشناسانه بسیاری حول این موضوع با کارشناسان دفاعی و نظامی و نمایندگان ستاد نیرو‌های مسلح و کارشناسان حوزه پژوهشی و استراتژی انجام شد.

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس همین ضرورت بحث اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی ذیل ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه با حضور کارشناسان و نمایندگان نیرو‌های مسلح در کمیسیون تلفیق مطرح و اصلاحات قابل توجهی در این زمینه مصوب شد.

پیرهادی گفت: پاره وقت شدن و کاهش زمان خدمت، معافیت مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر و معافیت مشمولان بالای ۳۵ سالِ دارای دو فرزند از خدمت سربازی، جایگزینی خدمت وظیفه با دیگر عضویت‌ها از جمله تکالیف نیرو‌های مسلح در طول زمان اجرای برنامه هفتم توسعه از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق در زمینه حرفه‌ای شدن سربازی است.

وی تاکید کرد که مصوبه اصلاح دوره خدمت نظام وظیفه پس از اخذ رای در صحن علنی مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.

 

منبع: تسنیم
دیدگاه