دارویی برای جلوگیری از مقاومت سرطان سینه به درمان

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان محسوب می‌شود و درمان معمول برای موارد پیشرفته این سرطان، شامل جراحی و به دنبال آن هورمون‌درمانی همراه با شیمی‌درمانی است.

درمان‌های موجود، مولکول‌های خاصی را درون تومور هدف قرار می‌دهد. این درمان‌ها از طریق مهارکردن پروتئین‌های CDK ۴/۶ که سرعت رشد و تقسیم سلول‌ها را کنترل می‌کنند، با سرطان مبارزه می‌کند. بااین‌حال، همه بیماران به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند و بیشتر بیمارانی که درمان آن‌ها موفقیت‌آمیز است، طی دو سال اول به آن مقاوم می‌شوند و این امر، اثرات درمان را کاهش می‌دهد.

اکنون، یک گروه تحقیقاتی از مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO)، یکی از سازوکار‌هایی که منجر به مقاومت سرطان سینه به درمان می‌شود، را کشف کرده و گزینه‌ای برای مبارزه با آن ارائه داده است.

این تحقیق روی پروتئین RANK متمرکز است که در فرایند نوسازی سلولی در استخوان‌های ما نقش دارد. نتایج تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود که RANK در شروع و پیشرفت سرطان سینه تأثیرگذار است.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است؛ وجود سطوح بالای RANK در سلول‌های تومور، باعث افزایش مقاومت سرطان در برابر مهارکننده‌های CDK ۴/۶ می‌شود.

محققان، داروی دنوزوماب را برای ازبین‌بردن مقاومت دارویی تومور‌های سرطان پستان پیشنهاد داده‌اند.

دنوزوماب، یک داروی تأیید شده است که در آمریکا و اروپا برای درمان پوکی‌استخوان و جلوگیری از پیشرفت سایر سرطان‌ها به استخوان‌ها استفاده می‌شود.

پژوهشگران اظهار داشتند: این موضوع که آیا دنوزوماب واقعاً در جلوگیری از مقاومت سرطان سینه به درمان، مؤثر خواهد بود یا خیر، باید در کارآزمایی‌های بالینی تأیید شود.

یافته‌های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است.

 

دیدگاه