موقع مواجهه با همسایه پرسروصدا چه کنیم؟
کارشناسان میگویند حتی الامکان از تماس گرفتن با پلیس خودداری نمایید چرا که کشاندن پای پلیس به موضوع میتواند برای سالهای آینده و زندگی تان در آن مکان مشکل ایجاد کند یا بدتر از آن باعث دامن زن به یک وضعیت ناامن شود.
به گزارش جهان مانا به نقل از واشنگتن پست، در عین حال، صدای طولانی و بیش از حد بلند نه تنها ناامیدکننده است بلکه میتواند به سلامتی شما آسیب برساند و باعث آسیب رساندن به شنوایی، افزایش فشار خون، کمبود خواب و موارد دیگر شود.
در ادامه به نحوه مواجهه با مشکل سروصدای همسایه خواهیم پرداخت:
از حقوق خود آگاه باشید
پیش از طرح شکایت در نظر داشته باشید که با قوانین مرتبط با سرو صدای همسایه یا کشور یا منطقه محل سکونت خود آشنا شوید. معمولا در اکثر کشورها قوانینی در این باره وجود دارد. هم چنین، در امریکا در اکثر ایالاتهای آن کشور در این باره قوانینی وجود دارد.
به طور مستقیم و محترمانه به همسایه خود نزدیک شوید
"لیدی ترنت ویلسون" کارشناس آداب معاشرت در دالاس میگوید بهترین زمان برای معرفی خود به همسایگان زمان پیش از بروز درگیری است، اما اگر شانس خود را از دست دادید و اکنون باید مشکلی را مطرح کنید برای ایجاد حسن نیت در این فرآیند خیلی دیر نیست.
ویلسون میافزاید: "ابتدا مطمئن شوید که آرام هستید. شما قطعا باید بدانید احتمال درگیر شدن وجود دارد و میتوانید به قدری عصبانی شوید که ممکن است رفتاری بی ادبانه داشته باشید. در نتیجه، به خود بگویید که میخواهید رفتاری دوستانه و باز داشته باشید و خود را معرفی کنید. با یک جمله معمولی باب صحبت را باز کنید مانند "به نظر میرسد که دیشب به شما خوش گذشته است". آشنایی با همسایگان ممکن است دیدگاه شما را نسبت به موقعیت آنان تغییر دهد.
برای مثال، اگر خانوادهای اخیرا صاحب نوزادی شده ممکن است نسبت به آنان احساس همدردی بیش تری داشته باشید. سعی کنید با طرح پرسشهایی درک بهتری از آن چه در حال وقوع است به دست آورید. اگر همسایه تان در حال بازسازی خانه اش میباشد و علت سرو صدا کارهای تعمیرات است بپرسید که تا چه زمانی به طول خواهد انجامید. اگر پایان فرایند تعمیرات و بازسازی نزدیک باشد شاید بتوانید سرو صدا را تا مدت اندک دیگری نیز تحمل کنید. هم چنین، اگر صدا ناشی از یک فعالیت معمولی مانند چمن زنی یا تمرین یک ساز موسیقی است شاید بتوانید بر سر زمان انجام کار با همسایه تان سازش کنید.
در هر صورت، نحوه ارتباط شما میتواند تفاوت ایجاد کند. روانشناسان میگویند ارتباط مستقیم و صادقانه، اما محترمانه میتواند مثبت باشد. زبان بدن شما ممکن است شامل تماس چشمی، حالت مستقیم و حرکات آرام باشد. سعی کنید صحبت را بر روی موضوع مورد نظر متمرکز سازید".
کارشناسان میگویند بهتر است مشکل و نه همسایه را هدف قرار دهید. کاری که نباید انجام دهید آن است که تا حد امکان از یک فرد شکایت نکنید و دیگران را علیه او وادار به جبهه گیری نسازید.
اگر در ابتدا موفق نشدید سعی کنید و دوباره تلاش کنید. اگر سر و صدا بعد از اولین مکالمه شما ادامه پیدا کرد ویلسون توصیه میکند دوباره با همسایه خود صحبت کنید. اساسا شما با هر بار صحبت کردن فرصتی به همسایه تان میدهید تا قبل از درگیر کردن طرفی ثالث مشکل را حل کند. او میگوید اگر پس از سه بار تلاش کماکان در حال تقلا هستید ممکن است زمان تشدید رویکرد و موضع فرارسیده باشد.
آن چه رخ میدهد را مستند کنید تا شواهدی در اختیار داشته باشید
ویلسون میگوید مهم است که همه چیزهایی که اتفاق میافتد را مستند کنید. بدین ترتیب، در صورت لزوم میتوانید آن اطلاعات را در اختیار طرف ثالثی مانند صاحبخانه یا هیئت مدیره قرار دهید وقتی صدا را میشنوید تاریخ و ساعت را یادداشت کنید. میتوانید صدا را روی گوشی تلفن همراه خود ضبط کنید یا با استفاده از اپلیکیشنهایی که برای این موضوع تهیه شده اند میزان و سطح صدا را اندازه گیری کنید. شما اساسا در حال ساختن یک پرونده هستید تا بتوانید نشان دهید که این یک مسئله تکراری است و خارج از محدوده قوانین مرتبط با صدا و یا قوانین ساختمان در حال رخ دادن است.
هنگامی که تلاش برای مذاکره با همسایه کارساز نبود ممکن است وقت آن رسیده باشد که به مدیر ساختمان یا مالک ملک (در صورت استیجاری بودن) مراجعه کنید. مستندات خود را در مورد موضوع ارائه دهید و بپرسید که آیا او میتواند وارد عمل شود یا خیر. مالکان موظف هستند مستاجران را در قبال قوانین پاسخگو سازند. اگر قصد تشکیل گروهی را در رسانههای اجتماعی در قالب همسایگان یک ساختمان ندارید ممکن است کاری کمک کننده باشد که از سایر همسایگان نیز بپرسید آیا آنان نیز متوجه سروصدا شده اند یا خیر.
با این وجود، زمانی که با طرف قدرتمندی از جمله یک شرکت تجاری بزرگ یا یک ساختمان صنعتی مواجه هستید ممکن است لازم باشد به شیوهای عمیقتر درگیر شوید و در جلسات شورای شهر شرکت کنید یا با یک سازمان غیرانتفاعی محلی که بر روی ارائه حمایت در منطقه خود متمرکز است تماس بگیرید.
هم چنین میتوانید سعی کنید عایق صوتی خانه خود را بهبود بخشید. اگر صدا در یک بازه زمانی محدود به گوش میرسد میتوانید هدفونهای حذف نویز را نیز امتحان کنید یا از یک فن یا دستگاه نویز سفید برای پوشاندن آن صدا استفاده کنید.
به دنبال میانجی گر باشید
حتی اگر مشکلی غیرقابل حل به نظر میرسد هنوز راههایی وجود دارد که میتوانید پیش از توسل به دعوی قضایی در پیش بگیرید. پیشنهاد میشود به یک مرجع میانجی حل اختلاف مراجعه کنید. معمولا در مراجع حل اختلاف هیئتی متشکل از دو یا سه نفر حضور دارند تا به شما کمک کنند یک گفتگوی ساختاریافته درباره آن چه رخ میدهد و راه حلهای ممکن برای آن مشکل را داشته باشید.
اگر سایر گزینهها را امتحان کرده اید و یا از برقراری ارتباط با همسایه تان احساس ناامنی میکنید در آن مرحله میتوانید با پلیس تماس بگیرید. با این وجود، بدانید که مشارکت پلیس میتواند منجر به عواقب ناخواسته شود بنابراین، تصمیم تان را با دقت بسنجید. زمانی که مامور پلیس بیاید احتمالا یک هشدار شفاهی به همسایه تان داده خواهد شد. پس از تخلفات مکرر اگر همسایه شما مستاجر باشد ممکن است جریمهای برایش تعیین کنند، اتهاماتی را مطرح کنند یا مالک ملک را درگیر ماجرا سازند. در مورد طرح دعوی در اکثر موارد این کار عملی نیست، زیرا اکثر وکلا نمیخواهند علیه کسی که سر و صدای زیادی ایجاد میکند پروندهای را برای جبران خسارت باز کنند، زیرا به طور کلی ارزش تلاش را ندارد.