فهرست خرابی‌های مترو در سال ۱۴۰۲

چرا سریال خرابی‌های متروی تهران تمام نمی‌شود؟

مسافران هر روزه مترو به سریال خرابی‌های واگن‌های مترو عادت کرده‌اند . خرابی‌هایی که می‌تواند جمعیت ایستگاه‌های مترو را مدتی به مرز انفجار برساند و گاهی هم بر ترافیک بخشی از تهران اثر گذار باشد درست مانند اتفاقی که اواخر دی ماه امسال اتفاق افتاد و مترو سواران در خط یک، نخستین روز هفته را با یک ساعت سرگردانی آغاز کردند .

 

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این حادثه را این گونه تصویر می‌کند: با خراب‌شدن یک رام قطار در خط یک متروی تهران هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که این خرابی نتیجه فرسودگی است. بارها فرسودگی ناوگان مترو را تذکر داده و راهکارهای متعدد آن را اعلام کرده‌ایم، اما هنوز درخصوص مکانیسم خریدهای خارجی به نتیجه نرسیده‌اند.

پاسخ مدیران شهری به این هشدار تشکری هاشمی این بود که ریشه خرابی های واگن به زمانی می‌رسد که تشکری هاشمی مسئولیت معاونت حمل ونقل عمومی را برعهده داشته است .

اما محسن هاشمی، رییس شورای پنجم شهر تهران معتقد است که تجهیزات مترو براساس استاندارد ۳۰ ساله مستهلک می‌شوند تجهیزات اولیه مترو مربوط به سال ۷۵ است وبیش از ۲۵ سال از عمر تجهیزات ثابت و واگن‌های اولیه که به مترو وارد شده گذشته است.

به گفته او مترو پدیده‌ای نیست که بتواند خرابی‌ها را تحمل کند و سیستم دقیقی است که هر خرابی در آن می‌تواند سبب بی‌نظمی و نارضایتی شدید در زمان پیک مسافر شود که بی‌عرضگی مدیران را نشان می‌دهد .

هاشمی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر تعداد خرابی‌ها در مترو روز افزون شده و تقریبا هر روز شاهد موضوعی در مترو هستیم که باعث نارضایتی می‌شود، عمر برخی از قطاهارهای مترو گذشته حتی زمان اورهال آنها هم گذشته است و زیرا برخی از این قطارها زمانی که عمرشان به ۳۰ سال می‌رسد دیگر صرف نمی‌کند که اورهال شوند.

او تاکید می‌کند که مشکل اصلی خرابی‌های پی در پی واگن‌ها مشکلاتی است که در نگهداشت آنها وجود دارد .

موضوعی که جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هر وسیله نقلیه‌ای پس از مدتی دچار استهلاک می‌شود و باید به آن رسیدگی کرد حتی وقتی یک دوچرخه نیز خریداری می‌شود به آن رسیدگی می‌کنیم و نمی‌توان فرض کرد وسیله‌ای وجود دارد که به صورت مادام العمر کار می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌های سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر اینکه خرابی‌های امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در ۷ سال گذشته است، گفت: سخنگوی شهرداری تهران صحبت‌های مشعشعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این خصوص صحبت کنند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم به سخنگو که به نمایندگی از شهرداری صحبت می‌کند می‌گویم قطار در هنگام حرکت فرسوده می‌شود و هر انسان عاقلی می‌داند که قطار نو را تعمیر نمی‌کنند شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفته‌اید و نمی‌توانید از گذشتگان صحبت کنید شما سه سال را از دست داده‌اید و مردم را گرفتار کرده‌اید و عذرخواهی فایده‌ای ندارد باید آستین بالا بزنید کارخانه واگن سازی را سه شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود و کاری نکنیم که مردم هر روز صبح برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند.

 

به گفته او کمتر شهروندی است که از خرابی‌های این روزهای مترو تهران اطلاع نداشته باشد، سریال خرابی‌های مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثه بیرون نیامده‌ایم شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماه‌های اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است. قفل شدن ترمز و عمل نکردنش در خط تست و آتش سوزی در پست برق مترو تهران نمونه‌هایی از اتفاق‌هایی هستند که در هفته‌های گذشته به وقوع پیوستند. این خرابی‌ها و اشکالاتی که هر روز به وقوع می‌پیوندند و گاهاً چهره‌ زننده‌ای از سامانه پیشرو حمل و نقل انبوه به وجود می‌آورد باعث شده تا نگرانی‌های بسیاری برای ما ایجاد شود.

 

سمت

اظهار نظردرخصوص خرابی های مترو

علیرضا زاکانی ؛شهردار تهران

ما با یک ناوگان فرسوده از قبل مواجه هستیم و قطارهای دی. سی مربوط به دهه ۷۰ است که امروز در نقطه‌ای قرار گرفته که علاوه بر اورهال اساسی، بازبینی‌هایی انجام و در مدل جدید خدمات رسانی می‌کنند.

در کنار این فرسودگی اتفاقاتی است که رخ می‌دهد، مثلا اتفاق یکشنبه شب در بحث انتقال سوزن و جابجایی بود که باعث اختلال شد و بنابراین در ناوگان موضوع ناظر به فرسودگی است.

سید جعفرتشکری هاشمی؛رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران

از اولین روزهایی که در شورا حضور یافتم درخصوص فرسودگی ناوگان مترو صحبت کرده و اعلام کردم این ناوگان خسته است و به تعمیرات اساسی، اورهال و به‌روزرسانی احتیاج دارد. به صورت کلی دوهزارو ۱۴۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی واگن‌های مترو اختصاص یافته که از این میزان هزارو ۵۵۰ میلیارد تومان از محل منابع، ۵۰۰ میلیارد از محل اوراق مشارکت و ۹۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای آرم ترافیک است. هیچ بهانه و عذری برای تعمیرنکردن واگن‌های مترو وجود ندارد. طبق آنچه در کنترل پروژه مشاهده شده از دوهزارو ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه تاکنون ۹۱ میلیارد تومان یعنی کمتر از پنج درصد هزینه گزارش شده و نمی‌دانیم چه معجزه‌ای قرار است رخ دهد تا در دو ماه پایانی سال، ۹۵ درصد بودجه و اقدامات بهسازی محقق شود.

محمد علیخانی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پنجم

درست‌ترین آمار را اعضای شورای فعلی و به خصوص کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل دارند و بهتر می‌توانند قضاوت کنند. در تذکری که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل درخصوص سرگردانی هزاران مسافر مترو به دلیل خرابی‌های پی در پی قطارهای مترو دادند اشاره شدکه آقای مدیرعامل مترو برای خرید چیزهای دیگر در مسافرت هستند.اگر دیگران مقصر بودند حتما در این تذکر به آن اشاره می‌شد، وقتی عملکرد ندارند چاره‌ای جز فرافکنی ندارند و تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند، در دولت هم همین طور است، هر چه که از قبل انجام شده و ۱۰ تا ۲۰ درصدش مانده را کامل و افتتاح می‌کنند می‌گویند ما کردیم و هر چه اشکال داشته باشند می‌گویند مال قبل است. آن‌هایی که به نفعشان است را مصادره می‌کنند و آن‌هایی که به نفعشان نیست را به گردن دوره گذشته می‌اندازند که این جواب نمی‌دهد .

ناصرامانی، عضو شورای شهر تهران

تعداد زیادی از قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند، به علاوه به دلیل پایان یافتن عمر مفید قطارها تعداد زیادی از آنها بلا استفاده مانده اند. قطعاً قطارهای فعلی به دلیل فرسودگی و از رده خارج شدن، خطر آفرین هستند و ما این هشدارها را به دولت و شهرداری اعلام کرده‌ایم.

به دلیل فرسودگی قطارها شاهد بروز مشکلات متعدد و خرابی آن ها هستیم. در صورت عدم اقدام به اورهال یا ورود قطار های جدید نیز این اختلالات و مشکلات شهر بیشتر می‌شود.

مهدی اقراریان؛رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران

ارزیابی من درخصوص وضعیت مترو این است که وضعیت فعلی ناشی از سوءمدیریت زاکانی است. ما شهردار تهران را براساس قانون پاسخگو می‌دانیم. اگر این روند تکرار حوادث در متروی تهران ادامه پیدا کند، قاعدتا بحث سوال از شهردار تهران را دنبال خواهیم کرد و ایشان باید حاضر و پاسخگو شود. من امروز صراحتا اعلام کردم که بعد از گذشت حدود دو سال‌ونیم، دوره کارآموزی آقای زاکانی در شهرداری تمام شده و او باید پاسخگوی تصمیمات و اقدامات خودش باشد. ما کمتر از سه سال، شاهد جابه‌جایی سه معاون حمل‌ونقل و ترافیک و جابه‌جایی سه مدیرعامل مترو بودیم. همچنین وضعیت خدمت‌رسانی مترو قابل قبول نیست و ما نسبت به جان و سلامتی شهروندان در متروی تهران نگرانیم.

محسن هرمزی ؛معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

 

در حوزه قطارهای DV تجهیزات عمدتا اروپایی است که تامین آن شرایط را برای ما سخت می‌کند البته ثبت سفارش صورت گرفته است.ما در ابتدای دوره با انبارهای خالی رو به رو بودیم، در چهار سال قبل از این دوره هیچ اتفاقی از لحاظ تامین قطعات یدکی صورت نگرفته و حتی یک قطار نیز اورهال نشده بود، عدم مدیریت صحیح و تخصیص منابع در دوره‌ای صورت گرفته بود که قطعا اثرات خود را نشان می‌دهد.

 

 

 

*لیست خرابی های مترو براساس اطلاعیه ها و گفت و گوهای منتشر شده روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو (خرابی هایی که در فضای مجازی خبر و تصاویرآن منتشر شده در این لیست نیامده‌اند)

جزییات خرابی قطارهای متروی تهران

زمان خرابی

ساعت ۲۲ دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، یک قطار در محدوده ایستگاه‌های سرسبز تا علم و صنعت دچار نقص فنی شد که پس از بروز این اتفاق، مسافران قطار به‌طور ایمن تخلیه و به سمت ایستگاه علم و صنعت هدایت شدند.

۲۱ اسفندماه

به علت بروز حریق در سیستم الکترونیکی RS در ایستگاه شوش، برق خط یک حدفاصل ایستگاه های ۱۵خرداد تا شهید بخارایی قطع و حرکت قطارها متوقف شد

۱۳ اسفندماه

ساعت ۱۳:۱۶ قطاری که در ایستگاه گلشهر(خط ۵ مترو) در حال تخلیه مسافران در ایستگاه پایانی بود در طبقه پایین واگن چهارم، دچار آتش سوزی شد. این حادثه مصدومی به همراه نداشت و آتش به سرعت مهار و خط به حالت عادی بازگشت. به گفته مدیران شهری فردی به صورت عمدی اقدام به آتش‌سوزی در واگن مترو کرده بود که دستگیر و تحویل عوامل امنیتی شد.

۱۰ اسفندماه

ساعت ۹ صبح قطاری که بدون مسافر در حال انجام تست و آزمون‌های حرکتی بود در انتهای پایانه صادقیه دچار حادثه می‌شود. در این اتفاق تنها راهبر این قطار دچار آسیب‌دیدگی شد که توسط اورژانس به مرکز درمانی منتقل شد.

۳۰ بهمن ماه

۲ بهمن به علت بروز نقص فنی و توقف یک رام قطار از ساعت ۷:۵۱ تا ۸:۱۸ در سکوی غربی ایستگاه میرزای شیرازی در خط سه مترو، حرکت قطارها در مسیر قائم به سمت آزادگان با اختلال همراه شده بود. تکنسین ها و کارشناسان فنی این شرکت بلافاصله بعد از بروز نقص فنی برای رفع آن و خروج قطار از خط اقدام کردند، بعد از کوپل قطار و تخلیه مسافری در ساعت ۸:۱۸ حرکت قطارها در این مسیر به حالت عادی بازگشت. یک بهمن ماه هم خرابی مترو در خط یک باعث سرگردانی مسافران و بروز مشکلاتی برای آنها شده بود.

۲ بهمن ماه

به علت بروز نقص فنی، حرکت قطار در مسیر کهریزک به سمت تجریش بین ایستگاه های شهید همت وحقانی از ساعت ۰۷:۱۹ دقیقه متوقف و سرویس دهی در خط یک مترو با اختلال همراه شد. تکنسین ها و کارشناسان فنی این شرکت بلافاصله بعد از بروز نقص فنی برای رفع آن و خروج قطار از خط اقدام کردند بعد از کوپل قطار و تخلیه مسافری در ساعت ۸:۰۳ حرکت قطارها در این مسیر در حال انجام است

۳۰ دی ماه

به علت مشکل پیش آمده در پست برق خط ۴ مترو، سرویس دهی در این خط حد فاصل ایستگاه تئاتر شهر تا ایستگاه توحید از ساعت ۶:۲۷ با اختلال روبرو شد. این مشکل در ساعت ۷:۱۰ دقیقه بر طرف و سرویس دهی در این خط از سر گرفته شد.

۲۰ دی ماه

ساعت ۱۸:۳۵ نقص فنی در یکی از قطارهای خط یک مترو تهران در تونل محدوده ایستگاه میرداماد تا ایستگاه شهید حقانی باعث ایجاد اختلال در اعزام قطارها در این خط شد.

بعد از کوپل قطار و تخلیه مسافری در ساعت ۱۸:۵۹ انسداد مسیر برطرف شد. به منظور کاهش ازدحام مسافری یک قطار خالی از مبدأ ایستگاه شهید حقانی به سمت شهرری نیز اعزام شد.

۱۱ دی ماه

در ساعت ۸:۱۵ صبح شنبه ۸ مهرماه ‌ ۱۴۰۲ یکی از قطارهای خط ۳ مترو به دلیل نقص فنی متوقف شد که بلافاصله تکنسین‌های فنی به ایستگاه اعزام شدند و پس از کوپل قطار در ساعت ۸:۳۰ و تخلیه مسافری قطار به ایستگاه آزادگان منتقل شد. از ساعت ۸:۳۰ اعزام قطارها در خط سه متروی تهران طبق برنامه انجام شد، اما با توجه به اینکه این قطار از سمت ایستگاه قائم به سمت ایستگاه آزادگان در حرکت بود و حجم زیادی مسافر داشت، همین توقف ۱۵ دقیقه‌ای قطار در داخل تونل باعث افزایش حجم مسافر بر روی سکوها شده و کمی زمان لازم است تا حجم مسافران روی سکوها به حالت عادی بازگردد.

۸ مهرماه

روز یکشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ در یکی از قطارهای خط سه مترو دچار نقص فنی شده و بازمانده بود اگر در قطار حین حرکت دچار نقص فنی شود برابر دستورالعمل و برای ایمنی مسافران باید با هماهنگی اتاق فرمان یا مسئول ایستگاه، کار نصب «حائل ایمنی» در آن قسمت انجام می گیرد.

۳۰ مهرماه

ساعت ۷:۱۵ دقیقه به علت نقص فنی، یکی از قطارهای اعزامی از ایستگاه تهران(صادقیه) به سمت ایستگاه فرهنگسرا در سکو جنوبی ایستگاه شهید مدنی متوقف و سرویس دهی در تمامی خط دو با اختلال همراه شد.

۱۴ شهریورماه

ساعت ۱۸ به علت بروز حریق در اتاق برق تأسیسات ایستگاه پایانه ۱و۲ فرودگاه مهرآباد، مسافرگیری حد فاصل ایستگاه های بیمه، پایانه ۱و۲و پایانه ۴و ۶ فرودگاه مهرآباد انجام نمی شود. این آتش سوزی در لحظات اولیه با حضور نیروهای آتش نشانی اطفا شد و هیچ مصدومی نداشت.

یک شهریورماه

در ساعت ۱۳:۱۱ روز ۲۲ تیر ماه، شبکه برق بالاسری به علت اتصال تجهیزات عمرانی که خارج از محدوده خط قرار داشت قطع شد ، این اتفاق باعث بی برقی خط ۵ و اختلال در سرویس دهی حد فاصل ایستگاه اتمسفر تا گلشهر شد.

سرویس دهی حد فاصل ایستگاه های اتمسفر تا گلشهر در این خط تا اطلاع ثانوی با تأخیر انجام می شود.

۲۲ تیرماه

ساعت ۱۰ صبح صبح۱۶ تیر ماه، نقص فنی در شبکه برق بالاسری در خط پنج منجر به اختلال در سرویس دهی بخشی از این خط شد این اتفاق باعث توقف دو قطار در حد فاصل ایستگاه کرج به سمت محمد شهر و گلشهر به سمت هشتگرد شد.

سرویس دهی در حد فاصل ایستگاه گلشهر به هشتگرد به حالت عادی بازگشت اما خدمات رسانی به مسافران در حد فاصل ایستگاه های گلشهر و کرج در این خط تا اطلاع ثانوی با تاخیر انجام می شود.

 

۱۶ تیرماه

ساعت ۷:۵۰ صبح سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ نقص فنی در یکی از قطارهای خط سه متروی تهران در محدوده ایستگاه میدان حضرت ولی‌عصر (عج) به سمت ایستگاه جنوب غربی باعث ایجاد اختلال در اعزام قطارها در این خط شد. تکنسین‌های فنی جهت رفع اختلال فنی پیش‌آمده اقدام کردند و بعد از کوبل قطار در ساعت ۸:۱۵ صبح انسداد مسیر برطرف و سرویس دهی به مسافران آغاز شد.

در ساعت ۸:۱۶ دقیقه صبح نقص فنی دیگری در خط یک باعث توقف قطار در ایستگاه علی‌آباد (به سمت شمال) شده بود این اختلال در کمتر ۲۰ دقیقه رفع و حرکت قطارها از ساعت ۸:۳۶ ازسرگرفته شد.

۳۰ خرداد ماه

در ساعت ۷:۴۱ صبح چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ یکی از قطارهای اعزامی از ایستگاه تهران(صادقیه) به سمت ایستگاه فرهنگسرا به دلیل نقص فنی، در خروجی جنوبی ایستگاه شادمان به مدت ۲۶ دقیقه متوقف شد.

بلافاصله تکنسین های فنی به این ایستگاه اعزام و ساعت ۸:۰۷ قطار کوپل و سرویس دهی در این خط از سرگرفته شد.

۳ خردادماه

ساعت ۱۷:۲۵ عصر ۱۲اردیبهشت ماه نقص فنی یکی از قطارها در محدوده ایستگاه دانشگاه شریف به سمت ایستگاه صادقیه باعث ایجاد اختلال در اعزام قطارها در خط ۲ شد.

بلافاصله تکنسین‌های فنی برای رفع اختلال پیش‌آمده اقدام کردند و بعد از کوپل قطار در ساعت ۱۷:۴۳ انسداد مسیر برطرف و خدمت‌رسانی در این خط به حالت عادی بازگشت.

۱۲اردیبهشت ماه

درساعت ۷:۴۴ صبح سه‌شنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ یکی از قطارهای خط ۳ در ورودی شرقی ایستگاه راه‌آهن به دلیل نقص فنی متوقف شد که بلافاصله تکنسین‌های فنی به ایستگاه اعزام شدندپس از کوپل قطار در ساعت ۸:۷ و تخلیه مسافری؛ قطار به ایستگاه آزادگان منتقل شد. این قطار از سمت ایستگاه آزادگان به سمت قائم در حرکت بود که از ساعت ۷:۴۴ به مدت ۲۳ دقیقه متوقف شد.

۵ اردیبهشت ماه

در ساعت ۸:۵۳ دقیقه صبح ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ یکی از قطارهای خط ۱ مترو تهران در ایستگاه شریعتی با نقص فنی رو برو شد و به همین خاطر سرویس دهی در محدوده ایستگاه شهید حقانی تا تجریش تا ساعت ۹:۳۰دقیقه با کندی همراه بود.

این اختلال به علت نقص فنی در بخش سیستم رانش یکی از قطارها ایجاد وموجب بروز اختلال در سیر قطارها و افزایش زمان انتظار و تردد مسافران شد.

۱۹ فروردین ماه

 

دیدگاه