ضرغامی:رشد قارچ در تخت جمشید هیچ چیز خاصی نیست/ کسی فکر نکند، آثار تاریخی را رها کردیم!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: رشد قارچ در تخت جمشید یکی از موضوعات بسیار معمولی و طبیعی است که حوزه مرمت به این مسایل توجه دارد و اقدامات لازم را انجام می دهد و هیچ چیز خاصی نیست.

به گزارش جهان مانا، سید عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «گزارش هایی منتشر شده که وضعیت آثار تاریخی ایران در حوزه زیست محیطی چندان مطلوب نیست، اخیراً خبری درباره رشد قارچ در تخت جمشید و ریزش بخشی از دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران خبر ساز شد. وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی چه اقدامات و برنامه هایی در دستور کار دارد؟» گفت: در مورد رشد قارچ در تخت جمشید خبری در فضای مجازی منتشر شد که باید تأکید کنم حوزه مرمت ما تمام آسیب هایی که در مورد ابنیه تاریخی است را شناسایی و تحلیل کرده و نسبت به مرمت و برطرف کردن آسیب ها اقدام می کند.

وی ادامه داد: رشد قارچ در تخت جمشید یکی از موضوعات بسیار معمولی و طبیعی است که حوزه مرمت به این مسایل توجه دارد و اقدامات لازم را انجام می دهد و هیچ چیز خاصی نیست.

ضرغامی گفت: اگر کارشناسی راجع به اهمیت این قارچ ها در تخت جمشید صحبت کرد، اشکالی ندارد ولی کسی فکر نکند، کلاً این آثار تاریخی مهم رها شده و برای حفظ و نگهداری آن اقدامی انجام نمی شود.

وی در واکنش به خبری درباره «ریزش بخشی از دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران» نیز بیان کرد: همه بناهای خشتی نیز را تحت نظارت داریم و اقدامات لازم جهت نگهداری و مراقبت از این آثار در دستور کار است.

ضرغامی تأکید کرد: از وضعیت آثار تاریخی بی اطلاع نیستیم، آسیب ها یک به یک شناسایی می شوند و متناسب با امکانات و اعتباراتی که داریم، اولویت بندی می کنیم؛ درباره برخی از این آثار اقدامات نجات بخشی می کنیم یعنی خارج از نظمی که هست بلافاصله رسیدگی می کنیم تا در صورت لزوم و خارج از زمانبندی یک امکان حداقلی فراهم شود و بنا را نجات دهیم.

 

منبع: شفقنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار