پرتاب موفق فضاپیمای بدون سرنشین به ماه توسط هند

هند در دومین تلاش خود برای ارسال فضاپیمای بدون سرنشین به ماه، موفق شد موشکی حامل این فضاپیما را با هزینه‌ای پایین برای فرود روی ماه پرتاب کند.

موشک سنگین LVM ۳-M ۴ حامل فضاپیمای چاندرایان-۳، از منطقه سریهاریکوتا در ایالت جنوبی آندرا پرادش پرتاب شد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرد چاندرایان-۳ سفر خود را به ماه آغاز کرده است. وضعیت فضاپیما عادی است.

این کشور دارای یک برنامه هوافضای نسبتاً کم‌هزینه است که به‌سرعت به نقاط عطف تعیین‌شده توسط قدرت‌های فضایی جهانی نزدیک می‌شود و در حال حاضر تنها روسیه، ایالات متحده و چین موفق به فرود کنترل‌شده روی ماه شده‌اند.

بنا بر اعلام پایگاه خبری «Phys»، آخرین تلاش هند برای انجام این کار چهار سال پیش با شکست مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که کنترل آن بر روی زمین لحظاتی قبل از فرود از دست رفت.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: چاندرایان-۳ فصل جدیدی از ادیسه فضایی هند را روایت می‌کند. بالا می‌رود و رویاها و آرزوهای هر هندی را هم محقق می‌کند.

اگر ادامه مأموریت فعلی طبق برنامه پیش برود، Chandrayaan-۳ بین ۲۳ و ۲۴ آگوست با خیال راحت در نزدیکی قطب جنوبی ماه که کمی کاوش شده است فرود خواهد آمد.

Chandrayaan-۳ توسط ISRO ساخته شده است و شامل یک فرودگر به نام Vikram به معنای "شجاعت" و یک مریخ‌نورد به نام Pragyan به معنای خرد است. هزینه این مأموریت ۷۴.۶ میلیون دلار است که بسیار کمتر از همتایان خود در کشورهای دیگر است و گواهی بر مهندسی فضایی مقتصد هند است.

فضاپیمای «Chandrayaan-۳» نسبت به مأموریت‌های آپولو با سرنشین در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که در عرض چند روز به ماه رسیدند، زمان بیشتری برای رسیدن به ماه نیاز دارد.

موشک هندی مورداستفاده نیز از قدرت کمتری نسبت به «Saturn V» آمریکا برخوردار است و در عوض کاوشگر برای افزایش سرعت، پنج یا شش بار به‌صورت بیضی دور زمین می‌چرخد.

 

دیدگاه