نشانه‌های طلاق عاطفی چیست؟

صدری در رادیو گفت و گو بیان کرد: طلاق عاطفی از جایی آغاز می‌شود که زوجین وقتی برای یکدیگر نمی‌گذارند، مکرر به یکدیگر ایراد وارد می‌کنند، از یکدیگر عصبانی شده و پرخاشگری و دعواهای شدید شکل می‌گیرد.

به گزارش جهان مانا، دکتر نیلوفر صدری روانشناس و مشاور خانواده در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اجتماعی» از رادیو گفت و گو در مورد افزایش طلاق عاطفی در خانواده‌ها بیان داشت: طلاق عاطفی زمانی رخ می‌دهد که افراد وظایف خود را نسبت به یکدیگر تا حدودی به لحاظ قانونی انجام می‌دهند اما به لحاظ عاطفی که مهمترین مسئله در حفظ زندگی است، دچار آسیب می‌شوند که در پی آن مشکلات دیگری نیز بروز می‌کند اما به دلیل جلوگیری از آن ترجیح می‌دهند زیر یک سقف زندگی کنند.وی عدم درک و همدلی متقابل را از جمله دلایل بروز طلاق عاطفی برشمرد و افزود: طلاق عاطفی الزاما با وجود فرد سوم در زندگی ایجاد نمی‌شود بلکه عدم درک متقابل در این روند تاثیر بسزایی دارد. این افراد احساس می‌کنند منافع آنها با ادامه زندگی مشترکشان حفظ می‌شود اما امتداد طلاق عاطفی، طلاق قانونی خواهد بود.این مشاور خانواده در مورد نحوه پیشگیری از بروز طلاق عاطفی در بین زوجین خاطرنشان کرد: اصل پیشگیری، مهمترین اصل در مشاوره است. زوجین از همان روز شروع زندگی مشترک در مسیر طلاق عاطفی قرار دارند و اگر هر مسئله‌ای که بین آنها بروز می‌کند حل نشود، منجر به طلاق عاطفی عمیق می‌شود.در اصل مشاوره باید به بخش آموزش توجه ویژه‌ای شود و سپس فاکتورهای اساسی موثر در حفظ یک رابطه عاطفی خوب را مد نظر قرار داد. زمانی که به زوجین پیش از ازدواج، آموزشهای لازم داده شود نیازهای متقابل زوجین درک شده و صمیمیت بین آنها تقویت شود، می‌تواند به عنوان یک مسئله پیشگیری در روابط زوجین بسیار موثر باشد.

صدری در رادیو گفت و گو با بیان اینکه دو سوم طلاقهای امروز ناشی از فضای مجازی است تصریح کرد: آموزش اصول و پایه‌های زندگی را زوجین باید به درستی ببینند. در شرایط امروز که گوشی‌های موبایل به یک ابزار پر استفاده تبدیل شده، باید به نحوی استفاده شود که به نفر سوم بین زوجین تبدیل نشود چرا که می‌تواند منجر به بروز آسیبهای بسیاری شود.در صورت بروز آسیب بین زوجین، باید مشکلات بررسی شده و با توجه به شرایط آنها مشاوره لازم به آنها انجام شود.وی همچنین بازبینی روابط را کمک کننده دانست و یادآور شد: ترمیم مولفه‌های آسیب دیده صمیمیت را پر رنگ می‌کند. گاهی اوقات در رابطه بین زوجین کلامی رد و بدل نمی‌شود در حالیکه باید از احوال یکدیگر با خبر باشند. زوجین باید با تقویت صمیمیت بین خودشان، مانع از بروز طلاق عاطفی شوند.زنان به صمیمیت شهودی علاقه زیادی دارند اما متاسفانه امروز این صمیمیت بین زوجین کمتر شده و جای خود را به صمیمیت کلامی داده است. در حالیکه در گذشته اینگونه نبود و مردها با رفتار خود، صمیمیت شهودی را پر رنگ می‌کردند.این روانشناس گفت: معمولا خشم و عصبانیت هنگامی بروز می‌کند که فرد احساس ناکامی می‌کند. برای جلوگیری از بروز اتفاقات در پی خشم باید آموزش صورت گیرد تا خطاهای شناختی رفع شود. لذا باید در طی مشاوره‌ها، زوجین را نسبت به نحوه ضایع شدن حقشان آگاه کرد.

وی ضمن تاکید بر شناسایی مراحل بروز طلاقی اضافه کرد: طلاق عاطفی از جایی آغاز می‌شود که زوجین وقتی برای یکدیگر نمی‌گذارند، مکرر به یکدیگر ایراد وارد می‌کنند، از یکدیگر عصبانی شده، پرخاشگری و دعواهای شدید شکل می‌گیرد که برای برخی از زوجین در این مرحله طلاق قانونی رخ می‌دهد. اما برخی از زوجین بازگشت به زندگی اتفاق می‌افتد اما جدا از یکدیگر زندگی را ادامه می‌دهند. اگر زوجین در هر یک از مراحل ذکر شده، اصل مشاوره را مد نظر قرار دهند، به مراحل انتهایی طلاق عاطفی نزدیک نخواهند شد.

 

منبع: فارس
دیدگاه